Prestaties Stromer ST5: stroomverbruik, vermogen, actieradius

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lomito schreef: 21 nov 2018, 09:00 Jos vermoedde dat het aandraaimoment zeer precies komt en daarom heeft hij een digitale momentsleutel aangeschaft waarbij het gewenste moment nauwkeuriger ingesteld kan worden. En zo heeft hij de achteras nog licht aangepast waarna de ondersteuning helemaal top geworden is.
Ik blijft dit toch een enorme constructiefout vinden als dit écht de reden is. Een paar nm meer of minder zou het verschil niet mogen maken, aangezien er sowiso al 2 continue variabelen in zitten: welk en hoeveel vet op de bout en de afwijking die een standaard momentsleutel heeft.
Lomito

Niet vergeten dat ik een prinses op de erwt ben, die erwt vertelt me feilloos wat er aan ondersteuning geleverd wordt en met minder dan het maximum neem ik geen genoegen. Maar ook ik heb mijn verbazing uitgesproken dat de werking van de TMM zo sterk beïnvloed wordt door het aandraaimoment.

Je kunt het echter geen constructiefout of ontwerpfout noemen, hooguit dat er hoge eisen gesteld worden aan de nauwkeurigheid waarmee de achteras aangedraaid wordt.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lomito schreef: 21 nov 2018, 12:50 Je kunt het echter geen constructiefout of ontwerpfout noemen, hooguit dat er hoge eisen gesteld worden aan de nauwkeurigheid waarmee de achteras aangedraaid wordt.
Dat is dan toch juist wel een ontwerpfout? Een systeem met ruimere toleranties was meer hufterproof geweest en zou voor een stabieler product hebben gezorgd.
Ik vind mijn ST3 niet significant sterker dan de oude ST2 waar ik een tijd op heb gereden. Ik ga dit dus toch ook maar laten controleren.
Lomito

Ik zou het eerder een fout noemen dat deze eis (zeer nauwkeurig aandraaien) niet algemeen bij de dealers bekend is en dat de achterasbout af-fabriek niet met het juiste aandraaimoment afgeleverd wordt... Het is ook zeker geen ontwerpfout voor zover het een ontwerp-eis zou zijn dat het aandraaimoment geen of weinig invloed op de ondersteuning zou mogen hebben.

Ik kan dit dan ook onmogelijk als een echte fout zien, de fiets functioneert immers 100% onder voorwaarde dat de achteras correct wordt vastgezet.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 21 nov 2018, 13:38 Ik kan dit dan ook onmogelijk als een echte fout zien, de fiets functioneert immers 100% onder voorwaarde dat de achteras correct wordt vastgezet.
Inderdaad.

ALS er betere manieren te verzinnen zijn om hetzelfde te bereiken zou je het nog wel een onhandig ontwerp kunnen noemen. Want nu maak je het praktisch onmogelijk voor een eindgebruiker om er zelf even een andere band op te leggen. Het antwoord op de vraag of er betere manieren zijn is voor buitenstaanders alleen erg lastig in te vullen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 21 nov 2018, 13:43 Want nu maak je het praktisch onmogelijk voor een eindgebruiker om er zelf even een andere band op te leggen.
Stromer legt dit in de handleiding van de ST3 en ST5 ook niet meer uit, dus ze willen dat we dit door de dealer laten doen. (Was ook zo bij de ST1, is gelukkig niet zo bij de ST1 X, ST2 en ST2 S.)

Ik zie voorgaande ook niet als een ontwerpfout, maar hoogstens als een lastig ontwerp en hoop op termijn op verbetering. Zeker omdat ik het eigenlijk geen optie vind om zelf het achterwiel niet te mogen uitnemen voor een bandenwissel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Bad thinking: fantastische constructie om de klant te binden aan je dealer. Zelf een bandje wisselen of een cassette wisselen maken ze er niet gemakkelijker op...... Ik neem op vakantie toch echt wel een setjes Pirelli's mee uit Zwitserland en een vervangingscassette komt echt uit Duitsland. Deels besparing, maar vooral principieel en omdat ik het leuk vind om er op die manier mee bezig te zijn. Dan zal er ook wel een nieuwe goede momentsleutel moeten komen (huidige gaat maar tot 20nm).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 21 nov 2018, 13:55 Bad thinking: fantastische constructie om de klant te binden aan je dealer.
Ik geloof niet dat het zo zit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik denk dat deze high tech producten niet meer door "de gewone man"/"klant" gerepareerd moeten worden.
In de automobiel- en motorfietswereld is dit al jaren zo en dit accepteren we wel.
Als je dit niet wilt moet je zowat een oldtimer kopen waar nog contactpunten en carburateur in hangen en in de diesels gewone lijnpompen en zonder roetfilters/katalysatoren.

Bij mij in de werkplaats kom ik het ook wel tegen dat monteurs die bij onze klanten werken er niet uit komen of zaken verkeerd repareren/moeite met diagnose hebben wij gaan naar technische cursussen en worden elk jaar bijgeschoold.
Bij elk nieuw type/model eerst een online introductie en dan in de loop van het jaar naar cursus en ja ook wij werken al jaren met digitale momentsleutels en graden hoekverdraaiing overigens is de vitale alleen maar gemakkelijker omdat je het moment ziet aankomen dit zegt niets over de nauwkeurigheid ook worden ze bij ons elk jaar gecheckt (geijkt) door de leverancier (SnapOn).
Als je er geen verstand van hebt kun je er beter maar vanafblijven, je hebt er zomaar een probleem bij. ;p
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben het grotendeels met je eens, en ik denk ook eerder dat Stromer de (zichzelf soms overschattende) consument tegen zichzelf in bescherming wil nemen, dan dat ze actief de bedoeling hebben om de kas van de dealer te spekken met onnodig hoge kosten voor onderhoud. Binnen de garantieperiode heeft Stromer al meer dan eens laten blijken dat ze ons onze gebruikersfouten vergeven en coulant onderdelen vervangen. Maar blij zullen ze er toch niet mee zijn bij Stromer, want die coulance kost ze keiharde euro's.

Aan de andere kant: de Stromer is nog steeds een fiets en mechanisch gezien is er nauwelijks verschil met een MTB of hybride fiets. Ik ben er wel voorstander van dat we, als we dat willen, gewoon zelf een lekke band kunnen plakken of een binnen- of buitenband kunnen verwisselen. (In ieder geval zolang fietsen vaker lek rijden dan auto's of motoren, en dat doen onze Stromers.)

Maar we zijn inderdaad met onze aansprakelijkheids- en pechhulp voor onderweg verzekeringen. en de afstand dat we van huis verwijderd zijn, niet ver meer af van hoe we met onze auto's en motoren omgaan. En voor wie niet heel handig is, is dit wel de te bewandelen weg: doet-ie het niet? Pechhulp bellen en naar de dealer ermee, die weet raad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie