Stromer NL-marktleider in 2017

Nieuws van en over Stromer.
Lomito

Re: Stromer NL-marktleider in 2018

Bericht door Lomito » 05 okt 2018, 14:08

De klad zit in de hele NL-markt, de andere grote jongens als Gazelle en R&M doen het al even slecht als Stromer. Uiteraard geldt dit voor NL, BE kan een compleet ander verhaal zijn maar helaas hebben we daar geen cijfers van.

Wat ik wel vrij zeker weet is dat de leveringsproblemen van afgelopen jaar vooral te wijten zijn aan de 'herverdeling' van de beschikbare fietsen door Stromer over de dealers in Europa. België is een veel gemakkelijker afzetmarkt geworden dankzij de gunstige fiscale voorzieningen, niks 7% bijtelling voor een lease-Stromer zoals in NL maar zelfs korting op de IB... De lease-fietsen zijn dan ook niet aan te slepen in BE.

Peter 2
Pro
Pro
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:35
Locatie: Ronse 9600
Contacteer:

Re: Stromer NL-marktleider in 2017

Bericht door Peter 2 » 05 okt 2018, 14:50

België is gewoon met inhaalbeweging bezig, tel daarbij de files op dergelijke kleine oppervlakte dan weet je waarom men in België het licht heeft gezien. En dat geldt niet alleen voor elektrische fietsen. Ik heb persoonlijk een werk/woonafstand van 25 km enkel en ik doe deze met de fiets nauwelijks 10 minuten langer. Het fiscale-en fileprobleem , de toegankelijkheid tot de nieuwe technologie, het aanbod en vooral niet te vergeten de demografische indeling in België zorgen voor een boom in de verkoop .
ST2 LTD 2018 50+. Schwalbe GT 365, Ortlieb backroller Urban, Go pro Hero5, Mio 405hc. Giro Bexley satin Grey, Bonx com..
Dagelijks hellingen tot 11% . Inwoner Vlaamse Ardennen.
Gebruik ST2 Recreatief en Woon/werk +/-50 km.

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2045
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Stromer NL-marktleider in 2017

Bericht door Tomasj » 05 okt 2018, 18:41

Peter 2 schreef:
05 okt 2018, 14:50
België is gewoon met inhaalbeweging bezig, tel daarbij de files op dergelijke kleine oppervlakte dan weet je waarom men in België het licht heeft gezien. En dat geldt niet alleen voor elektrische fietsen. Ik heb persoonlijk een werk/woonafstand van 25 km enkel en ik doe deze met de fiets nauwelijks 10 minuten langer. Het fiscale-en fileprobleem , de toegankelijkheid tot de nieuwe technologie, het aanbod en vooral niet te vergeten de demografische indeling in België zorgen voor een boom in de verkoop .
Ik denk dat we Nederland ondertussen al lang hebben voorbijgestoken. Er worden twee jaar na mekaar (meer dan) dubbel zoveel nieuwe fietsen ingeschreven in B dan in NL
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018
woon-werk 56 km enkel - 16.000 km

Lomito

Re: Stromer NL-marktleider in 2018

Bericht door Lomito » 08 nov 2018, 19:50

Verkoopcijfers van oktober 2018 zijn binnen: 119 stuks... dat is bijna een verdubbeling t.o.v. vorige maanden en komt in de buurt van de verkoopcijfers van vorig jaar. Alle andere merken zijn alvast aan de winterslaap begonnen met inzakkende verkoopcijfers (R&M 39, Gazelle 14, Klever 12, andere merken zijn allemaal lager dan 8).

Stromer doet dus goede zaken in Nederland, de koppositie in de markt is verbeterd door zowel verbeterde verkopen én wegzakkende concurrentie.

Marco Verkerk
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem

Re: Stromer NL-marktleider in 2018

Bericht door Marco Verkerk » 08 nov 2018, 21:04

Lomito schreef:
08 nov 2018, 19:50
Verkoopcijfers van oktober 2018 zijn binnen: 119 stuks... dat is bijna een verdubbeling t.o.v. vorige maanden en komt in de buurt van de verkoopcijfers van vorig jaar. Alle andere merken zijn alvast aan de winterslaap begonnen met inzakkende verkoopcijfers (R&M 39, Gazelle 14, Klever 12, andere merken zijn allemaal lager dan 8).

Stromer doet dus goede zaken in Nederland, de koppositie in de markt is verbeterd door zowel verbeterde verkopen én wegzakkende concurrentie.
Toch 12 verkochte Klevers. Beduidend hogere cijfers dan de afgelopen 12 maanden.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap

Lomito

Re: Stromer NL-marktleider in 2018

Bericht door Lomito » 09 nov 2018, 10:01

Marco Verkerk schreef:
08 nov 2018, 21:04
Toch 12 verkochte Klevers. Beduidend hogere cijfers dan de afgelopen 12 maanden.
Ook Klever heeft last van een winterdipje (19 fietsen in zowel augustus en september) maar met totaal 91 op de teller voor 2018 (t/m oktober) is Klever nu eindelijk in de top 10 terecht gekomen op 7 7 7 7

1. 752 stuks Stromer = 33%
2. 444 stuks Riese & Müller = 19%
3. 165 stuks Gazelle = 7%
4. 126 stuks Specialized
5. 108 stuks Flyer
6. 98 stuks Accell-NL (Koga en Batavus)
7. 91 stuks Klever

Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1339
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Re: Stromer NL-marktleider in 2017

Bericht door Daniel1975 » 09 nov 2018, 16:58

Zou die verkooppiek niet gewoon de uitlevering van de eerste ST3-en zijn?

Lomito

Re: Stromer NL-marktleider in 2017

Bericht door Lomito » 09 nov 2018, 17:22

Daniel1975 schreef:
09 nov 2018, 16:58
Zou die verkooppiek niet gewoon de uitlevering van de eerste ST3-en zijn?
Uiteraard... mijn dealer liet zijn verkoopcijfers zien van afgelopen 3 maanden en dan valt inderdaad een flinke verhoging op in de maand oktober maar niet alleen vanwege de start uitlevering ST3-LE. De verkoop van ST1x en ST2-2018 loopt ook opeens een stuk harder.

Lomito

Re: Stromer NL-marktleider in 2017

Bericht door Lomito » 05 dec 2018, 08:08

En de maandcijfers van November 2018 zijn bekend:
1. Stromer 123
2. Riese und Müller 53
3. Gazelle 21
4. Flyer 13
5. Klever 11

Op een totaal van 259 verkochte fietsen in november is dat dus een marktaandeel van 47%... mooie prestatie!

Lomito

Re: Stromer NL-marktleider in 2018

Bericht door Lomito » 09 jan 2019, 19:58

Verkoopcijfers over 2018 zijn bekend.

Even een overzichtje van alle speed pedelecs:
2016 - 3.466 stuks
2017 - 4.514 stuks
2018 - 2.735 stuks

Je zou hieruit kunnen concluderen dat de verkoop van speed pedelecs is ingestort maar niets is minder waar. Eind 2017 zijn ALLE onverkochte SP's verplicht op kenteken gezet om te voorkomen dat de oude voorraad onverkoopbaar zou worden. In dat jaar zijn dus veel SP's onverkocht als verkocht genoteerd in de statistieken en in 2018 alsnog verkocht.

Om een indruk te krijgen van de werkelijke cijfers heb ik daarom een correctie op de verkoopcijfers van december 2017 toegepast. Ik heb de normale verkoop in december ingeschat als 90% van de verkoop in november 2017. Vervolgens de totale verkoop van 2017 verminderd met de oorspronkelijke decembercijfers en vermeerderd met de ingeschatte decembercijfers. En aangezien die fietsen alsnog in 2018 verkocht zijn resulteert dat in de volgende gecorrigeerde cijfers:
2016 - 3.466 stuks
2017 - 4.514 minus 1.235 = 3.279 stuks
2018 - 2.735 plus 1.235 = 3.970 stuks

De werkelijke verkoop in 2017 was dus niet hoger maar juist lager dan in 2016 en dat geeft toch een ander beeld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten