Tempo 30km/h voorstel in Zwitserland.

Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

We zijn nog maar pas vertrokken op 'n E-bike en 't is al van datte!
https://www.blick.ch/news/politik/unfae ... 70521.html
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
dweezzill
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2018, 09:21
Locatie: Klein Brabant (B)

Gelukkig maakt Zwitserland geen deel uit van de EU 😉
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Volgens mijn vertaling is het nu verplicht gebruik maken van een parallel fietspad als deze er is. Dat je daar nu nog met 45 kmh over mag. De wijziging wordt dat je daar straks maximaal 30 kmh mag en anders op de rijbaan moet. Op zich een goed idee mijns inziens. Maar hoe snel mag het autoverkeer ter plaatse, 50, 60 , 80 of 100? Bij snelheden boven de 60 kmh is het naar mijn idee niet meer veilig om met je spedelec of brommer tussen het andere verkeer te rijden.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

In Nederland gelden ook al maximum snelheden voor fietspaden.
Binnen bebouwde kom: 30 kmh
Buiten bebouwde kom: 40 kmh.
Bromfietsen/ speed pedelecs op de weg: 45 kmh.

Als je het zo bekijkt wijkt dat voorstel niet eens zo heel veel af van de situatie in Nederland. Of dat een goed of slecht ding is, is weer een andere vraag.

Grootste verschil is dat je in Zwitserland nu met je SP helemaal nog niet op de weg mag rijden als er een fietspad naast ligt. Dat willen ze veranderen als de snelheid op het fietspad naar beneden gaat.
Maar dan lopen ze tegen handhavingsproblemen aan omdat SP's daar geen kenteken hebben en geen km teller hoeven te hebben. Ook willen ze in 1 keer kijken naar de risico's van andere soorten voertuigen op het fietspad kijken. Dus ook naar wielrenners, electrische steps, segways etc. Dat lijkt me een erg goed idee.

Oftewel is dit alleen maar een proefbalonnetje en moet er nog eindeloos veel water vanuit de Alpen naar de Rijn stromen voordat ze iets veranderen. ;)
ST3 cool white - sport - 983Wh
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

En als we nou gewoon de max snelheid van het autoverkeer in de bebouwde kom naar 40 terugschroeven is alles opgelost.
Maar ja, bestuurders zijn automobilisten ;)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

We zouden met de SP gegarandeerd 55 km/u moeten kunnen rijden.
Als wij op de weg binnen de bebouwde kom fietsen mogen we max 45, maar dat halen de meeste niet.
Als de accu leger is of het is erg koud of glad en nat, is het moeilijker om die snelheid te kunnen halen.
Een voorbeeld, in Veghel mogen de auto's 50 rijden maar dat rijden ze nooit (altijd harder, 70 - 75) en wij moeten daar op de weg op.
Levensgevaarlijk en als je richting Maria-Heide rijdt mogen de automobilisten 60 rijden, daar rijden ze 70 - 80.
Rijd jij tussen met je SP, het is beter dat wij iets harder mogen en kunnen, dan houdt je het overige verkeer niet op en rijd ik graag op de doorgaande weg.
Je hoeft geen 55 te rijden, maar als het kan is het fijner.
Uiteraard ervoor zorgen dat de fiets dat ook kan/mag en alles daar voor aangepast is.
Nog maar te zwijgen dat je geen groen licht krijgt bij de verkeerslichten omdat je niet gedetecteerd wordt.
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Trafficleader schreef: 06 nov 2018, 17:53 maar dat halen de meeste niet.
Als je de maximum snelheid van de SP verhoogt, dan halen de meesten het nog steeds niet ;)

Ik weet niet of ik per se harder wil, het gaat echt hard zat op de Stromer, voor een fiets. Ik blijf liever pleiten voor regelgeving waarbij we op de SP de keus houden: max 30km/u op het fietspad op uit eigen keus op de rijbaan. Waar automobilisten veel harder dan 50km/u rijden ga ik sowieso de rijbaan niet op, laat die bekeuring maar komen dan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Het blijft een ongelukkig gebeuren, zeker ook op fietspaden, meestal te smal en slecht onderhouden. Ik vind het snel zat, 45km/h. als je voor- of tegenliggers moet passeren is het steeds een hachelijke onderneming tegen deze snelheden. Ik hou de vingers bij de remmen en probeer het goed in te schatten wat je medegebruiker zou uitvoeren, zwalpen, Smartphonen, enz..
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Trafficleader en alle anderen die sneller willen op de Speed Pedelec: zijn jullie wel eens gevallen met een fiets of Speed Pedelec, laten we zeggen met een snelheid tussen de 30-35 km/uur? Ik lees namelijk vaker hier de roep om een hogere maximum snelheid. Ik (en de anderen op dit forum die wel eens gevallen zijn) kunnen je vertellen dat wanneer je valt, het wegdek (stenen, asfalt) keihard is en dat het onvoldoende beheersen van je fiets op dit soort momenten echt aan het licht komt. Trouwens, ook harde confrontaties met bomen, auto's en aanhangwagens kunnen eenvoudig tot flinke lichamelijke schade leiden.

Wanneer je een ongeval hebt gehad, dan word je ook nog eens geconfronteerd met het feit dat een gemiddelde fietser nauwelijks beschermende kleding aan heeft (schoenen, kleren, handschoenen, noem maar op...). Van een motorrijder vinden we het onverstandig als die in een T-shirt en korte broek op de motor gaat zitten, maar een iemand met een Speed Pedelec kan gewoon in T-shirt, korte broek, slippers of wielrenkleding op de "fiets" zitten.

Hard rijden is geen kunst. Iedereen die overmoedig is of met beetje lef in zijn lichaam (en zonodig een fiets die hem/haar daarbij helpt) kan dit immers. Om van zo'n hoge snelheid via een noodstop veilig tot stilstand te komen of om met zo'n hoge snelheid veilig bochten door te komen, is een heel ander verhaal. Op een goed wegdek onder ideale weersomstandigheden is het maken van een noodstop of het nemen van een bocht trouwens nog eens vele malen makkelijker dan op een wegdek dat hobbelig is, kuilen bevat, nat is, glad van opvriezend vocht is, modderig is, een wegdek waar zand op ligt of waar losse kiezelsteentjes op liggen. Of wat dacht je van boomblaadjes in de herfst, een rondzwervend stuk plastic of papier? Op dit soort momenten worden "de mannen van de jongens gescheiden".

Ik wens je veel succes met die hogere snelheid tussen de auto's, maar als de beleidsmakers naar dit soort geluiden gaan luisteren, verwacht ik dat het snel afgelopen is met de speed pedelec. Het zal me niks verbazen als we de komende maanden het eerste dodelijke ongeluk gaan meemaken van een lid van dit forum. Recent zijn er weer wat vreselijke ongelukken gemeld met gebroken botten, gekneusde ribben e.d. als "oogst". Gelukkig hebben we allemaal de valpartij nog overleefd en werd tot op heden alleen de Stromer "total loss" (totaal verlies voor onze zuiderburen) verklaard.

Ik zie veel meer in een oplossing waarbij de speed peldelec als snelle FIETS wordt gezien en niet als brommer en er een keuzevrijheid is tussen de weg en het fietspad. Op de weg weet je dat je hard door moet trappen, bij voorkeur de 40-45 km/uur aan moet tikken, op het fietspad weet je (in NL) dat je binnen de bebouwde kom maximaal 30 km/uur mag en buiten de bebouwde kom 40 km/uur. Roepen dat een hogere snelheid de oplossing is om "veilig" op de weg tussen de auto's te kunnen rijden, vind ik erg onverstandig.
Laatst gewijzigd door Henry op 06 nov 2018, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Dit Zwitserse idee is ideaal! Max 30 als je op het fietspad rijdt en 45 als je voor de weg kiest.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Plaats reactie