Prestaties Stromer ST5: stroomverbruik, vermogen, actieradius

Lomito

Martin schreef: 04 sep 2018, 22:26 Waar ik benieuwd naar ben, hoe verhoudt het stroomverbruik en actieradius van de ST5 zich met de ST2S?
Actieradius op de ST2s was in de zomer zo'n 55 km met een gemiddeld stroomverbruik van 14,5 Wh/km.
Dus de actieradius van ST5 is zo'n 10% lager dan die van de ST2s, het stroomverbruik van de ST5 is 10% hoger dan de ST2s. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de gemiddelde snelheid met de ST5 ook wat hoger ligt: 33 km/u vs 31.

Geleverde vermogen 525 Watt voor de ST5 en 450 voor de ST2s.
Martin

Accu met grotere capaciteit ontwikkelen voor Stromer?
Ik zeg 1200W minimaal. Zal wel voorbestemd zijn voor het volgende topmodel denk ik.
Lomito

Martin schreef: 04 sep 2018, 23:27 Accu met grotere capaciteit ontwikkelen voor Stromer?
Ik zeg 1200W minimaal. Zal wel voorbestemd zijn voor het volgende topmodel denk ik.
Wat zouden we dat graag willen maar dan zal Stromer de geïntegreerde accu moeten loslaten want in de huidige onderbuis past geen extra Wh meer... 983 Wh is met de huidige accutechnologie het maximum.

Klever heeft wel de mogelijkheid om de ruimte tussen de framebuizen verder af te vullen met accucellen en er rijdt al die Bulls (geen Stromer, dus slopen!) rond met 1270Wh tussen de buizen.

Design en actieradius bijten elkaar...
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 04 sep 2018, 23:46
Wat zouden we dat graag willen maar dan zal Stromer de geïntegreerde accu moeten loslaten want in de huidige onderbuis past geen extra Wh meer... 983 Wh is met de huidige accutechnologie het maximum.
Haibike heeft blijkbaar de batterij met hoogste energiedichtheid (dat claimen zij toch, komt volgend jaar op de markt). Ze is wel maar 635 Wh.
En je kan die 80% opladen in 60 minuten.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
greg
Pro
Pro
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2018, 21:41

Lomito schreef: 04 sep 2018, 21:59
greg schreef: 04 sep 2018, 11:00 758 km - 10 kWh - 41 km/u - sensor 100% meestal stand S (90%), soms stand 2 (10%)
Stroomverbruik 10.000/758 = 13,2 Wh/km
Vermogen 13,2 x 41 = 541 Watt
Actieradius 0,9 x 983 / 13,2 = 67 km
jve66816 schreef: 04 sep 2018, 20:00 487 km - 6 kWh - 36 km/u - sensor 80% - stand S (100%)
Stroomverbruik 6.000/487 = 12,3 Wh/km
Vermogen 12,3 x 36 = 443 Watt
Actieradius 0,9 x 983 / 12,3 = 72 km

Als we uitgaan van een nominaal vermogen van de ST5-motor van 600 Watt dan klopt dat aardig met bovenstaande cijfer:
- 80% x 600 = 480 (vs 443)
- 90% x 600 + 10% x 600 x 50% = 570 (vs 540)

Voor een meer realistisch stroomverbruik en daarmee MINIMALE actieradius zou je deze per rit moeten berekenen waarbij uisluitend in stand S en sensor `100% gereden wordt. Ik kom dan op zo'n 18 Wh/km bij een snelheid van 35 km/uur ofwel 630 Watt en een actieradius van 49 km...
Kan kloppen, gegevens van een vorige langere rit, toen had ik 9% over:
Bijlagen
20180814_155520.jpg
20180814_155520.jpg (3.47 MiB) 3965 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Ik kijk enigsinds verbaasd naar jullie verbruiken, als ik woonwerk rijdt met mijn ST2S zit ik regelmatig op 18W/km of hoger, ik heb dan ook mijn blauwe accu regelmatig leeg op 47-48 km, dat is net genoeg voor de enkele reis. Volgens de berekening (ik fiets rond de 42 km/h kom ik op een vermogen van >700W.
Als ik op de ST5 zou overgaan zou ik dus nog sneller mijn accu leegrijden? Volgens Chris 10% sneller??
(Heb wel altijd mijn 2e blauwtje mee, je weet maar nooit, als ik 3-5 Bft tegen heb is de accu al naar 40 km leeg... en ja dan ook + 40km/h gemiddeld volhouden)
+ST2S and n-joying it to the max...
greg
Pro
Pro
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2018, 21:41

Ik zit aan 13,6Wh/km en 40,7km/h totaal
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Fastedde schreef: 20 okt 2018, 17:30 Ik kijk enigsinds verbaasd naar jullie verbruiken, als ik woonwerk rijdt met mijn ST2S zit ik regelmatig op 18W/km of hoger, ik heb dan ook mijn blauwe accu regelmatig leeg op 47-48 km, dat is net genoeg voor de enkele reis. Volgens de berekening (ik fiets rond de 42 km/h kom ik op een vermogen van >700W.
Als ik op de ST5 zou overgaan zou ik dus nog sneller mijn accu leegrijden? Volgens Chris 10% sneller??
(Heb wel altijd mijn 2e blauwtje mee, je weet maar nooit, als ik 3-5 Bft tegen heb is de accu al naar 40 km leeg... en ja dan ook + 40km/h gemiddeld volhouden)
Valt dus puur tegen, kun je maar beter 40km/uur blijven rijden.........net als met de Flyer..... :idea:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Lomito

greg schreef: 20 okt 2018, 18:43 Ik zit aan 13,6Wh/km en 40,7km/h totaal
Op stand S en sensor op 100%?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

WFVst5 schreef: 21 okt 2018, 01:31 Valt dus puur tegen, kun je maar beter 40km/uur blijven rijden.........net als met de Flyer..... :idea:
Wat valt er precies tegen? Als je flink doorstampt met wind tegen dan trek je die accu zo leeg, als dat niet lukt dan valt het juist tegen...
En met welke Flyer haal je met windkracht 3-5 tegen nog steeds 40 km/h? Fastedde heeft het dan zelfs nog over 40 km/h gemiddeld!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie