Relatie temperatuur en kalibreren

Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Blizzard schreef: 02 dec 2018, 16:25 Bedankt voor je bijdrage Jan-Willem. Dat is precies wat ik bedoel. Dat van dat service menu, wist ik nog niet...

Groet,

Henk
Graag gedaan! Ik zou de fiets dadelijk even in koude schuur zetten en de test nog een doen; kijken of het voltage erg verschilt

Ik weet ook niet of Stromer de methode om het service menu tevoorschijn te toveren graag als publieke informatie had willen hebben.... maar now it's out there, dus kunnen we het maar beter goed gebruiken :bj
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bedankt voor het filmpje Jan-Willen. Ik heb 'm opgenomen in de lijst van technische tutorials van forumleden:

viewtopic.php?f=8&t=1897

Twee tips:

1. Om de waarden van de TMM sensor uit te lezen hoef je niet door de hele testrun. In het servicemenu zie je ook de optie "Sensors" staan. Hier kun je direct de TMM waarden uitlezen.

2. Mocht je een testrun draaien, dan kun je desgewenst stappen overslaan door op de aan/uitknop onderop je OMNI te drukken. Scheelt toch weer een hoop gedoe met wiel optillen, lader aansluiten etc.

Ik kan me zo voorstellen dat Stromer het maar niks vindt dat wij als eindgebruikers in het Servicemenu zitten te loeren, maar dan moeten ze het maar beter afschermen. Op zich kunnen we er zelf gelukkig weinig verkeerd aan doen, het is vooral een raadpleeg-menu wat dealers en Stromer helpt bij het foutzoeken.

Maar als het leidt tot hypochrondrie (bijvoorbeeld omdat er voor ons onverklaarbare foutmeldingen in staan), dan zijn zowel de dealers als Stromer niet blij. Het zegt ook weinig: het servicemenu van mijn eerdere ST1 X stond tjokvol foutmeldingen, maar de fiets reed als een zonnetje, dus dan is het redelijk suf om bij de dealer te gaan klagen. Toch zijn er mensen die dat doen. Mag natuurlijk, maar dan zijn niet alle dealers heel erg blij.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Leuk! Dankjewel Stromeur :cool2:

Hier nog een video waarin ik het sensor menu gebruik om het voltage van de TMM (torque sensor) te laten zien;


Wat de video ook laat zien is dat het voltage stijgt als ik op de pedalen druk. Met mn volle gewicht kom ik bijna aan de 2.4V.

De Off-Set waarde is de kalibratie waarde. Deze kan je zelf kalibreren via het normale menu. Toen ik vandaag voor het eerst in het menu kwam stond er 1.800V. Ik heb hem opnieuw gekalibreerd (al zittend op de fiets zonder spanning op pedalen/ketting) en kwam toen ietsje lager uit op 1.750V.

Als ik het mij goed herinner was het een mooie dag in de zomer toen ik voor het laatst heb gekalibreerd, dus zeker >20 graden. Bovenstaande kalibratie was vanavond gedaan rond de 13 graden.

Doordat de gekalibreerde waar naar beneden is bijgesteld, zou ik in principe eerder ondersteuning moeten krijgen van de fiets. De sensor range is dus iets van 2400-1750=650[mV]. En dan is 50mV toch 7.7% daarvan.

En over hypochrondrie gesproken; die foutmeldingen interesseren mij niets zolang de fiets geen kuren vertoond... maar 810Wh bij volle 100% laad status wel aangezien ik een 983Wh accu heb :? :cry:
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Als ik een fiets koop van €7000+ dan moet die totaal foutvrij zijn zolang de garantie loopt.
Elke foutmelding betekent immers dat er "iets" niet volgens specificatie is.
En dat iets hoeft vandaag niet voor problemen te zorgen, maar morgen als de garantie verlopen is mischien wel.

Ik heb al genoeg ervaring opgedaan met mijn fiets, dealer was eerst ook van mening dat die foutmeldingen "er gewoon bij hoorden want de fiets reed toch lekker"
Totdat er echt iets kapot was, na de herstelling bleven ook de foutmeldingen weg ...

Eenmaal buiten garantie zullen de foutmeldingen mij worst wezen zolang de fiets prima rijdt ...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jan-Willem Wisselink schreef: 02 dec 2018, 20:42 Toen ik vandaag voor het eerst in het menu kwam stond er 1.800V. Ik heb hem opnieuw gekalibreerd (al zittend op de fiets zonder spanning op pedalen/ketting) en kwam toen ietsje lager uit op 1.750V.
TMM waarden tussen de 1 en 2 Volt zonder druk op de pedalen is binnen spec voor de ST1 X, ST2 en ST2 S. Het zou mij niet verbazen als dit voldoende marge is om temperatuurschommelingen op te vangen, maar ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BadPritt schreef: 02 dec 2018, 23:46 dealer was eerst ook van mening dat die foutmeldingen "er gewoon bij hoorden want de fiets reed toch lekker"
Totdat er echt iets kapot was, na de herstelling bleven ook de foutmeldingen weg ...
Welke foutmeldingen stonden er in het servicemenu van jouw Stromer? Wat ging er later defect? Wat waren de symptomen en verscheen er een foutmelding in de display op het moment dat je die storing kreeg? Zo ja, welke foutmelding verscheen er in de display? Wat was de relatie tussen het defect, de eventuele foutmelding in de display en de foutmeldingen die je voorafgaand aan dat defect al in het servicemenu had gezien?

Ik wil dit graag weten, zodat ik de informatie kan opnemen in het foutcode-verzameltopic, dan zijn anderen hier in de toekomst ook mee geholpen:

viewtopic.php?f=8&t=425
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

regelmatig stonden drie codes in het service menu zonder melding op het scherm
exacte code weet ik niet meer maar was met dezelfde code met 210 en eindigend op A B of C
en ook één die eindigde op 210, eerste cijfers weet ik niet meer

Fiets viel toen de zomer voorbij was uit tijdens elke regenbui, met error op scherm, welke weet ik niet meer.

krimpkousen geplaatst, geen verbetering
daarna controller vervangen, motorkabels vervangen, firmware update
niet meer stilgevallen in de regen sindsdien, geen errors meer in service menu
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is onvoldoende specifiek om in het foutmeldingen-topic op te nemen.
Maar mooi dat het voor jou is opgelost.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Nu het wat kouder is geworden, constateer ik dat ik voor het enkeltje van mijn ww-ritje zo’n 10% meer energie nodig heb uit de blauwe accu.. :ai
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Wat koude kan doen met je Stromer's prestaties:

-Bij koude neemt de **bruikbare** capaciteit van de accu af.

- Zoals iemand al aanhaalde zou het krimpen/uitzetten van het sensorplaatje als gevolg van wijzigende buitentemperatuur invloed kunnen hebben op de sensorwaardes en dus op de ondersteuningssterkte.

- Een verbrandingsmotor laat je best eerst goed warm worden voordat je hem voluit gaat belasten, dit omdat de interne spelingen pas hun ideale waardes aangenomen hebben bij bedrijfstemperatuur. Mogelijk hebben de bewegende onderdelen van Stromer hier ook hinder van: meer wrijving vanwege de koudere onderdelen.

- Misschien zijn er ook Stromers die zich warmer (minder aerodynamisch?) aankleden? Of een misschien een extra tas aan de fiets hangen met extra just-in-case kleding?

- Koude lucht is denser(meer moleculen) dan warme lucht, bijgevolg meer luchtweerstand en dus ook meer benodigd vermogen voor dezelfde prestaties bij koude. Vooral bij hogere snelheden begint de luchtweerstand een enorme factor te worden. Dus de invloed van de lucht densiteit neemt ook toe bij hogere snelheden. Zie plaatje:

Afbeelding

Voor de geïnteresseerden een Engelstalig artikel dat probeert cijfers te plakken op de effecten van bovenstaande fenomenen: https://www.icebike.org/this-is-why-you ... he-winter/

**correctie na terechte opmerking van FreddyH: "bruikbare" ingevoegd
Laatst gewijzigd door bertjuh1975 op 06 sep 2019, 15:30, 5 keer totaal gewijzigd.
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Plaats reactie