De grote Stromer koplampen-test

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Marco Verkerk schreef: 21 nov 2018, 22:18 Kost "maar" euro 1080 :ck:
Met een 100Wh accu. Daarmee heb je 80 minuten licht, ofwel 75W verbruik (5,2A bij 14.4V).
Nog even en dan heb je 2 blauwtjes nodig: eentje voor de fiets zelf en eentje voor de lamp :ck:

@Tomasj: da's 1,28 Euro per meter. Met de M99 Pro kijk je volgens de spec in high beam 380m ver en de adviesprijs daarvan is 449 Euro, dus 1.18 Euro per meter. Dus vergelijkbaar, omdat je er bij de Lupine lamp nog een accu bij krijgt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Gelukkig
Alpha_manual_p18.JPG
Alpha_manual_p18.JPG (28.92 KiB) 3953 keer bekeken
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Als je het kunt kopen, kun je het gebruiken......
Pak-kans is nihil, dus er zullen echt wel weer ergens mensen zijn die het gewoon erop gaan zetten.
deebob
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2018, 07:53

IK heb zelf deze lamp: https://www.bumm.de/en/products/dynamo- ... r%20.html

Fiets dagelijks met 40km p/u over donkere fietspaden. Deze lamp geeft echt veel en fijn licht.

Bijkomende voordeel is dat hij gewoon aangesloten kan worden op de bestaande naafdynamo.
De lichtsterkte is 100 LUX (geen idee wat dit in lumen is?)

Hij is ook goedgekeurd volgens Duitse standaarden (hij verblind tegenliggers dus niet).
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Luidt de conclusie dan dat er best een andere lamp of er nog eentje bij geplaatst wordt??
Voor de meesten zal het laatste het best en goedkoopste oplossing zijn dan.Prutsen aan de draden = weg garantie,of dit moet dan door de dealer zelf gedaan worden met zijn goedkeuring.
In geval van een lamp bijplaatsen? Idee wat WEL voldoende licht geeft??
Leuk om eens een vergelijkende test te zien op éénzelfde traject,bedankt om te delen :ay
ST3 cool White
Lomito

Lotte schreef: 04 dec 2018, 18:21 Luidt de conclusie dan dat er best een andere lamp of er nog eentje bij geplaatst wordt??
Voor de meesten zal het laatste het best en goedkoopste oplossing zijn dan.Prutsen aan de draden = weg garantie,of dit moet dan door de dealer zelf gedaan worden met zijn goedkeuring.
In geval van een lamp bijplaatsen? Idee wat WEL voldoende licht geeft??
Leuk om eens een vergelijkende test te zien op éénzelfde traject,bedankt om te delen :ay
Er zijn 3 manieren om veilig te fietsen:
- snelheid aanpassen aan de zichtomstandigheden ofwel slecht zicht = snelheid minderen
- zicht verbeteren met een bijzetlamp (valt nu even buiten deze test)
- fiets selecteren met een geschikte lamp voor het beoogde gebruik (niet iedereen heeft een bouwlamp nodig)

Inmiddels heb ik de rit met ST2-2018 gemaakt en het resultaat is opmerkelijk: de Supernova M99mini koplamp presteert bijzonder goed, een zeer breed lichtbeeld en voldoende lichtsterkte om de weg tot tientallen meters voor de fiets te verlichten. Dus breed en ver genoeg voor een SP.

De lichtbundel van de Roxim ZE4pro van de ST3 is ook sterk genoeg om de weg ver vooruit te verlichten maar mist breedte en dat wreekt zich vooral in bochten. De high beam van deze lamp geeft slechts een hogere lichtbundel dus opnieuw onvoldoende breedte.

De beelden zal ik morgen proberen te monteren in korte fragmenten met steeds ST2-ST3-ST5 achter elkaar.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Er is nog een vierde manier om veilig te fietsen:
- alleen gaan fietsen als je veilig kunt fietsen. Heeft niet een directe relatie met het te voeren licht, maar alles met de omgevingsomstandigheden, de gesteldheid van de fiets en uiteraard de eigen gesteldheid. :mrgreen:

Om tot het laatste en dan met name tot de ogen te beperken: als je ouder wordt verandert ook je eigen zicht. Denk daarbij aan:
  • Moeite met objecten van dichtbij zien;
  • slechte dieptewaarneming;
  • verandering in kleuren;
  • moeite met zien bij weinig licht;
  • verlies van perifeer zicht;
  • moeite met verkeersborden zien of langzaam reageren op reflectie in het donker.
Wanneer je ouder wordt, is er ook meer risico op bepaalde oogaandoeningen en oogziekten.

Met andere woorden: soms kunnen twee gemonteerde bouwlampen niet meer de oplossing zijn.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 04 dec 2018, 21:44 Om tot het laatste en dan met name tot de ogen te beperken: als je ouder wordt verandert ook je eigen zicht. Denk daarbij aan:
  • Moeite met objecten van dichtbij zien;
  • slechte dieptewaarneming;
  • verandering in kleuren;
  • moeite met zien bij weinig licht;
  • verlies van perifeer zicht;
  • moeite met verkeersborden zien of langzaam reageren op reflectie in het donker.
Wanneer je ouder wordt, is er ook meer risico op bepaalde oogaandoeningen en oogziekten.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb vrij slechte ogen (-6) en had de laatste tijd erg veel moeite om nog goed in het donker te zien, dus toch maar weer eens naar de opticien/optometrist. Blijk ik inmiddels -7/+2 te hebben, en een lichte vorm van staar, waarvan niet duidelijk is of dit is aangeboren is, of nieuw.

En dan fiets ik ook nog onder aardedonkere omstandigheden: er zijn nauwelijks verlichte wegen hier in Friesland, de fietspaden zijn van matige kwaliteit, er zijn veel egeltjes, konijnen en hazen, en er is geen leklicht van grote steden. Ik had zonder hulp van maanlicht niet genoeg aan de koplamp op mijn ST`1 X 2017. En dat terwijl Reinout-ST3 (destijds nog Reinout-ST1 X) veel meer in het pikkedonker heeft gereden, en zich eigenlijk best goed wist te redden met exact datzelfde koplampje.

Nu is het trouwens wel zo dat ik aan de M99 PRO meer dan genoeg heb onder diezelfde omstandigheden. Als dat niet meer volstaat, dan zal ik - net als op mijn ST1 X - gewoon mijn snelheid in het donker matigen, of domweg niet meer in het donker gaan rijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Heb je op de ST3 en ST5 grootlicht gebruikt of gewoon dimlicht? Bij de ST5 ziet het er uit als groot licht...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Bij de ST5 is alleen de Kruisstraat-clip met dimlicht, daarna alles met groot licht. Met de ST3 zijn alle clips met groot licht opgenomen. Nog een belangrijke feit: de koplamp van de ST2 stond aanvankelijk te laag afgesteld (Kruisstraat, Entree strandpark en Hoge brug), na de Clip Hoge brug heb ik de M99mini al rijdend hoger gezet voor een beter resultaat.

Potentiële Stromer-klanten wil ik op het hart drukken om een proefrit bij duisternis te maken en dan zelf te concluderen welke verlichting aan de eigen eisen voldoet. Ieder kan voor zichzelf bepalen hoe belangrijk de verlichting is. Een recreatieve rijder zal minder waarde hechten aan de kwaliteit van de verlichting, een fietsforens die dagelijks over goed verlichte paden rijdt zal ook minder kritisch zijn maar iemand die regelmatig over onverlichte wegen/paden rijdt zal wellicht hogere eisen stellen.
Plaats reactie