Ik heb besloten niet zoveel aan ketting onderhoud te doen. Wel vaak genoeg een drupje olie, maar geen onwijze schoonmaakbeurten. Ik begrijp dat deze hierdoor wel sneller slijt, maar zelfs als dat de levensduur een keer of wat verlengd dan kost me dat qua uren schoonmaken echt wel meer dan een een paar kettingen
Zolang ik de drivetrain maar niet ga horen ratelen
Ketting onderhoud, wat doen jullie?
- boomshakalak
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
- Locatie: België, Antwerpen
- Merk SP: Stromer ST7 LE
Die dry lube, dient dat dan als kettingsmeersel?Stromeur schreef: ↑15 aug 2017, 17:14 De ketting van de Stromer (en waarschijnlijk van elke speed pedelec zonder kettingkast) wordt veel sneller vies dan die van een gewone wegfiets. Je pakt veel meer kilometers op hogere snelheid en dus ook veel meer troep.
Ik reinig mijn ketting eens per 2 a 3 weken met Muc-Off Bio Drivetrain Cleaner en momenteel (droog weer) vet ik de ketting in met Muc-Off Bio Dry Lube. Werkt prima en is biologisch afbreekbaar, dat vind ik allebei belangrijk.
Ketting, cassette en derailleur insprayen met Drivetrain Cleaner, flink borstelen met -in mijn geval- een afwasborstel, paar minuten wachten. Afspoelen met water en nadrogen met een oude doek.
Muc Off drivetrain cleaner.jpg
Ik wacht daarna nog een uurtje of wat tot de ketting droog is (busje perslucht is leeg, moet eens een nieuwe halen) en daarna doe ik schakel voor na schakel aan de binnen- en buitenkant van de ketting een drup Dry Lube.
Muc Off Dry lube.jpg
Ketting even lekker laten draaien, wat op en neer schakelen langs de cassette, overtollig vet weghalen met oude doek. Klaar.
En gebruik jij dit ook:
https://www.googleadservices.com/pagead ... EDQ&adurl=
- Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - Kinekt XR Zadelpen / W-W: 26km enkel
Stromer ST5 ABS
Stromer ST3 Cool White
Sparta M9b e-Speed (45)
Stromer ST5 ABS
Stromer ST3 Cool White
Sparta M9b e-Speed (45)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Yep.
Ik heb niks met die ketting reinigings-tools. Ik gebruik gewoon een oude afwasborstel, en rausen maar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Goede ervaring met Squirt!
2018-2022 ST3 ( Deep Black, Sport L, BQ814,⛑ Giro Bexley, Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle)
2022-... ELLIO ( Yankee Blue, Sport, 1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle)
2022-... ELLIO ( Yankee Blue, Sport, 1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle)
De compressor is hier gisteren geleverd, dat laat me toe de ketting volledig droog te blazen alvorens ze opnieuw in te vetten.
Ik heb ook eens een ander smeermiddel gekocht, ik gebruikte tot nu Muc-Off Dry-Lube (droog weer) en Muc-Off Wet Lube (nat weer), maar vooral die laatste scoort mijn inziens onder natte omstandigheden echt onvoldoende. Ik hoor de ketting dan al kraken tijdens de terugrit (dus na < dan 100 km). En aagezien die potjes ongeveer leeg waren, was het tijd voor nieuw smeermiddel.
Op basis van een vergelijkende test uit een Duits MTB tijdschrift Motorex Wet Protect en Dynamic Dry Lube aangeschaft, die allebei zeer goed uit die test naar voren kwamen . Ik ben erg cynisch, geloof niet direct dat het resultaat veel zal verschillen, maar je weet maar nooit.
Morgen de fiets eens onder handen nemen, hij ziet er echt goor uit nu.
Ik heb ook eens een ander smeermiddel gekocht, ik gebruikte tot nu Muc-Off Dry-Lube (droog weer) en Muc-Off Wet Lube (nat weer), maar vooral die laatste scoort mijn inziens onder natte omstandigheden echt onvoldoende. Ik hoor de ketting dan al kraken tijdens de terugrit (dus na < dan 100 km). En aagezien die potjes ongeveer leeg waren, was het tijd voor nieuw smeermiddel.
Op basis van een vergelijkende test uit een Duits MTB tijdschrift Motorex Wet Protect en Dynamic Dry Lube aangeschaft, die allebei zeer goed uit die test naar voren kwamen . Ik ben erg cynisch, geloof niet direct dat het resultaat veel zal verschillen, maar je weet maar nooit.
Morgen de fiets eens onder handen nemen, hij ziet er echt goor uit nu.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
120Zippybikky schreef: ↑28 okt 2018, 15:47 Kan iemand aangeven hoeveel schakels de ketting van de ST5/3 heeft.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- boomshakalak
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
- Locatie: België, Antwerpen
- Merk SP: Stromer ST7 LE
Toch fijn een propere ketting. Begrijp dat sommige dit nutteloos vinden, maar hij rijdt als nieuw!!
- Bijlagen
-
- 20190313_184346.jpg (2.15 MiB) 3540 keer bekeken
-
- 20190313_184247.jpg (3.45 MiB) 3540 keer bekeken
- Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - Kinekt XR Zadelpen / W-W: 26km enkel
Stromer ST5 ABS
Stromer ST3 Cool White
Sparta M9b e-Speed (45)
Stromer ST5 ABS
Stromer ST3 Cool White
Sparta M9b e-Speed (45)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Die komen vanzelf wel klagen op het forum dat hun ketting zo snel slijt en dat dat toch niet mag bij zo'n dure fiets
Lekker van genieten!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023