Ervaring in de regen

Ben
Runner-up
Runner-up
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jul 2018, 16:47
Locatie: Groningen

Hoi iedereen,

ik rijd nu al een tijdje met een ST1x (2018), maar heb er nog nooit mee in de regen gereden. Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met regenweer ? Ik heb zo soms mijn twijfels over de waterdichtheid van het batterijcompartiment ??
Zeggen jullie, beter niet doen, of is het helemaal geen probleem om door regen en wind te blijven stromeren ?

Grtz

Ben
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je kunt je Stromer gewoon in de regen gebruiken, dat vindt Stromer zelf ook. Dus áls je al problemen/defecten krijgt door regen, dan valt dit gewoon onder garantie.

De ST1 X 2017 werd geplaagd door defecten bij het rijden in zware regen; de controller en de connectoren van de controller waren hier niet voldoende tegen bestand. De controller van de ST1 X 2018 is sterk verbeterd op het vlak van waterbestendigheid en vooralsnog lees ik geen problemen meer over vocht, dus ik zou me er totaal niet druk om maken.

Kijk alsjeblieft wel ontzettend goed uit op nat wegdek dat je niet onderuit gaat. Zeker na een lange periode van droogte en gedurende de aardappel-oogst (nu) kan de weg spekglad worden. De Big Bens zijn niet de beste banden om mee in de regen te gaan rijden, maar het gaat wel (heb ik ook gewoon gedaan). Laat je ze erop liggen, neem de bochten dan een stuk rustiger dan bij droog weer (wat sowieso aan te raden is, ongeacht de banden die je gebruikt).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Chrisje
Pro
Pro
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:41
Locatie: BE

Dag Ben, sinds een kleine maand bezitter van een nieuwe ST1X 2018. Twee weken terug (die befaamde natte dinsdag) 's morgens en 's avonds in de gietende regen gereden met mijn Stromer (woon-werk). Ik heb geen problemen ondervonden en hopelijk blijft dat ook zo :-). Ik heb wel mijn Big Bens bij aankoop van mijn Stromer meteen laten vervangen door de vierseizoensbanden Schwalbe Marathon 365 GT (tipje van Stromeur, waarvoor dank!). Heel goede grip en een veiliger gevoel!
Stromer ST3 Pinion Comfort Cool White 2023, 983 Wh, Stromer Pirelli Angel Band 57-584, Tannus Armour, Brooks B17, Kinekt 2.1 Seatpost, Stromer Smart Helmet, Ortlieb BAG RC F8420, Spatbordverlenger + Claxon Protector Van Zijp, woon-werk 17 km enkel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik kan weinig over de fiets zeggen, aangezien ik iets anders heb, maar wel op praktische zaken. Open deur die Stromeur ook al aanhaalt: doe rustigaan. Let goed op je zicht en zichtbaarheid. Jij ziet een stuk minder, maar automobilisten ook. Er zijn automobilisten die daardoor rustigeraan doen, er zijn er ook die min of meer blind blijven doorknallen...
Rijd je onder normale omstandigheden netjes op de weg (zoals ik)? Bij extreme regen/mist en zo ga ik gewoon rustigaan over het fietspad. Denk aan je kleding en andere spullen die je mee moet nemen, ofwel: zorg voor een perfect waterdichte tas.

Ik rij al 4 jaar door weer en wind en heb serieuze stortbuien over me heen gehad. Met een beetje gezond verstand kan dat prima!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Ik rij nu ruim een jaar dagelijks een kleine 50 Km in weer en wind. De regendagen vallen mij echt mee. Mijn controller is in het begin een keer vervangen maar dat had niets met regen te maken. Verder nooit een probleem in de regen gehad. Ik heb eigenlijk nooit een probleem met mijn ST1X-2017 m.u.v. 4 lekke banden in het prille begin.

Zelfs vandaag nog reed ik en moest lachen toen ik een rij auto's zag staan, ik dacht dat je dat een file noemt ofzo. Ik ben ontzettend tevreden met mijn ST1X, zo tevreden zelfs dat ik ........

Nog even 2019 afwachten en kijken of wij straks ook een fiets kunnen leasen. En wanneer dat niet kan dan ........

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mark (Lamkram), ik ken jouw plan! :D
Witte ST3 van maart 2019
Ben
Runner-up
Runner-up
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jul 2018, 16:47
Locatie: Groningen

Bedankt voor de reacties, dan ben ik toch al een beetje geruster. Ik stelde mij vooral vragen bij de afsluitklep van de batterij. Dat sluit volgens mij toch niet helemaal goed af. Maar aangezien er hier niemand problemen met heeft zal het wel in orde zijn.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die afsluitklep wil weleens een tikje "bol" gaan staan in het midden. Bedoel je dat? Mijn ST1 X 2017 had dat ook (millimeterwerk), maar toch is het accuvak nooit vochtig geweest. De klep van mijn ST2 S 2017 sluit wel goed aan, ook nooit vochtig geweest.

Als het je echt niet lekker zit, dan zou je een klittenbandje rondom het accuvak kunnen bevestigen, zijn wel meer mensen die dat doen. Je zou ook je dealer eens kunnen vragen of die vindt dat of de deur teveel wijkt. (Of hier even een foto plaatsen.)

Na je eerste ritten in de regen kun je na aankomst natuurlijk altijd het accuvak even controleren voor je eigen gemoedsrust: accu uitnemen en het vak goed bekijken. Kom je onverhoopt vocht tegen, dan de accu eruit laten en je Stromer met de deur van het accuvak open laten staan in een droge, warme ruimte zodat de boel kan drogen. Foto's maken van het vocht en natuurlijk direct melding doen bij je dealer.

Dat alles gezegd hebbende: je Stromer moet tegen regen kunnen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Lees dit met verbazing..

Het is toch absurd dat je serieus moet vragen of een fiets van 5000-7000 euro wel in de regen gebruikt mag worden? Daar ga ik me toch echt niks van aantrekken, als dat een probleem zou geven en ze lossen het niet op hebben ze een hele kwaaie aan mij, dan zit ik volgende week bij Kassa en Radar :-) Dat zou toch te bizar voor woorden zijn. Wat doe je dan als je onderweg bent en het gaat regenen? Fiets binnen zetten en verder met de taxi?

Anyway, ik rij altijd, sneeuw, regen, etc.
Wat voorzichtiger natuurlijk, en inmiddels op Continental Winter+, voelt idd een stuk veiliger met de blaadjes dan de Big Bens.
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Gewoon door weer en wind met de Stromer. Na een jaar en 12.000km nog geen enkel vochtprobleem gehad. Vermijd wel door plassen rijden wanneer dit kan.
Zelf geheel droog blijven is iets uitdagender.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie