Groter voorblad meer kettingschakels?
-
- Pro
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:58
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: ST1 2016
- Km-stand: 32.418
Ik ben sinds kort in het bezit van een ST1 25 km/u uit de lease voorraad van de dealer. Daar heb ik na korte tijd, en de ontdekking hier op het forum van code 3773, een groter voorblad laten monteren. Er zat een 44 tands op nu een 52 tands. Dus 7e (13 tands) versnelling op 52 geeft dezelfde verhouding als 44/11. Alleen met wind mee is 37-39 km/u geen uitzondering meer. Helaas is e.e.a. niet zonder problemen. De ketting is er nu al een keer of 5 afgelopen (bij hoge snelheid). Zelf heb ik het idee dat de ketting (die niet vervangen is) iets te kort is. Heeft iemand hier hier ervaring mee? Dus of een 120 links ketting in deze situatie te kort zou zijn? meot dat niet iets van 124 zijn?
Ik weet niet hoe oud de ketting was, maar die is op het oude tandwiel ingesletgen, en dan is de kans dat ie overslaat / afloopt op een nieuw tandwiel, zeker niet denkbeeldig.
In hoeverre een langere ketting nodig is, kan je wel een beetje bepalen nav de stand van je achterderailleur: hoeveel ruimte heeft die om naar voren en naar achteren te bewegen in de twee uiterste versnellingen?
In hoeverre een langere ketting nodig is, kan je wel een beetje bepalen nav de stand van je achterderailleur: hoeveel ruimte heeft die om naar voren en naar achteren te bewegen in de twee uiterste versnellingen?
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
-
- Pro
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:58
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: ST1 2016
- Km-stand: 32.418
Hoe oud de ketting was bij aflevering? Geen idee. Maar de kettingmeter geeft aan dat vervanging aanstaande is. Dat zal ik volgende week sowieso laten doen dan. De derailleur staat in hoogste versnelling zo strak als eensnaar iets naar voren. Vandaar dat ik dacht dat de ketting mogelijk te kort is. Enfin ik zal maar z.s.m. ff teruggaan naar de dealer.
Een oude ketting op een nieuw ketting wiel is geen goed idee. Gewoon vervangen! Er zijn een aantal vuistregels die je kan gebruiken.harryS5 schreef: ↑04 sep 2018, 15:47 Hoe oud de ketting was bij aflevering? Geen idee. Maar de kettingmeter geeft aan dat vervanging aanstaande is. Dat zal ik volgende week sowieso laten doen dan. De derailleur staat in hoogste versnelling zo strak als eensnaar iets naar voren. Vandaar dat ik dacht dat de ketting mogelijk te kort is. Enfin ik zal maar z.s.m. ff teruggaan naar de dealer.
1. Oude ketting +(52-44)/2
2. Leg de ketting op het grote kettingwiel voor en het grote ketting wiel achter (niet door de derailleur) + 2 schakels.
Parktool heeft goede video's over onderhoud:.
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... gth-sizing
-
- Pro
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:58
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: ST1 2016
- Km-stand: 32.418
Ben zojuist bij Bikes&Care in Odijk (Utrecht) geweest om mijn ST1 na te laten kijken. Nadat de oorspronkelijke dealer de cassette had verwisseld en op mijn verzoek een grotere voorblad had gemonteerd was het net alsof r minimale ondersteuning was. Maximaal 1 pijltje op de display.
Ze kwamen achter aantal niet goed uitgevoerde zaken waaronder de wielbbouten niet met de juiste torq vastgezet. De ketting had gelijk vervangen moeten worden door een langere. Etc.
Ik kreeg het idee dat deze mensen echtwisten wasrover ze het hadden.
Ik heb gelijk een nieuwr zadel en spiegel laten monteren en op naar huis. 23km flinke wind tegen. En wasrempel wat een genot vollop ondersteuning al bij stand 1!!!
Bike&Care blijft voor mij voorlopig het juiste adres.Een aanrader.
Ze kwamen achter aantal niet goed uitgevoerde zaken waaronder de wielbbouten niet met de juiste torq vastgezet. De ketting had gelijk vervangen moeten worden door een langere. Etc.
Ik kreeg het idee dat deze mensen echtwisten wasrover ze het hadden.
Ik heb gelijk een nieuwr zadel en spiegel laten monteren en op naar huis. 23km flinke wind tegen. En wasrempel wat een genot vollop ondersteuning al bij stand 1!!!
Bike&Care blijft voor mij voorlopig het juiste adres.Een aanrader.
-
- Pro
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:58
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: ST1 2016
- Km-stand: 32.418
Helaas was ik even te snel met mijn oordeel. Na 2 bezoekjes zit ik nu met een bike die absoluut de weg niet op mag/kan.harryS5 schreef: ↑11 sep 2018, 12:21 Ben zojuist bij Bikes&Care in Odijk (Utrecht) geweest om mijn ST1 na te laten kijken. Nadat de oorspronkelijke dealer de cassette had verwisseld en op mijn verzoek een grotere voorblad had gemonteerd was het net alsof r minimale ondersteuning was. Maximaal 1 pijltje op de display.
Ze kwamen achter aantal niet goed uitgevoerde zaken waaronder de wielbbouten niet met de juiste torq vastgezet. De ketting had gelijk vervangen moeten worden door een langere. Etc.
Ik kreeg het idee dat deze mensen echtwisten wasrover ze het hadden.
Ik heb gelijk een nieuwr zadel en spiegel laten monteren en op naar huis. 23km flinke wind tegen. En wasrempel wat een genot vollop ondersteuning al bij stand 1!!!
Bike&Care blijft voor mij voorlopig het juiste adres.Een aanrader.
De achterrem is onbruikbaat. De ketting loopt er om de haverklap van af.Mijn nieuwe kettingblad zouden ze hebben "gericht" maar is nu zo krom als een hoepel.
Om te janken zo slecht !
Maandag wordt de totale schade opgenomen en vastgelegd.
Mar het zal me wel weet een smak geld kosten om dit prutswerk te laten herstellen.
-
- Pro
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:58
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: ST1 2016
- Km-stand: 32.418
Uiteraard NIET in Odijk of filiaal Zeist! Maar door mijn eigen dealer in Amsterdam. Dan maar ff reizen voor lief nemen.harryS5 schreef: ↑10 okt 2018, 18:50Helaas was ik even te snel met mijn oordeel. Na 2 bezoekjes zit ik nu met een bike die absoluut de weg niet op mag/kan.harryS5 schreef: ↑11 sep 2018, 12:21 Ben zojuist bij Bikes&Care in Odijk (Utrecht) geweest om mijn ST1 na te laten kijken. Nadat de oorspronkelijke dealer de cassette had verwisseld en op mijn verzoek een grotere voorblad had gemonteerd was het net alsof r minimale ondersteuning was. Maximaal 1 pijltje op de display.
Ze kwamen achter aantal niet goed uitgevoerde zaken waaronder de wielbbouten niet met de juiste torq vastgezet. De ketting had gelijk vervangen moeten worden door een langere. Etc.
Ik kreeg het idee dat deze mensen echtwisten wasrover ze het hadden.
Ik heb gelijk een nieuwr zadel en spiegel laten monteren en op naar huis. 23km flinke wind tegen. En wasrempel wat een genot vollop ondersteuning al bij stand 1!!!
Bike&Care blijft voor mij voorlopig het juiste adres.Een aanrader.
De achterrem is onbruikbaat. De ketting loopt er om de haverklap van af.Mijn nieuwe kettingblad zouden ze hebben "gericht" maar is nu zo krom als een hoepel.
Om te janken zo slecht !
Maandag wordt de totale schade opgenomen en vastgelegd.
Mar het zal me wel weet een smak geld kosten om dit prutswerk te laten herstellen.