Batterij te groot voor batterij compartiment

Dirk67
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2018, 16:27
Merk SP: Stromer ST1X

Hallo iedereen.
Ik heb nog niet echt veel geluk gehad met mijn ST1X.

Ik heb voor te beginnen meer dan 8 maanden op moeten wachten en heb mijn fiets pas onlangs kunnen gaan afhalen op 5 november.

Afgelopen woensdag 28 november vastgesteld dat mijn toeter / claxon het al begeven had. Indringing van water of vuil de oorzaak ? Wie zal het zeggen. Vandaag heeft mijn dealer een nieuwe toeter /claxon besteld en in tussentijd een fietsbel gemonteerd. (zie apart topic).

De avond dat ik mijn fiets ben gaan afhalen, heb ik hem gelijk terug naar mijn dealer gebracht. Tijdens de rit naar huis kwam de batterijklep 2x ongewild open. Bleek dat de batterij de boosdoener is. Deze is heeft iets grotere afmetingen dan een normale batterij. Op zicht niet vast te stellen met het blote oog. Het gevolg ervan was dat de batterijklep niet goed afgesloten kon worden. Als gevolg daarvan ging de klep tijdens het rijden 2x ongewild open. Mijn dealer heeft een nieuwe batterij bij Strömer aangevraagd. In tussentijd rij ik rond met een vervang batterij van mijn dealer.

Vandaag geïnformeerd bij mijn dealer waar mijn batterij blijft. Men had de batterij met ietwat grotere afmetingen naar Zwitserland moeten opsturen. Men leek het verhaal van mijn dealer niet dadelijk te geloven. Nochtans had mijn dealer de batterij getest op verschillende fietsen met telkens hetzelfde resultaat dat de batterijklep niet goed afsloot.

Moet nu al bijna een maand wachten op een deftige batterij en vind dit niet kunnen. Service van Strömer zou beter kunnen.

Genoeg geklaagd. Ik zou jullie ook om raad willen vragen i.v.m. volgende foto's. Het betreft foto's van mijn batterijklep. De batterijklep sluit niet mooi aan tegen het batterijcompartiment. Zie rood gemarkeerd gedeelte op de foto "Batterijklep" en de foto "Detail batterijklep - SLUIT niet goed". Ik heb schrik dat hierdoor mogelijk vocht kan indringen in het batterijcompartiment, wat uiteraard niet wenselijk is. Ik heb dit al aangekaart bij mijn dealer maar die maakt zich daarover geen zorgen. Maak ik mij zorgen om niets? Moet ik hier toch verder naar laten kijken, maar hoe dan als mijn dealer er zich geen zorgen over maakt? De oorzaak van dit euvel? Ik vermoed dat de batterijklep ietwat geforceerd is door de batterij met de ietwat grotere afmetingen, waardoor de batterijklep met moeite dicht geduwd kon worden en daarenboven niet goed afsloot.

Voor de rest is het een plezier om met de fiets te rijden. Om toch maar te eindigen met een positieve noot.

Batterijklep.jpg
Batterijklep.jpg (1.26 MiB) 3900 keer bekeken
Detail batterijklep - Sluit goed.jpg
Detail batterijklep - Sluit goed.jpg (1.11 MiB) 3900 keer bekeken
Detail batterijklep - Sluit NIET goed.jpg
Detail batterijklep - Sluit NIET goed.jpg (1.24 MiB) 3900 keer bekeken
ST1X van 11-2018
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mijn advies: gelijk weer terug naar de FM en de FM dit laten oplossen. Dat de batterijklep niet netjes sluit is duidelijk te zien.
Dat dit komt door te grotere batterij is op basis van deze foto's niet te beoordelen.
Witte ST3 van maart 2019
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Hoi Dirk,
Ja hier zou inderdaad water / vocht kunnen indringen.
Recht buigen zal niet ook lukken.
Jouw fietsmaker moet gewoon een nieuwe batterijklep bestellen en monteren.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ook mijn idee, gewoon blijven aandringen dat je dit euvel wil opgelost zien. Het versturen van batterijen zal wel een veiligheidsregel zijn, dat het even op zich laat wachten. Denk dat Stromer dit ook zal moeten claimen bij hun leverancier. Maar ze konden zeker wat meer spoed zetten in zo'n zaak.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het probleem met de wijkende batterijklep (die in het midden wat van het frame af gaat staan, precies zoals bij jou dus) is volgens mij gestart bij de lancering van de ST1 X 2017. De mijne had het ook, en ik heb het van best veel anderen eveneens gelezen. Van ST2/ST2 S gebruikers niet, en ik heb nu zelf een ST2 S 2017 waarvan de accudeur inderdaad keurig aansluit.

Zelf heb ik mijn ST1 X 2017 door weer en wind gebruikt, ik heb wel een storing gehad door vocht bij de controller, maar dat vak staat helemaal los van het accuvak. Mijn accuvak is altijd keurig droog gebleven, wat ik juist vanwege die niet geheel aansluitende accudeur na elke regenrit heb gecontroleerd.

Ik denk niet dat dit ligt aan een afwijkend accuformaat. Stromers worden met drie verschillende types accu geleverd, en die zijn onderling allemaal uitwisselbaar. Ze hebben ook allemaal dezelfde behuizing, alleen het kleurtje is anders: paars, goud of blauw. Bovendien zal een te grote accu niet leiden tot dit gedrag van de deur, de accu doet niks meer dan de deur mee dicht trekken en de handgreep van de accu waarmee dat gebeurt kan meebewegen.)

Omdat ik zelf nooit problemen heb gehad met vocht in het accuvak bij mijn ST1 X heb ik het erbij gelaten. Het stond het functioneren van mijn fiets niet in de weg. Veel mensen hebben een klittebandje om het accu-vak gebonden, wat natuurlijk een lapmiddel is, en niet eentje van de fraaiste soort, maar dat moet iedereen zelf bepalen.

Ik geef jou alle gelijk van de wereld als je dit niet accepteert. Het euvel is op jouw ST1 X ook nog wat groter dan vorig jaar bij de mijne. Zélfs als dit het functioneren van je bike niet in de weg staat, kun je met recht spreken van een cosmetische fout en ik zou de dealer vragen om dit op te lossen.

Wil de dealer dit niet doen, dan zou ik Stromer rechtstreeks benaderen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb net een Stromer dealer eens gevraagd hoe zij hiermee omgaan (Dikkenberg, dankjulliewel), en ook zij geven aan dat dit probleem dit jaar veel minder voor komt dan vorig jaar. Het goede nieuws: de oplossing is simpel!

Oorzaak: de accubak is iets te ver naar boven gemonteerd, waardoor de klep bol gaat staan om nog te kunnen sluiten.

Oplossing: de dealer kan de accubak wat laten zakken, dankzij de aanwezige sleuf-gaten. Hierna moet de klep voorzichtig recht gebogen worden, zodat deze weer strak sluit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dirk67
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2018, 16:27
Merk SP: Stromer ST1X

Bedankt voor jullie feedback.
Moet binnenkort toch terug naar mijn dealer om mijn batterij op te halen, en zal dit zeker aankaarten.

"Wil de dealer dit niet doen, dan zou ik Stromer rechtstreeks benaderen."
Da's één van de zaken waarmee ik zit. Hoe kan je Strömer rechtstreeks benaderen?
ST1X van 11-2018
Golvas

Stromeur schreef: 01 dec 2018, 15:15 de accubak wat laten zakken, dankzij de aanwezige sleuf-gaten. Hierna moet de klep voorzichtig recht gebogen worden, zodat deze weer strak sluit.
Interessante tip, dankjewel. :ay

Ook bij mijn ST2 wijkt de batterijklep wat van het frame af, zonder batterij in de fiets sluit de klep perfect mooi aan ... dit werd reeds vastgesteld bij de aflevering van de fiets maar volgens mijn dealer was (ook dat) "volkomen normaal want heel veel Stromers hebben die afwijking en daar is niets aan te doen".

Eén van de komende weken eens proberen te bekijken of het een haalbare kaart is om dat bakje zelf goed te positioneren.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dirk67 schreef: 02 dec 2018, 12:33 "Wil de dealer dit niet doen, dan zou ik Stromer rechtstreeks benaderen."
Da's één van de zaken waarmee ik zit. Hoe kan je Strömer rechtstreeks benaderen?
Officieel: niet meer. Stromer zal je altijd terugverwijzen naar de dealer, en Stromer heeft het e-mail adres dat op hun website stond verwijderd. Maar je kunt twee dingen doen.

1. De beleefde (en ik denk de juiste) manier: je dealer vragen om ondersteuning te vragen bij Stromer, want dit probleem is bekend bij Stromer en dus kunnen ze de dealer hiermee helpen.

2. De brutale manier: het contactformulier op de stromer website invullen (https://www.stromerbike.com/nl_NL/compa ... ntact.html) en negeren dat dit officieel voor bedrijven is, of hun mailadres gokken door "info@" voor hun dommeinnaam te zetten. Ik zou je mail voor de zekerheid wel in het Engels opstellen, want ik weet niet of er nu nog iemand zit in CH die Nederlands spreekt.

Maar ik zou eerst echt je dealer de kans geven om dit voor je op te lossen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 02 dec 2018, 12:44 Eén van de komende weken eens proberen te bekijken of het een haalbare kaart is om dat bakje zelf goed te positioneren.
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar het kan nooit moeilijk zijn. Als je er niet uit komt, dan zou je forumlid Elsje kunnen vragen. Die heeft eerder de M99 PRO mod uitgevoerd en daarvoor moest de accubak er ook uit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie