Hoe overleef ik de Klimaatwet?

Lomito

Uiteraard zijn er ook andere oorzaken voor schulden, maar die zijn er ook wel zonder allerlei kostenverhogingen.

Het gaat mij om normale huishoudens, mensen met een modaal inkomen die elke maand de eindjes aan elkaar moeten knopen omdat de lonen niet onvoldoende meestijgen met de kosten. Wat er bij ons nu gebeurt heeft men in Duitsland al 5 jaar eerder ontdekt met hun duurzame energie-avontuur, de Energiewende. Sinds de invoering van de Erneuerbare Energie Gesetz, vergelijkbaar met ons Energieakkoord, zijn de energieprijzen met 50% toegenomen en de gevolgen daarvan in de Duitse samenleving zijn nogal schokkend. Zo'n 20% van alle Duitse huishoudens leeft nu in energiearmoede wat wil zeggen dat men de energierekening niet meer kan betalen en noodgedwongen in de kou zit bij kaarslicht. Een deel van die 7 miljoen mensen (heel NL !!!) zit in de schulden door de hogere energiekosten en weer een deel daarvan wordt uiteindelijk afgesloten. Wat de uiteindelijke gevolgen zijn voor bijvoorbeeld druk op sociale voorzieningen / gezondheidszorg zal komende decennia moet blijken.

Wel staat vast dat dezelfde ellende ook hier gaan plaatsvinden. Je kunt er gerust op wachten. :bu:
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Afgelopen jaar was kostte mijn energie mij 50 euro per maand. Da's niet veel en te danken aan investeringen zoals zonneboiler, spouw- en vloer isolatie, zonnepanelen, dubbel glas en vooral ook bewust met energie omgaan.
50% extra zou dus 25 p/maand zijn, dat is minder dan 1 pakje sigaretten in de week, of ipv een biertje of frisdrank per dag even een keer water of thee drinken. 1 keer een keertje niet de kroeg in en je bent zwz binnen voor die maand. Voor de grotere energieverbruiker kom je dus op zo'n 50 p/maand. Ik zeg niet dat dat geen aanzienlijk bedrag is, maar om nou je hele schulden verhaal aan een energieprijs op te hangen vind ik ook nogal wat.
Als ik om mij heen kijk hoe men met energie omgaat is daar voor velen al eenvoudig de helft van de verhogen te compenseren. TVs en computers die nodeloos aanstaan terwijl niemand deze gebruikt, verlichting, verwarming volop aan bij afwezigheid, etc.
Wat ik vooral zie is dat men niet bereid is om ook maar enige concessie te doen in gemakzucht dan wel comfort/luxe. Een telefoon van 700 euro inclusief onbeperkt data abonnement is voor de meeste echt niet nodig, maar vaak wel aanwezig.
Ik geloof echt dat een deel van de bevolking serieuze problemen ondervindt van gestegen energieprijzen, maar 20% vind ik echt idioot hoog. Dan moet je echt eens naar de rest van je uitgaven gaan kijken (en dat kan best eens confronterend zijn)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Wiebe schreef: 05 dec 2018, 13:40 Afgelopen jaar was kostte mijn energie mij 50 euro per maand. Da's niet veel en te danken aan investeringen zoals zonneboiler, spouw- en vloer isolatie, zonnepanelen, dubbel glas en vooral ook bewust met energie omgaan.
50% extra zou dus 25 p/maand zijn, dat is minder dan 1 pakje sigaretten in de week, of ipv een biertje of frisdrank per dag even een keer water of thee drinken. 1 keer een keertje niet de kroeg in en je bent zwz binnen voor die maand. Voor de grotere energieverbruiker kom je dus op zo'n 50 p/maand. Ik zeg niet dat dat geen aanzienlijk bedrag is, maar om nou je hele schulden verhaal aan een energieprijs op te hangen vind ik ook nogal wat.
Als ik om mij heen kijk hoe men met energie omgaat is daar voor velen al eenvoudig de helft van de verhogen te compenseren. TVs en computers die nodeloos aanstaan terwijl niemand deze gebruikt, verlichting, verwarming volop aan bij afwezigheid, etc.
Wat ik vooral zie is dat men niet bereid is om ook maar enige concessie te doen in gemakzucht dan wel comfort/luxe. Een telefoon van 700 euro inclusief onbeperkt data abonnement is voor de meeste echt niet nodig, maar vaak wel aanwezig.
Ik geloof echt dat een deel van de bevolking serieuze problemen ondervindt van gestegen energieprijzen, maar 20% vind ik echt idioot hoog. Dan moet je echt eens naar de rest van je uitgaven gaan kijken (en dat kan best eens confronterend zijn)
:bi :bi
Dit dus.
Wellicht enigzins generaliserend, maar in de groep met forse schulden zit een onredelijk hoog aandeel rokers, mensen met meerdere huisdieren, etc.
Buren twee huizen verderop vroegen jaartje geleden hoe het kon dat wij 2x/jr op vakantie gaan. Beiden zijn serieuze rokers.
Samen ca. 7 pakjes per week x €7,- x 52 = €2548. Kun je leuk een 2e keer van op vakantie (of in dit topic je energiekosten van betalen).
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De doelgroep met een lage sociaal economische status heeft al jaar en dag een kortere levensverwachting. CBS.😱
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Wiebe schreef: 05 dec 2018, 13:40 Afgelopen jaar was kostte mijn energie mij 50 euro per maand.
Wij hebben ook een laag maandbedrag van € 90, ook door isolatie van de woning, overal LT-verwarming, DHZ-zonneboiler, hot fill voor de wasmachine en vaatwasser, en systematisch alle stroomslurpende apparaten vervangen door energiezuinige exemplaren. Zonder die maatregelen hadden we nu op € 240 per maand gezeten... De energiebesparende maatregelen hebben we overigens nooit gemaakt uit financiële overwegingen maar puur uit comfortverhoging.

Vandaar dat we ook nog geen zonnepanelen hebben, die doen namelijk niets voor het comfort en financieel zijn ze ook nauwelijks interessant. Dat wordt komende jaren wel anders omdat de belastingen op energie zullen exploderen.

Een gemiddeld huishouden is momenteel zo'n € 1.800 kwijt voor de jaarlijkse energierekening (1.500 m³ gas en 3.500 kWh stroom) ofwel een maandbedrag van € 150... Komend jaar komt daar € 360 bovenop, met name door verhoging van belastingen waardoor het maandbedrag met 20% stijgt (van 150 naar 180). Bij een gezinsinkomen van 2x modaal is dat uiteraard geen probleem, zoals de meeste mensen hier over een meer dan gemiddeld inkomen beschikken. De inkomensverdeling in NL laat echter zien dat de meeste huishoudens moeten rondkomen van een inkomen rond de 1500-2000 euro in de maand.

Voor deze huishoudens maakt de huidige energierekening 7-10% van het netto inkomen en vallen daardoor net buiten de definitie voor energiearmoede (10% van netto inkomen). Met aanstaande belastingverhoging gaan dit percentage naar 9-12%, ofwel een aanzienlijk deel van al die huishoudens raakt komend jaar in energiearmoede in NL, vooral bij huishoudens met (pensioen)uitkeringen zullen de klappen gaan vallen. Vooral senioren zullen in de problemen komen omdat zij meer behoefte aan warmte hebben. Ik vind dit best triest.
Lomito

Gemor in de coalitie over het klimaatakkoord kopt het AD vandaag. Niet vreemd na alle protesten in Frankrijk die feitelijk precies dezelfde achtergrond hebben. Ook in Nederland groeit de weerstand tegen massa-immigratie, het verlies van soevereiniteit aan de ondemocratische EU en de financiële offers die de overheid wil opleggen in naam van redden van het klimaat.

De protesten in Frankrijk hebben laten zien dat de vlam in de pan kan slaan als de overheid te ver gaat in het neerleggen van de rekening bij de betalende middenklasse. Vandaar dat er nu een binnenbrandje is ontstaan in de coalitie die opeens beseft dat ook hier de pleuris uit kan breken als men zo doorgaat.

Niet dat ik verwacht dat het hier zo'n vaart zal lopen want Nederlanders zijn niet zulke heethoofden als de Fransozen, wij zijn meer van het polderen dan het barricades opwerpen. De kans dat het centrum van Amsterdam volloopt met gele hesjes en dat week na week is dan ook zeer gering. Maar het kan... In België heeft het al geleid tot een breuk in de coalitie met het opstappen (uitzwaaien?) van de NVA en dus nu ook schroeivlekken op de coalitie in Nederland. Interessante tijden!

https://www.ad.nl/binnenland/gemor-in-c ... ~a7b71291/
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lomito schreef: 10 dec 2018, 09:00 Gemor in de coalitie over het klimaatakkoord kopt het AD vandaag. Niet vreemd na alle protesten in Frankrijk die feitelijk precies dezelfde achtergrond hebben. Ook in Nederland groeit de weerstand tegen massa-immigratie, het verlies van soevereiniteit aan de ondemocratische EU en de financiële offers die de overheid wil opleggen in naam van redden van het klimaat.
Met name dat EU deel vind ik interessant.
Ik denk dat de EU helemaal niet zo verkeerd is in de basis, alleen ze verkopen het totaal NIET! Alleen de slechte dingen worden gecommuniceerd en uitvergroot, de voordelen totaal niet.
Zie ook de Brexit: juist de gebieden en bevolkingsgroepen die het meest profiteerden stemden tegen.....
De EU zou zichzelf eens fatsoenlijk moeten verkopen ipv kibbelen in de media over bijzaken.
Lomito

De Gele Hesjes in Frankrijk hebben met hun protesten laten zien hoe gemakkelijk je een heel land kunt stilleggen, niet door de gewelddadige oproer in Parijs zoals we die uitgebreid in de media te zien kregen maar door in het hele land het verkeer plat te leggen. Toegangswegen naar snelwegen zijn door de Gele Hesjes geblokkeerd waardoor het hele systeem tot stilstand is gekomen, geen bevoorrading meer van winkels, geen brandstof meer bij benzinepompen, geen verkeer meer mogelijk van en naar het werk...

In Nederland is dit zelfs nog eenvoudiger, de bevolkingsdichtheid is veel groter dan in Frankrijk en ons wegennet is al overbelast bij dagelijkse verkeersdrukte. Er is sowieso weinig nodig om hier een verkeersinfarct te veroorzaken.

Dat is volgens mij de reden dat de coalitiepartners van NL-regering zenuwachtig beginnen te worden. Er hoeft geen massale volksopstand te komen om de regering op de knieën te krijgen, met een paar duizend mensen kan de hele Randstad op slot gezet worden door wegen te blokkeren. En dat weten ze... Het besef dat ook hier de vlam in de pan kan slaan zal de regering tot de nodige voorzichtigheid dwingen. De NL-bevolking heeft al heel veel geslikt van het landsbestuur maar een heftige financiële maatregel zoals bijvoorbeeld de voorgenomen belastingverhogingen op energie raakt de mensen direct in de portemonnee en dat komt harder aan dan het instemmen met een immigratiepact of het negeren van een referendumuitslag.

Ook in Frankrijk was er het voornemen om belastingen te verhogen dat de aanleiding was voor de blokkade van het land. In NL zal het niet zo'n vaart lopen maar het risico is wel reëel.
Lomito

Daniel1975 schreef: 05 dec 2018, 11:44Ik durf de gok wel aan dat in 9 vd 10 gevallen er een compleet andere oorzaak (dure electronica, gokken, roken, drank, etc) is van de basisschuld en dit los staat van de energieprijzen.
Uit eigen ervaring weet ik dat het zeer goed mogelijk is om met een hoog inkomen in de problemen te komen. Een familielid met een riant inkomen (2x modaal) raakte in de problemen door financieel wanbeleid bij de VVE van zijn koopflat waardoor er geen reserve was voor o.a. het vervangen van het dak. Opeens lag er een rekening van 30.000 euro waarvoor een lening afgesloten moest worden. Waar hij eerst gemakkelijk rondkwam van zijn inkomen moest er vervolgens bezuinigd worden maar niet alle lopende kosten konden direct afgestoten worden. Banken gaven niet thuis want hij zat al aan zijn maximum qua hypotheek en lening. Hij is toen door familie geholpen en een tijdje op financieel dieet gezet.

Toevallig staat er vandaag een artikel in het AD over de financiële problemen bij hogere inkomens. Niks tokkies, verslaafden (alcohol, drugs, nicotine, telefoon) maar gewone mensen die toevallig pech hebben, kan iedereen overkomen. De snel gestegen woonlasten wordt in het artikel expliciet als oorzaak genoemd.

https://www.ad.nl/economie/hogere-inkom ... ~a8cfd0a0/
ocra

Lomito schreef: 31 jul 2018, 12:44 De installatiebranche (Uneto-VNI) staat klaar om je de euro's uit de portemonnee te kloppen met de duurste warmtepompen, al dan niet met subsidies (=geld van de buren), maar voor een gemiddelde woning adviseer ik de volgende maatregelen:
- kierdichting dak/kozijnen/meterkast
- waterbesparende douchekop (Bestsaver)
- instellen lagere aanvoertemperatuur CV-ketel
- elektrische boiler (30-40 liter per persoon) met gasketel als naverwarming
- lucht/lucht-warmtepomp (airco) in woonkamer voor koeling in zomer en verwarming in tussenseizoenen
- zonnepanelen afgestemd op het zomerse stroomverbruik.
Wat ik zo jammer vind is gebrek aan kennis en conflicterende info. Vraag gemiddelde loodgiet om je cv installatie waterzijdig in te regelen en ze staan je glazig aan te kijken. Een CV ketel boer zet inderdaad water temp op 80 echt te bizar. Ik woon zelf in een jaren 30 woning die wat bouwkundige uitdagingen heeft om eea voor elkaar te krijgen, sterker nog om dit moment zou ik niet eens geheel op warmtepomp kunnen draaien als ik al zou weten waar ik hem moet plaatsen.

Dit zijn toch huizen die best veel in NL staan en ook nog eens erg populair zijn. Ik mis beetje onafhankelijke kennis en maatregelen voor dit type huis. Als ik bijvoorbeeld mijn vloer ga isoleren kan ik donder op zeggen dat ik ergens anders vocht problemen ga krijgen. Maar wat is dan het beste om te doen?
Plaats reactie