ST2 2018 autonoom rijden

NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Over autonoom rijden gesproken...
Sinds enkele dagen rijdt mijn ST2 2018 autonoom. Op zich wel leuk maar niet altijd even veilig en eigenlijk wil ik zelf fietsen :D
Ik probeer even te beschrijven: zowel in stand 2 als stand 3 wil de fiets steeds zelf naar 45 km/u gaan. Hij moet even in beweging gebracht worden (of trappen maar zelfs gewoon afduwen lukt) en weg is hij... Hop naar 45. Je kan nog wel wat meetrappen maar dat doet er niet veel toe. Je ziet aan het ondersteuningsstreepje (dat op rood staat) dat de motor het overneemt. Om hem te laten vertragen of stoppen kan je alleen remmen, gewoon inhouden met trappen is dus niet voldoende. Kan redelijk gevaarlijk worden...
Op stand 1 klimt hij steeds zelf naar 30 km/u.
Vandaag 35 km gereden enkele rit woon-werk verkeer en nog 35% batterij over tegenover anders minimum 50%.
Toen ik m'n fiets wilde parkeren in de stalling, merkte ik ook dat hij aan de hand als je begint te stappen vertrekt. Ik heb toen het achter wiel ook eens even omhoog gedaan en amai: dat wiel draaide als een gek. Als je de fiets dus aan de hand hebt zou hij gaan lopen. Enkel remmen helpt dan.
Wat is er veranderd in m'n situatie tegenover vroeger: ik laad nu de batterij 's nachts binnen op en steek hem 's morgens terug in. Ik heb de indruk dat hij vanaf dan zelf wilt beginnen rijden. Maandag heb ik het eens opgelost gekregen door onderweg enkele keren de fiets opnieuw op te starten, maar vandaag lukt dat niet.
Nu hangt de fiets op m'n werk binnen aan de oplader dus straks eens testen of hij weer gewoon doet.

Misschien heeft iemand ook dergelijke ervaring? Volgende week moet m'n fiets een eerste keer op onderhoud (nu ongeveer 2500 km gereden) en dan leg ik het uiteraard ook voor aan de fietsenmaker.
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Op het forum hebben we dit fenomeen ‘scooteren’ genoemd. Ik heb het zelf ook meermalen gehad op de leen-stromer, eveneens een ST2 2018. De oplossing zat er bij mij in dat de TMM-sensor moest worden gecalibreerd. Heb je dat al geprobeerd?
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Ah ok, ik kende de term scooteren niet, vandaar :)
Ik zocht op autonoom en dus niet op die zoekterm.
Straks zal ik de sensor eens kalibreren. Bedankt voor de info!
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

NikolaasArts schreef: 24 okt 2018, 09:13 Straks zal ik de sensor eens kalibreren. Bedankt voor de info!
Graag gedaan. Laat je weten of het heeft gewerkt?
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Zeker! Ik hoop alleen dat de ondersteuning dan niet helemaal wegvalt want dat was de vorige keer het geval bij kalibreren.
Ik zal op 5 km van thuis kalibreren dan want anders ga ik lang onderweg zijn :)
Als ik op de fiets mooi recht ga zitten en de voeten van de trappers doe, kalibreer ik op de juiste manier he?
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Even een update: de batterij werd deze keer opgeladen in de fiets. Bij het vertrekken was het probleem weg. Ondertussen ook al eens gekalibreerd.
De batterij is nu terug binnen aan het laden. Benieuwd of hij morgen weer gaat scooteren 🙃
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Nieuwe update: telkens de batterij uit de fiets geladen heeft scootert hij opnieuw. Met kalibreren komt het telkens wel in orde maar ik denk toch niet dat dat de bedoeling is. Volgende week 1e onderhoud en dan leg ik het voor aan de fietsenmaker.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dankjewel voor de strakke updates. Ik ben erg benieuwd wat je dealer ervan zegt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Na een weekje vakantie (vandaar dat ik nog niet naar de FM ging, dit gebeurt woensdag), dacht ik deze ochtend lekker naar werk te stromeren: NOT :)
Een bloemlezing: batterij ingestoken (die een week had binnen gelegen) --> vertrokken --> de fiets scooterde weer vlotjes naar 45 km/u --> fiets enkele keren op en af gezet, gekalibreerd en batterij er uit --> totaal geen ondersteuning --> nog eens gekalibreerd --> opnieuw scooteren --> nog eens gekalibreerd --> dan deed de fiets na 15 km sukkelen weer normaal voor de laatste 20 kilometers.
Nogal wispelturig dus.
Hopelijk raak ik woensdag bij de FM.
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Vandaag naar de FM geweest voor een eerste nazicht. Er werd niet meteen een foutmelding gevonden. De fiets kreeg een update en ik test nu de komende dagen verder of het probleem zich nog stelt.
Het lijkt wel alsof na de update de fiets een pincode vraag na helemaal uit gestaan te hebben. Als dit een aanpassing zou zijn, vind ik dat wel een hele goede!
Bijkomend probleempje sinds enkele dagen: de batterij stopt met laden op 80% met mijn ene lader. Bij de andere lader doet het probleem zich niet voor. De lader waar het laden stopt wordt onder garantie vervangen.
Groetjes!
Plaats reactie