Opladen met schakelklok mogelijk schadelijk voor oplader?

buco

Om rond de oplaadproblemen van mijn ST2 te werken kwam ik op het idee om de oplader op een tijdsklok aan te sluiten. Het plan: ik kom 's avonds thuis aan, haal de batterij uit de stromer en sluit hem aan op de oplader. Die zit zonder stroom tot 22:00 's avonds (nachttarief). Dan gaat de stroom erop voor zo'n uur of vier. In principe zou de batterij dan vol moeten zitten. Om zeker te zijn dat de lader nog een nieuwe poging doet, zou ik dan een minuut de stroom van de lader willen halen en dan terug. Stel dat de batterij niet bijgeladen was met de eerste poging, begint de lader terug.

Maar dus de belangrijkste vraag: Heeft iemand een idee of dit schadelijk kan zijn voor oplader of batterij/ST2?

Reden waarom ik dit wil doen: niet leuk als je in regenkledij klaar staat om te vertrekken en ontdekt dat de batterij niet opgeladen is. :roll: Ik vermoed dat ik met zo'n schakelklok het gros van die gevallen kan voorkomen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik kan me niet voorstellen dat het schadelijk is voor de oplader. Je kunt hem immers ook zelf aan- en uitschakelen wanneer jij dat wilt.

Ik heb het zelf ook overwogen*, maar omdat ikzelf al een aantal keren gehad heb dat het laden niet meteen de eerste keer startte (ik lees het hier ook af en toe) wil ik de 'tik' horen en de ventilator aan horen gaan zodat ik zeker weet dat hij inderdaad aan gaat.

Het 2x aanzetten gaat daarbij niet gegarandeerd helpen. Het kan zijn dat hij de eerste keer perfect aanslaat en juist de 2e keer niet... Aangezien het toch maar om ±1 kWh gaat lijkt mij het nachttarief niet voldoende voordelen opleveren om het risico van een lege batterij bij vertrek te aanvaarden.

*) niet om op nachttarief te werken maar om te voorkomen dat de lader te lang aan de accu blijft, totdat ik leerde dat deze laders niet "doorladen" maar gewoon netjes afslaan...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Ik laad mijn accu altijd met een tijdklok. Bij thuiskomst alnagelang ontlading, 1-2-3-4 of bij gehele ontlading 5 uur! Nog geen problemen ondervonden. Heb ST2s met 984 accu
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
buco

FreddyH schreef: 12 nov 2018, 13:23 Het 2x aanzetten gaat daarbij niet gegarandeerd helpen. Het kan zijn dat hij de eerste keer perfect aanslaat en juist de 2e keer niet... Aangezien het toch maar om ±1 kWh gaat lijkt mij het nachttarief niet voldoende voordelen opleveren om het risico van een lege batterij bij vertrek te aanvaarden.
In de veronderstelling dat het probleem zich geen 2 opeenvolgende keren zich voordoet, heb ik het dan wel geminimaliseerd.

Nachttarief is misschien geen financieel argument. Ik kan de timing dus wel nog aanpassen dat de lader om 17u al begint. Dan telkens 1minuut uit, en om 21u nogmaals, om 1u en om 4u. Als het dan nog niet gelukt is weet ik het ook niet meer.

Alleen wat je effectief dan doet is de lader aan de batterij laten hangen en de stekker aan de 230V kant uittrekken. Ik kan het me ook niet inbeelden of het kwaad kan. Ik trek nu altijd de stekker aan de batterij uit en laat de oplader op het lichtnet hangen.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Hoi Buco,

Als de rosenbergerplug goed aangesloten is, zal de fiets gewoon opladen. Het abrupt afslaan is niet schadelijk. Het abrupt aanzetten evenmin (vanwege onder meer het opstartprocol).

Uitschakelen
Als ergens gedurende het laadproces de spanning eraf valt, door de tijdschakelaar, dan stopt alles abrupt.

Inschakelen
Aanzetten zorgt ervoor dat de oplader opstart en het protocol doorloopt om de batterij te herkennen en het laadproces te starten. Het is bekend dat inschakelen schadelijk kan zijn vanwege mogelijk hoge piekspanningen, maar dat is bij de oplader niet anders dan bij andere elektrische apparaten.

Risico niet starten oplaadproces
De zwakste schakel - voor zover ik kan zien - is de Rosenberg plug en dan met name de inveerbare pennetjes van de Rosenberger plug.. Je kunt om het risico wat Freddy aankaart te voorkomen, eerst de lader aansluiten direct verbinden met de batterij. Veel tijdschakelaars hebben een knopje om de schakelaar even te onderbreken, zodat je kunt testen met spanning. Als je een tijdschakelaar hebt die dit niet kan, dan kun je de testen of hij oplaadt door direct met het stopcontact te verbinden.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Je kan natuurlijk ter controle ook op je smartphone kijken naar het batterij percentage dat verschijnt.
Batterij percentage.PNG
Batterij percentage.PNG (249.73 KiB) 5241 keer bekeken
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Ik snap iets niet aan de vraag..

Waarom zou je dit willen? Wil je het laden starten of juist stoppen met de klok en waarom?

1kWh laden kost een paar centen.
Duurt lang voor je de kosten van de tijdklok heb terugverdient op je nachttarrief..
Dus financieel is het argument niet.

Je zegt dat je soms laadproblemen hebt, maar waarom zouden die er niet meer zijn met een schakkelklok?

Afzetten als hij vol is heeft geen enkele zin, de lader stopt met laden en vebruikt nauwelijks stroom als de batterij vol is, lekker laten zitten.
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
buco

Bas van Dijk schreef: 14 nov 2018, 14:39 Ik snap iets niet aan de vraag..

Waarom zou je dit willen? Wil je het laden starten of juist stoppen met de klok en waarom?

1kWh laden kost een paar centen.
Duurt lang voor je de kosten van de tijdklok heb terugverdient op je nachttarrief..
Dus financieel is het argument niet.

Je zegt dat je soms laadproblemen hebt, maar waarom zouden die er niet meer zijn met een schakkelklok?

Afzetten als hij vol is heeft geen enkele zin, de lader stopt met laden en vebruikt nauwelijks stroom als de batterij vol is, lekker laten zitten.
Financieel is er inderdaad niet echt een argument. Wel leuk dat je goed oplaadt dan duur. Terugverdientijd ~1 jaar.

Ik heb inderdaad oplaadproblemen. Als hij de stromer niet of niet helemaal oplaadt, lukt het 99% van de gevallen wel als ik erna de lader afkoppel van de stromer of batterij, daarna ook de stekker uit het stopcontact haal en terug opnieuw begin.

Dat is ook het hoofddoel, in de hoop dat ik zonder tussenkomst de lader een paar keer kan laten beginnen alsof hij net in het stopcontact wordt gestopt.
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

ah, zo, een paar keer, nu snap ik hem.

Ik wacht ook altijd even op de klik idd. Terwijl ik mijn kleren aandoe.

Groet
Bas
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Bas van Dijk schreef: 14 nov 2018, 15:19 ah, zo, een paar keer, nu snap ik hem.

Ik wacht ook altijd even op de klik idd. Terwijl ik mijn kleren aandoe.

Groet
Bas
eh, UITdoe..
Ik heb meestal wel al kleren aan op de fiets...
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Plaats reactie