Allianz biedt extra garantie voor e-bikes

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Verzekeraar Allianz Global Assistance breidt de Kortlopende Fietsverzekering uit met een extra garantie voor e-bikes. Wie kiest voor deze dekking kan rekenen op reparatie of vervanging van de accu en aandrijving indien er een defect optreedt, ook na het verstrijken van de fabrieksgarantie.
Uit een onderzoek van RADAR dat bestond uit een testpanel van 20.000 e-bike bezitters blijkt volgens Allianz dat ruim 1 op de 5 e-bikebezitters (21%) weleens problemen heeft gehad met de e-bike en dan met name met de accu.

De levensduur van de accu valt soms tegen en het opladen van de accu zorgt voor de nodige storingen. “Tegelijkertijd meldt het AD dat het aantal branden met accu’s aanzienlijk toeneemt, en zelfs explosies komen voor. Wie hierover een klacht bij de winkelier of fabrikant neerlegt, wordt lang niet altijd tevreden gesteld”, zo geeft Allianz aan.
Lees hier het volledige artikel:
https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... F804839YI4
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nu nog zoiets voor speed-pedelecs, al zijn er al dealers die dit bij aanschaf aanbieden.

Ik voel mezelf wel lekker, met drie jaar garantie op mijn ST2 S. Dat Stromer dit bij de ST5 omlaag heeft geschroefd naar 2 jaar fabrieksgarantie vind ik nog steeds een deceptie van formaat, en ik zou - afhankelijk van de prijs - zeker extra garantie bijkopen. Vooral omdat Stromer niks herstelt. Alles wat stuk gaat wordt vervangen door complete (dure) onderdelen, zoals b.v. het compleet achterwiel + motor die niet afzonderlijk te krijgen zijn, en een los frame is ook niet te koop.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Sylvia (en anderen natuurlijk),

die bestaat. Net ingevoerd als een nieuw product; er is nog maar heel weinig op internet over te vinden maar in mijn ogen een zeer nuttige verzekerings-aanvulling !

De dealer/fietsenmaker-brochure:
http://www.safebike.be/sites/all/themes ... quinox.pdf

De eindgebruiker-brochure:
https://www.cargarantie.info/e-bike/nl-nl.html

Nogmaals: net vers-van-de-pers en er zijn nog wat onduidelijkheden:
- de ene brochure spreekt van € 109 per jaar (en nu een herfstactie van € 99 per jaar); maar juist bij mijn fietsenmaker heb ik € 249 betaald voor de reparatie-jaren 3/4/5 (de 3 jaren NADAT de Stromer-garantie is beëindigd).
- de ene brochure geeft een maximale waarde van de e-bike van € 8000; de andere brochure € 10.000.
- Stromer zelf staat nog niet formeel in de toegestane fabrikantenlijst. Volgens mijn fietsenmaker geen probleem.

Wat biedt deze verzekering: feitelijk het doortrekken van de Stromer-garantie met een aantal jaar. Ik heb dus met die € 249 3 jaar extra garantie gekocht. Reparatiekosten (artikel EN arbeidsloon) worden dus door deze verzekering over genomen.
Daar behoren dus niet regulier onderhoud bij (remblokjes, ketting, kransjes) maar bijvoorbeeld wel de derailleur. Je moet trouwens kunnen bewijzen dat er regelmatig regulier onderhoud aan wordt uitgevoerd; er komt een soort fietspaspoort/documentatie bij zodat is vastgelegd dat je fiets van huis uit OK is.
Da's mogelijk onhandig voor de thuis-klusser/sleutelaar maar voor mij persoonlijk reuze handig want ik laat mijn fiets toch servicen bij de FM en mocht ik de fiets tzt verkopen (deze verzekering is overdraagbaar !) heb je eigenlijk een soort overdraagbare en vastgelegde APK/kilometer-paspoort/verlengde garantie. Beslist handig voor de waardevastheid.

Ben (weer ?) eens een early-adapter bij een product. Is me vaker overkomen....
Ik zal bij de fiets uitlevering en de berichtgeving van/naar Cargarantie dit via Stromerforum.nl delen zodat andere potentiële klanten een idee krijgen hoe dit werkt.

Mij lijkt het een prima aanbieding: € 249 voor 3 jaar (aansluitend aan de Stromergarantie) waarbij zo ongeveer alles is gedekt van motor tot derailleur, van lamp tot trapaslager. Ik was trouwens blij verbaasd dat zelfs het display onder deze verzekering viel; en weer teleurgesteld dat het balhoofdlager er niet onder valt.
We gaan het zien in de aankomende jaren......ik vind de functionele naam van deze verzekering goed gekozen: een reparatiekosten-verzekering. Voor dat geld koop je een stukje financiële afdekking.

Gevoegd de fotootjes van de folder die ik meekreeg bij Team Dikkenberg.
Stromer ze,
Reinout
Bijlagen
Uitgevouwen folder 1
Uitgevouwen folder 1
DSCN1401.JPG (211.23 KiB) 4632 keer bekeken
Uitgevouwen folder 2
Uitgevouwen folder 2
DSCN1398.JPG (219.88 KiB) 4632 keer bekeken
Golvas

Dergelijke verzekeringen bestaan al eventjes, ook voor Stromers. In april stelde een Nederlandse dealer me zo'n verzekering voor.

De dealer waar ik mijn ST2 kocht kaartte stelde me de Safebike garantie in augustus voor, maar rekening houdende met (o.a.) de (te) beperkte technische kennis van de man heb ik de boot afgehouden. Ik heb onthouden dat je de Safebike garantie kan afsluiten zolang de wettelijke garantie loopt ... dus, ze zou ook nog afgesloten kunnen worden wanneer je fiets bijvoorbeeld 1 jaar en 11 maanden oud is.

Of je de garantie ook kan afsluiten bij een andere dealer die met dit bedrijf samenwerkt weet ik niet, dat moet ik nog eens uitzoeken.
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Golvas schreef: 13 dec 2018, 06:12 Dergelijke verzekeringen bestaan al eventjes, ook voor Stromers. In april stelde een Nederlandse dealer me zo'n verzekering voor.

De dealer waar ik mijn ST2 kocht kaartte stelde me de Safebike garantie in augustus voor, maar rekening houdende met (o.a.) de (te) beperkte technische kennis van de man heb ik de boot afgehouden. Ik heb onthouden dat je de Safebike garantie kan afsluiten zolang de wettelijke garantie loopt ... dus, ze zou ook nog afgesloten kunnen worden wanneer je fiets bijvoorbeeld 1 jaar en 11 maanden oud is.

Of je de garantie ook kan afsluiten bij een andere dealer die met dit bedrijf samenwerkt weet ik niet, dat moet ik nog eens uitzoeken.
Dat is wel een interessant regeltje. En de prijzen die Reinout noemt zijn, vind ik, schappelijk tov de waarde van de Stromer. Dat is bij andere artikelen wel anders als je garantie bij wilt kopen.
Kilometer onafhankelijk? Want de veelrijder zal vaker voor onderhoud (en dus arbeidsloon) langskomen.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

marco-hlv schreef: 14 dec 2018, 07:59 Kilometer onafhankelijk? Want de veelrijder zal vaker voor onderhoud (en dus arbeidsloon) langskomen.
Let op: onderhoud zit er niet in! Het gaat hier om garantie. Dus als je een Reinout bent die 20k km per jaar wegtrapt en na 4 jaar is zijn motor aan gort dan zal die motor niet onder garantie gaan vallen, da's immers gewoon te verwachten. Maar als je na die 4 jaar amper 12k km gefietst hebt en die motor gaat al stuk dan is dat niet "normale slijtage" en zal het er wel onder vallen.

Bij garantie gaat het altijd om: in hoeverre is het redelijk dat dit artikel nu al stuk is?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Voor zaken die binnen de verwachte levensduur kapot gaat geldt toch impliciet fabrieksgarantie? Bijv.. Een motor die in jaar 3 12k stuk gaat.....?

Ik zie geen trapsensor / controller. Zou dat binnen de dekking vallen?

Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 14 dec 2018, 08:58 Let op: onderhoud zit er niet in! Het gaat hier om garantie. Dus als je een Reinout bent die 20k km per jaar wegtrapt en na 4 jaar is zijn motor aan gort dan zal die motor niet onder garantie gaan vallen, da's immers gewoon te verwachten. Maar als je na die 4 jaar amper 12k km gefietst hebt en die motor gaat al stuk dan is dat niet "normale slijtage" en zal het er wel onder vallen.

Bij garantie gaat het altijd om: in hoeverre is het redelijk dat dit artikel nu al stuk is?
Ik zie niet in waarom het te verwachten is dat een motor na amper 80 000 km defect zou zijn. Elektrische motoren gaan normaal gezien jaren mee, zonder problemen, waarom zouden we dan op een fiets moeten accepteren dat die het na pakweg 2000 uur af laat weten? Het gaat hier over een motor met 800 Watt vermogen die nog geen 100 rpm doet.
Wat waarschijnlijk wel niet in de garantie gaat opgenomen zijn, zijn versleten lagers (bij Stromer is een defect achterwiellager direct goed voor een volledig nieuw achterwiel), trapas, balhoofd, ...
Het belangrijkste wordt dus wel gedekt door deze garantie volgens mij, defect aan motor, probleem met elektronica, alleen voor wat de batterij betreft , gaat dat nooit een echt volwaardige garantie zijn denk ik.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 14 dec 2018, 09:20 Ik zie niet in waarom het te verwachten is dat een motor na amper 80 000 km defect zou zijn. Elektrische motoren gaan normaal gezien jaren mee, zonder problemen, waarom zouden we dan op een fiets moeten accepteren dat die het na pakweg 2000 uur af laat weten?
Industriele electromotoren wel ja. En de motoren in een elektrische auto ook, maar de motor in een wasmachine weer niet...

De motor in onze fietsen is niet super zwaar en degelijk uitgevoerd, dan zou het geheel veel te zwaar worden. Maar ik redeneerde ook iets teveel vanuit mijn eigen fiets: bij mij zit de controller in de motor, die warmte zorgt ook voor extra slijtage.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 14 dec 2018, 09:34
Industriele electromotoren wel ja. En de motoren in een elektrische auto ook, maar de motor in een wasmachine weer niet...

De motor in onze fietsen is niet super zwaar en degelijk uitgevoerd, dan zou het geheel veel te zwaar worden. Maar ik redeneerde ook iets teveel vanuit mijn eigen fiets: bij mij zit de controller in de motor, die warmte zorgt ook voor extra slijtage.
Een motor in een wasmachine ziet in de eerste plaats af vanwege de trillingen omdat de last nooit egaal verdeeld is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie