Bochten

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Roos schreef: 16 nov 2018, 19:58 Begrijp me niet verkeerd alsjeblieft, voor mij persoonlijk voelt een bocht met hogere snelheid nemen als meer risico. Stromeraars die de bocht met meer snelheid nemen nemen dan niet per definitie meer risico, ik zie dat dat al mooi is uitgelegd door anderen.
Ik snap best wat je bedoelt. Mijn reactie is grotendeels ingegeven door 't feit dat ik erg risico-avers ben, en geen stoere macho ben. Ik besef maar al te goed dat een kleine oplettendheid het einde kan betekenen. Voor ik aan een klus of activiteit begin, denk ik altijd na over wat er kan mislopen.
Ook met de Stromer: zoals eerder aangegeven stippel ik mijn route nauwkeurig uit en rijd ik uitermate defensief. De kortste weg naar 't werk is 47 km, ik leg iedere dag 55,5 km af naar 't werk...
Ik raas geen andere fietsers of voetgangers voorbij op 't fietspad, ik vertraag aan kruispunten waar ik voorrang heb, tot ik zeker ben dat die automobilist mij echt heeft gezien en me voorrang verleent.
Wil dat zeggen dat ik onoverwinnelijk ben en me niets kan overkomen? Neen. In tegenstelling tot de insinuaties van jjj en Mark78 beweer ik niet dat ik door mijn rij-ervaring een technisch betere fietser ben of zo. Wel dat ik al heel wat situaties heb meegemaakt op de weg, al enkele keren maar net een ongeval heb kunnen vermijden en dat die ervaringen helpen om risico's beter te zien en 't belang van defensief rijden erken. Ik heb met andere woorden mijn portie geluk gehad, en wil dat niet tarten.

Maar nu ben ik dus waarschijnlijk weeral hautain.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Het is altijd beter om bange Jan te zijn, dan dooie Jan. ;)
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 17 nov 2018, 01:32 In tegenstelling tot de insinuaties van jjj en Mark78 ... Maar nu ben ik dus waarschijnlijk weeral hautain.
Ehhm, nee. Mark78 en jjj zeggen niet dat jij veel risico neemt een ze zeggen ook niet dat je hautain bent. Ze hebben je erop gewezen dat je, door je woordkeuze, hautain overkomt.

In jouw communicatie heb je een bepaalde bedoeling, om die te bereiken kies je wat woorden. De ontvanger heeft bij die woorden zo goed als altijd een andere associatie dan jij, dus komt bij die ontvanger iets anders binnen dan wat jij bedoelde. Dan is het nog afhankelijk van wat de ontvanger in zijn of haar leven meegemaakt heeft (een valpartij bijvoorbeeld) hoe die persoon dat interpreteert. In die zin is communiceren een poging om zo dicht mogelijk langs elkaar af te praten.

Dus dat jouw boodschap bij een ander op een bepaalde manier overkomt wil dus niet zeggen dat jij zo bent of dat hij dat zo bedoeld hebt... jjj wijst je daar zelfs meermaals op: "ik ga er vanuit dat het zo niet bedoeld is".
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een ongeval (in dit geval op de Stromer) is altijd een gevolg van een mix van factoren. Naar mijn idee zijn dit:

1. Externe factoren waar wij geen invloed op hebben, zoals gladheid, blerf, regen, obstakels, kwaliteit van het wegdek, maar ook het gedrag van andere verkeersdeelnemers.

2. De vaardigheden en het karakter van de berijder. Vaardigheden kunnen zijn opgedaan op de Stromer, maar ook op op een andere fiets als het gaat om balans, remtechniek, noodstops etc. Die ervaring helpt ook om, áls je valt, gecontroleerd richting b.v. de zachte berm te rollen. Daarnaast is de één gewoon voorzichtiger dan de ander. Ik heb genoeg samen met andere Stromeraars opgereden om te constateren dat ik soms echt als een mietje rijd. (En over dat mannen-vrouwen gedoe: het blijkt uit alle onderzoeken dat mannen meer ongevallen in het verkeer veroorzaken dan vrouwen. Dit is geen op de borst-klopperij omdat ik toevallig een vrouw ben. Dit is ook niet van toepassing op elke individuele man of vrouw; het is een vastgesteld feit dat je in algemene zin (!) kunt spreken van verschillen.)

3. De techniek van de Stromer zelf, en dan denk ik met name aan of het type band aansluit bij de omstandigheden op het wegdek, het hoge gewicht van een Stromer en de werking van de remmen. Hoe snel blokkeert je wiel, ga je over de kop etc. (Uiteraard wordt dit ook beïnvloed door de vaardigheden van de berijder.)

Iemand met tienduizenden kilometers op de racefiets loopt naar mijn mening wel degelijk minder risico om op de Stromer onderuit te gaan en heeft ook minder kans om bij een val ernstig gewond te raken. Maar fietservaring vrijwaart je nooit van alle risico's, dat weten we allemaal. Sterker nog: je kunt er ook téveel zelfvertrouwen door krijgen, en een Stromer van pakweg 30kg waarmee je 45km/u kruist reageert deels echt anders dan een racefiets van een kilo of 11 waarmee je 35km/u rijdt.

Aan de andere kant staat iemand die met nul fietservaring op de Stromer stapt ook echt niet garant voor een ongeval. Er spelen immers veel andere factoren mee (zie boven). Feit is echter wel dat veel van de op het forum gemelde ongevallen helaas zijn gebeurd bij beginnende Stromeraars. Dat veroordeel ik niet, dat vind ik alleen maar volkomen logisch, want je moet wennen aan zo'n snelle, zware fiets, en dat de wereld om ons heen zo goed als géén rekening met ons houdt helpt ook niet bepaald.

Persoonlijk denk ik niet dat mensen die zich beroepen op vele kilometers fietservaring dit meteen hautain bedoelen. Ik vind ook dat gezegd mag worden dat meer fiets-ervaring kan helpen bij het voorkomen van een ongeval. Ik snap echter wel dat zoiets steekt bij mensen die zwaar onderuit zijn gegaan (zeker als die mensen zelf niet over een dergelijk fiets-cv beschikken), maar volgens mij is het echt allemaal niet zo bedoeld. Waar het om gaat is of zo'n ongeval voorkomen had kunnen worden als iemand veel fietservaring had gehad, en dát is iets waar niemand over kan oordelen, omdat we er geen van allen bij waren. Ik lees hier zo'n oordeel ook niet terug, en ik heb dat ook niet teruggelezen in het Grote Ongevallen-topic. Dus laten we alsjeblieft allemaal onze tenen weer intrekken en leren van elkaars ervaringen, goed of slecht.

Dit topic gaat over het rijden van bochten en hoeveel risico je loopt/neemt als je een bocht met hoge snelheid neemt zonder dat je zelf door hebt hoe hard je eigenlijk gaat. Ik vind die vraag zeer relevant, al helemaal bij de nieuwe ST3 en ST5, omdat je – zo is ook mijn ervaring – door de enorm stabiele wegligging totaal niet door hebt dat je loeihard gaat.

Ik neem bochten als een mietje, een ander gaat harder omdat-ie meent zijn Stromer van haver tot gort te kennen en precies weet wat-ie van zijn fiets kan vragen. Ik heb daar verder geen oordeel over, ik vind het enkel interessant om te lezen hoe iedereen dit voor zichzelf aanpakt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 17 nov 2018, 14:46 Dit topic gaat over het rijden van bochten en hoeveel risico je loopt/neemt als je een bocht met hoge snelheid neemt zonder dat je zelf door hebt hoe hard je eigenlijk gaat. Ik vind die vraag zeer relevant, al helemaal bij de nieuwe ST3 en ST5, omdat je – zo is ook mijn ervaring – door de enorm stabiele wegligging totaal niet door hebt dat je loeihard gaat.
Dat was inderdaad de boodschap. En ik sprak in eerste instantie mensen aan die ook op de racefiets rijden, het snelheidsgevoel is met name volledig anders en je rijdt gewoon sneller door de bocht dan je denkt. Door de niet erg ergonomische (om eens een eufemisme te gebruiken) geplaatste omni, heb je ook niet direct zicht op die snelheid... :bu:
Goed dat het rubber (Conti Winter) onder mijn ST2 zo geweldig is :d3: . Dat moeten ST3 en ST5 rijders in ieder geval ontberen ;p .
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er is ook een winterband voor de ST3/ST5. Volgens mij heeft niemand die er al onder liggen, dus het is even afwachten op de ervaringen daarmee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Sylvia, complimenten voor het heldere betoog!!

Winterbanden: ik heb ze besteld, ga het gewoon proberen. Zoals al eerder aangegeven ben ik niet super tevreden over de Pirelli’s op de 3, dus zeer nieuwsgierig naar de praktijktoets met de nieuwe winterbanden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kom maar op met je review als het zover is. Ik ben heel erg benieuwd!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

De bandenspanning is van eminent belang zo merk ik steeds. Als die terugloopt ( ik rij met 3 bar ) , dan begint de band ahw weg te knikken van de velf en krijg je in een snelle bocht een "rare drift" Ik kan het niet anders beschrijven. De spanning op nivo brengen en weg is het probleem.
Ik zit nog wel met de vraag of je net als met een motor, uitsluitend met voorrem moet werken. Ik rem nu met beide, maar dan afwisselend. Dus nooit beide vol inknijpen.
Ik heb heel veel racefietservaring, maar de Stromer is totaal anders.
Wie heeft leuke remadviezen of vertelt me, hoe hij/zij altijd remt.
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik rem normaal altijd met beide remmen, maar met de meeste kracht op de voorrem. De enige keren dat ik hiervan afwijk is ruim voor een afslag als ik een hand uitsteek: dan rem ik alvast een beetje met de hand die ik nog aan het stuur heb.

Als ik goed in de ankers moet dan rem ik zo hard (als veilig) mogelijk met de voorrem en speel ik met mijn achterrem zelf ABS: tijdens hard remmen blokkeert het achter immers nogal snel...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie