Toeter / Claxon en regenweer, geen goed concept

Dirk67
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2018, 16:27
Merk SP: Stromer ST1X

Vandaag voor de eerste keer met m'n ST1X door regenweer gereden (heb de fiets nog maar net), en ja hoor de toeter / claxon doet het niet meer. Vocht in toeter / claxon de schuldige? Hebben jullie hier ook nare ervaringen mee? Hoe valt dit op te lossen?
ST1X van 11-2018
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Heb dit ook opgemerkt(ST2) en ook al zien voorbijkomen inST3 forum. Vandaag maar even onder de fiets gaan liggen en ondanks de spatbordverlenger modder tot aan de onderbuis 15à20 cm .Maar alles functioneert nog. Met een tandenborstel en spons de meeste modder verwijdert en de schroeven losgemaakt....wat ik dacht werd bevestigd de modder zat in het frame en alle elektrische contacten zaten onder de troep, wat vroeg of laat voor kommer gaat zorgen. Het ontwerp en de plaatsing van de claxon zijn niet overdacht geplaatst, lijkt meer op een overhaaste beslissing om de wetgeving te kunnen volgen... Het afdekplaatje past langs geen kanten of zijden modder en water stromen zo binnen (Jeroen werk aan de winkel als Stromer hier geen verbetering aan brengt. )Heb van dit alles wat foto's gemaakt en ook een voorlopige oplossing gemaakt die zeker niet 100% waterdicht is maar toch voor wat verbetering zal zorgen. Hopelijk lukt het me de foto's te plaatsen.Heb de boel wat dichtgekit met 3M carosseriekit. De afdichtingzou over de claxon moeten komen en er zou tussen de twee een rubberen afdichting moeten zitten . Nu zijn er openingen van 3à4 mm waar het water en de modder met gemak inlopen. Dit vraagt echt om een update van Stromer anders komen er gegarandeerd problemen met de aansluiting van de claxon en zelfs kortsluiting....
naamloos-1040885.jpg
naamloos-1040885.jpg (915.63 KiB) 4995 keer bekeken
naamloos-1040891.jpg
naamloos-1040891.jpg (1.11 MiB) 4995 keer bekeken
naamloos-1040891.jpg
naamloos-1040891.jpg (1.11 MiB) 4995 keer bekeken
naamloos-1040885.jpg
naamloos-1040885.jpg (915.63 KiB) 4995 keer bekeken
naamloos-1040893.jpg
naamloos-1040893.jpg (1.04 MiB) 4995 keer bekeken
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Nog even bekeken en een tweede oplossing zou kunnen zijn ....Een afdekplaatje dat bevestigd wordt aan de onderste 2 kleine vijsjes en zoda
stromer opl.pdf
(37.36 KiB) 341 keer gedownload
nig ver komt de de claxon volledig wordt beschermd tegen opspattend vuil en vocht. Dit kan mooi aansluiten op het frame zodat de looks van de fiets niet geschaad worden.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Heb jammer genoeg mijn fiets nog niet geleverd gekregen.
Als ex modelmaker zal ik hierop wel iets vinden,maar uiteraard heb ik hier een fiets voor nodig om te kunnen meten,passen.
Zie al iets voor me in gedachten,maar de geplaatste foto's bieden géén detail genoeg.
Hopelijk komt Jeroen misschien wel met iets op de proppen die geprint kan worden.
ST3 cool White
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Sorry voor de mindere foto's was reeds donker en met wat tl- verlichting niet veel zaaks, geen flits enz... zal er eens wat andere maken in betere omstandigheden. Maar inderdaad werk voor Jeroen ....maar eigenlijk hoort dit niet en zou Stromer moeten wakker worden voor er onheil van komt.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Niet de mooiste oplossing,maar voor een snelle oplossing denk ik aan een stukje neopreen geknipt, geplooid ,gekleefd tot een bootje vorm en op zijn plaats gehouden door klittenband.Stukje kleven op kader,andere deel vastnaaien aan de neopreen.
Dit zou moeten lukken om de winter door te komen.
Nogmaals ,jammer dat ik géén fiets heb om op te meten.
ST3 cool White
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De locatie van de toeter is geen overhaaste beslissing, want dan had Stromer wel gedaan wat alle andere SP-fabrikanten doen: toeter onder de koplamp plaatsen, zonder speciale mal te maken die past bij het Stromer frame (min of meer, begrijp ik nu, want netjes aansluiten doet het niet). Dit is een keus geweest van de design-afdeling van Stromer, die de cockpit graag zo clean mogelijk houdt.

Op Eurobike in september 2017 heb ik bij de Benelux Slaes manager en de technische man direct mijn zorgen uitgesproken over de locatie van de toeter, omdat dit inderdaad precies dé plek waar alle blerf tegen je Stromer slaat. Dat gecombineerd met het feit dat Stromers geen spatlap hebben (nog zo'n beslissing van de ontwerpers bij Stromer) maakt dat er ook nog eens onnodig veel blerf tegenaan komt. Stromer was ervan overtuigd dat het wel prima kon zo.

Nu was ik wel enigszins gerustgesteld, omdat Stromer in 2018 niet alleen verplicht werd om een toeter te plaatsen, maar ook zelf ook de vochtbestendigheid van de controller heeft verbeterd. Dus dat je toeter nu een storing heeft, verbaast me niet helemaal, maar valt me toch een beetje tegen.

Ik ben wel benieuwd wat je dealer hierop te zeggen heeft?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
s-EVE
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 nov 2018, 20:11
Locatie: Midden NL
Merk SP: ST2

Ik ook wel want onze leenfiets had een toeter, maar niet hoorbaar buiten 2 meter. Klink echt alsof hij verzopen was
ST2-Wit, standaard, SP-houder, Ortlieb Office, Cratoni Commuter :ba Geen extra toeters, wel een extra bel!
Commute: ~35km midden NL - ruwweg Vianen <-> Geldermalsen - FM: Die uit de Betuwe
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

"Op Eurobike in september 2017 heb ik bij de Benelux Slaes manager en de technische man direct mijn zorgen uitgesproken over de locatie van de toeter, omdat dit inderdaad precies dé plek waar alle blerf tegen je Stromer slaat. Dat gecombineerd met het feit dat Stromers geen spatlap hebben (nog zo'n beslissing van de ontwerpers bij Stromer) maakt dat er ook nog eens onnodig veel blerf tegenaan komt. Stromer was ervan overtuigd dat het wel prima kon zo."
Zoals vermeld staat op de fiets een spatbordverlenging van Jeroen (15cm)....dit is nog te weinig voor de smurrie tegen te houden. Anderzijds begrijp ik niet dat de vormgeving zoveel speling toelaat op een onderdeel dat perfect passend kan gemaakt worden. Het is echt triest als je de constructie even bekijkt....Stromer onwaardig.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De mijne werkte vanavond nog. We hebben dat hier een jaar geleden al aangegeven, echt een stukje topontwerp van Stromer, die plek voor de claxon.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie