Schade ST5 na zwaar ongeval

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb jouw foto's ook grondig bekeken en sluit mij aan bij Daniel1975. Het is ongetwijfeld wat lastig om te bepalen als je niet weet hoe een fiets in elkaar zit, maar dat zit aan de voorzijde als volgt, even los van de lagers, spacers en afdichtringen etc:

De stuurbuis van de voorvork (in geval van jouw ST5 de verticale ovale buis die bovenop de vorkbenen vast zit) wordt van onderaf je balhoofd in geschoven (je balhoofd is het deel van de fiets waar ook de dagrijverlichting in zit). De stuurbuis komt er aan de bovenzijde van het balhoofd weer uit.

Hier wordt de stuurpen op de stuurbuis vast geschroefd met twee horizontale bouten. Deze twee bouten houden de voorvork op hun plek.

Bovenop de ovale stuurbuis + stuurpen komt vervolgens nog de topcap. Deze wordt via een starnut of expander IN de stuurpen en een verticale bout door de topcap heen bevestigd. Functie van de topcap + bout is ervoor zorgen dat de balhoofdlagers op de juiste spanning worden gebracht (niet te los want dan krijg je speling, niet te vast want dan draait je stuur niet meer soepel).

Zoals ik het kan beoordelen (maar dat is dus mijn persoonlijke visie en zéker niet die van een expert), heeft jouw fiets een klap gehad toen je die hobbel in de weg pakte. De kracht van die klap heeft er icm met jouw gewicht op het stuur (jij zult ook naar voren gevallen zijn) voor gezorgd dat de stuurpen in zijn geheel van de ovale stuurbuis is afgevlogen. (Dus de twee bouten in de stuurpen en de bout in de topcap hebben de stuurpen niet op de stuurbuis weten te houden.)

Dat de vork er onderaan het balhoofd ook zo slecht uit ziet, komt omdat de vork nu niet meer wordt tegen gehouden en dus door het balhoofd heen naar onderen is geschoven.

Of er verder nog sprake is van breuken o.i.d. kan ik niet beoordelen, maar dat de stuurpenconstructie in zijn geheel van de stuurbuis is gegaan is mij 100% duidelijk. Je fietshouding mag in ieder geval NOOIT de oorzaak zijn van een defect zoals je op jouw foto's ziet. Of de oorzaak van het begeven van de constructie is gelegen in de hobbel/val, én of deze constructie de enorme krachten die met zo'n klap gepaard gaan had moeten kunnen hebben, dat laat ik graag aan de expert van de verzekering en aan Stromer over, want ik heb in alle oprechtheid geen flauw idee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ter verduidelijking heb ik er even mijn foto's van het stuur van de ST3 LE bij gepakt. De constructie van het ST3 LE stuur is vergelijkbaar met die van jouw ST5:

Bij de rode pijl zie je de topcap: dat is het zilverkleurige plaatje met die twee uitsteeksels en in het midden zie je de kop van de verticale bout die de stuurbuis van de voorvork in gaat. De topcap zorgt primair voor de juiste spanning op de balhoofdlagers, maar hij helpt natuurlijk ook bij het op zijn plek houden van de constructie. Deze topcap is trouwens een hele serieuze jongen:

Stromer ST3 LE stuur met topcap.jpg
Stromer ST3 LE stuur met topcap.jpg (147.78 KiB) 3692 keer bekeken

Bij de twee rode pijlen op de foto hieronder zie je de twee bouten die in de stuurpen gaan en die de voorvork op hun plek houden (topcap is eraf op deze foto):

Stromer ST3 LE stuur zonder topcap.jpg
Stromer ST3 LE stuur zonder topcap.jpg (136.43 KiB) 3692 keer bekeken

Foto van de stuurbuis en stuurpen van jouw defecte ST5. De stuurbuis is niet afgebroken, de stuurpen is er met topcap en al af gegaan, ik vermoed door de klap toen jij de hobbel nam. Hierdoor is de gehele stuur-stuurpenconstructie van de stuurbuis van je voorvork afgevlogen en bungelt je voorvork nu onderaan je balhoofd:

57328F60-91CE-4B5E-942E-E0397CF47B13.jpeg
57328F60-91CE-4B5E-942E-E0397CF47B13.jpeg (132.25 KiB) 3680 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Dank je wel voor de super duidelijke uitleg. Het bovenste deel vanaf topcap is er dus afgevlogen. Zonder woorden in je mond te willen leggen of te oordelen (maakt mij uiteindelijk weinig verschil) lijkt het alsof er toch iets niet goed vastgezet is bij de bouw van dit exemplaar.

Wat wel belangrijk is: kun je als kenner inschatten (ook weer zonder verdere gevolgen of verantwoordelijkheden uiteraard) of het frame in deze situatie niet meer in de haak staat? Fietsenwinkel en stromer zeiden alvast op basis van foto’s dat ze het frame en interne bekabeling niet meer vertrouwen en daarom de fiets totaal verlies willen verklaren. Het wordt nog een spannende soap die ik vanop de zetel ga volgen met een herstellenden heup. Mid december weer op de fiets?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

allesstroomt schreef: 27 okt 2018, 17:14 Zonder woorden in je mond te willen leggen of te oordelen (maakt mij uiteindelijk weinig verschil) lijkt het alsof er toch iets niet goed vastgezet is bij de bouw van dit exemplaar.
Ik durf het je oprecht niet te zeggen, omdat ik niet weet welke kracht er op de constructie is komen te staan en wat de constructie volgens de specs wel of niet aan kan. Als ik een vermoeden een bepaalde kant uit had, dan zou ik het je zeggen, desnoods via PB, maar ik heb gewoon geen flauw idee.
allesstroomt schreef: 27 okt 2018, 17:14 Wat wel belangrijk is: kun je als kenner inschatten (ook weer zonder verdere gevolgen of verantwoordelijkheden uiteraard) of het frame in deze situatie niet meer in de haak staat? Fietsenwinkel en stromer zeiden alvast op basis van foto’s dat ze het frame en interne bekabeling niet meer vertrouwen en daarom de fiets totaal verlies willen verklaren.
Interne bekabeling kan vervangen worden, dat lijkt me het probleem niet. Maar alleen het vervangen van alle (mogelijk) defecte onderdelen zou dermate duur kunnen worden, niet alleen aan materiaal maar ook aan arbeidsloon, dat dit je bike al bijna total loss maakt.

Of je frame nog in tact is kan ik op basis van de foto's niet beoordelen, maar dat je een rotsmak hebt gemaakt lijkt me overduidelijk. Dus de kans is groot dat dit ook impact heeft gehad op je frame. De verzekering zou een röntgenfoto van je frame kunnen maken om eventuele verborgen mankementen vast te stellen, maar ook dat kost weer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pleeyer_wan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 sep 2018, 13:01
Locatie: Schulen, België

Alleszins veel beterschap gewenst! Verdorie toch! En je had je st5 nog niet eens zolang!

Ik blijf het ook met spanning volgen, ik hoop dat ze een duidelijke reden vinden waarbij ze kunnen uitsluiten dat het bij alle modellen wel zo zou kunnen gebeuren.
Ik rij wel altijd met een rotvaart over wegen/paden die het toelaten en vind het een akelige gedachte dat dat stuur zou kunnen breken door al dan niet een stevige hobbel.

Ik heb ook een paar stevige bobbels op mijn weg, waar ik dan ook mijn fiets een beetje "help" door ff stuur te wippen.
Ok tis geen mtb, maar ik heb onderandere stromer gekozen omdat het in showroom ook superdegelijke stevige fietsen aanvoelen.
Zeker omdat die remmen ook zo sterk zijn, mag het stuur toch wel een van de sterkste onderdelen zijn.
Time you enjoy wasting, isn't wasted time.
St5 rider! :dwarf:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

pleeyer_wan schreef: 27 okt 2018, 17:34 en vind het een akelige gedachte dat dat stuur zou kunnen breken door al dan niet een stevige hobbel.
Stuur is niet gebroken......

@stromeur: roeping als schooljuf gemist? Fraaie uitleg. Ik kan een voorvork met bijna ogen dicht vervangen, maar helder op papier zetten is ook een kunst.

Enige wat ik niet snap: ik heb in het wielerpeloton veel crashes gezien, op de atb e.e.a. gezien/overkomen, maar nog nooit een stuurpen van de stuurbuis los zien komen. Altijd brak er wel iets anders. De vraag die vanaf het allereerste moment dat ik de fotos zag was ‘hoe vast zat de stuurklemming’. Maar die ga je nooit kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Meestal gaat de vork eraan volgens mij, maar die is vaak van carbon en ook een stuk dunner. Dat is bij de ST5 allebei niet zo. Het zwakste deel gaat, en het is duidelijk te zien wat dat in dit geval was.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

allesstroomt schreef: 27 okt 2018, 17:14 Wat wel belangrijk is: kun je als kenner inschatten (ook weer zonder verdere gevolgen of verantwoordelijkheden uiteraard) of het frame in deze situatie niet meer in de haak staat?
Daar is vanaf een foto gewoon niks van te zeggen, zelfs niet met een foto van recht van voren oid. Het kan dermate subtiel zijn dat je het gewoon niet ziet, los nog van eventuele haarscheuren en zo. Als het zo overduidelijk krom is dat je het op de foto ziet dan had je het zo ook direct gezien.
allesstroomt schreef: 27 okt 2018, 17:14 Fietsenwinkel en stromer zeiden alvast op basis van foto’s dat ze het frame en interne bekabeling niet meer vertrouwen en daarom de fiets totaal verlies willen verklaren.
Twijfel over het frame geloof ik direct.

Dat van de bekabeling lijkt mij onzin. Het spannendste wat naar mijn inzicht met de kabels kan gebeuren is dat op de plekken van impact de kabels bekneld geraakt zijn, ofwel alle kabels vanuit verdeler print naar je stuur toe en eventueel de kabels van OMNI naar de verdeler print. Die kunnen gewoon vervangen worden, het lijkt mij persoonlijk dat het vervangen van die kabels zeker minder dan een dag werk is, dus dat staat in geen enkele verhouding met de nieuwprijs van een ST5. Zelfs niet als de voorvork, het stuur, de OMNI, de verdelerprint en zo ook vervangen moeten worden.

Maar nogmaals: dat frame heeft wel een klap gehad, dat kunnen Stromer en de FM prima inschatten of dat nog te vertrouwen is. En als ze om wat voor reden dan ook niet kunnen uitsluiten of het nog veilig te gebruiken is, is het wellicht beter als de fiets total loss verklaard wordt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Pfff, amai allesstroomt. Veel sterkte na die stevige smak.

Ikzelf heb op mn route ook paar flinke drempels in de weg en ga er steeds vol over, ik “lift” hm wel een beetje, maar het gaat er toch stevig aan toe.
Tot hiertoe met beide 5’s nog geen probleem gehad, maar anders wel verschillende anderen gehoord met problemen aan het balhoofd (kraken, loskomen ...) waarbij het vastzetten iets meer is dan enkel een stelschroef aandraaien (verder ga ik me onthouden van techinische uitleg)

Hopelijk ben je spoedig beter en vindt Stromer de oorzaak ook snel.
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Vastzetten is inderdaad ‘iets’ meer dan een stelschroef vastdraaien.

Klembouten stuurpen losdraaien
Bout in topcap vast draaien tot juiste voorspanning
Klembouten weer vast.
Klaar.
Plaats reactie