Ondersteuning snelheid ST1/2/3/5

kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Ik lees regelmatig hier dat mensen met een ST2 een hogere snelheid gemiddeld rijden dan de ST1/x en dat de ST5 weer een hogere snelheid kan halen dan de ST2.

De motorkracht is wel hoger van de ST2/5 maar ook weer niet zoveel hoger volgens mij.
Zelf heb ik een ST1X en deze stopt gewoon met volledig ondersteunen rond de 42km/h (op omni).

Stel je hebt geen limiet software matig op de stromers dan moet je toch met elke stromer 50 km/h makkelijk halen als deze max blijft ondersteunen (normaal weer)?
Ik heb soms het idee dat er bij de ST2/5 software matig iets anders wordt gedaan dan de ST1.

Jullie ideeen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

kelleke22 schreef: 09 okt 2018, 10:38 Zelf heb ik een ST1X en deze stopt gewoon met volledig ondersteunen rond de 42km/h (op omni).
Daar zou ik je dealer naar laten kijken, want dat is niet conform spec. Ook met de ST1 X hoort de ondersteuning pas te stoppen op of rond de 45km/u op de OMNI, niet eerder. Ik heb zelf een ST1 X 2017 gehad, en de ondersteuning daarvan stopte zo rond de 45,7km/u op de OMNI. Na een firmware update kon ik ineens niet harder meer dan 38km/u, en dit is toen door Stromer op afstand opgelost.

Het verschil in vermogen en koppel tussen de verschillende motoren zit hem deels in de hardware (de CYNO Drive is krachtiger dan de CYRO Drive en de CYRO Drive is krachtiger dan de ST1 motor) en deels in de software (dus hoe Stromer e.e.a. afstelt, zo kan Stromer ook het prijsverschil tussen bepaalde modellen weer rechtvaardigen).

Dit verschil ga je als gebruiker met name terugzien in hoe snel je aan je topsnelheid zit en hoe hoog je gemiddelde snelheid is.

Ook zijn er verschillen in topsnelheid, zowel tussen de motoren als de modellen, dit is afgetopt door Stromer zelf, omdat ze dat wettelijk verplicht zijn. We mogen gewoon niet harder dan 45km/u. Alles daarboven is wat mij betreft marginaal, al denkt niet iedereen daar zo over: de ondersteuning van mijn ST1 X stopte ergens rond de 45,5km/u, die van de ST5 rond de 48,5km/u. In alle gevallen geeft de OMNI sowieso een hogere snelheid aan dan dat je per GPS zou meten. Dit is gebruikelijk, zodat je in werkelijkheid alsnog niet of nauwelijks harder dan het wettelijke maximum van 45km/u kunt rijden.

Een onbegrensde Stromer kan - zeker vanaf de ST2 - nog veel harder dan 50km/u. Niet dat je dit moet willen; de motor zal je accu in no time leeg trekken, de rest van de fiets is er niet op gebouwd dus het is onveilig en het mag niet. (Je zal maar betrokken raken bij een aanrijding met letsel met je opgevoerde SP. En alsof dat niet al erg genoeg is voor betrokkenen, komt de verzekering ook niet over de brug.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

kelleke22 schreef: 09 okt 2018, 10:38
Zelf heb ik een ST1X en deze stopt gewoon met volledig ondersteunen rond de 42km/h (op omni).
Gezien de reactie van Stromeur: Stopt hij met volledig ondersteune en bouwt hij dan af, zodat hij bij 45 ofzo volledig met ondersteunen stopt? Of stopt hij bij 42 al volledig met ondersteunen?
Lijkt klein taalkundig verschil, maar het eerste is volgens mij redelijk normaal, het tweede is niet goed.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik weet wel dat het bij mij (en uitgaande van windstil weer) boven de 42 echt wel werken wordt om het langere tijd vol te houden op snelheid.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Ik ervaar eigenlijk dat 45km/h bijna niet continu vol te houden is in stand 3.

41 km/h is goed te halen, maar bij 45km/h heb je ongeveer 1 streepje of geen streepje waarbij je gelijk weer terugvalt naar 42 km/h waarbij ik een half balkje heb denkik.

Ik haal 45 km wel heel soms maar dan moet ik echt heel hard mee trappen om dit echt vol te houden :)

Klinkt dit bekend?

Dat de Stromer niet voor 50 km/h is gemaakt geloofik niet zo want 5 km/h zal geen verschil zijn 8-)
Laatst gewijzigd door kelleke22 op 09 okt 2018, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zeker, had ik ook met mijn ST1 X. Dat is normaal. Zie ook de post van Polling: wat hij omschrijft over het verloop van de afbouw van de ondersteuning bij de ST1 X is ook mijn ervaring. Ondersteuning bouwt geleidelijk af vanaf ca. 42km/u bij de ST1 X.

De ST1 is een andere bike en weer een ander verhaal: bij die fiets wordt de ondersteuning vrij bruusk afgekapt rond de 44,4km/u. Daar waren gebruikers niet over te spreken, dus Stromer heeft ervoor gezorgd dat de afbouw vanaf de ST2 geleidelijke verloopt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

ok bedankt!

Wel jammer want je mag er 45 km/h mee fietsen maar eigenlijk haal je de "echte" snelheid van 40 bijna niet eens makkelijk..
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ach, pak eens een doorsnee SP met middenmotor, dan kom je amper boven de 35km/u en die mogen ook 45.

Je kunt met de ST1 X echt wel die 45km/u halen, maar je moet er inderdaad voor werken. Ik rond zonder al teveel moeite de 42km/u wel halen, maar zodra de wind serieus ging tegenwerken zakte het ook redelijk hard naar beneden, dat zit 'm in de motor. Hoe heb je de sensorgevoeligheid ingesteld? Zet die eens op max als dat nu niet het geval is?

Andere optie: nieuwere/duurdere Stromer kopen ;-) (Er is b.v. al behoorlijk wat verschil tussen de ondersteuning van de ST1 X 2017 en die van 2018.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Maar jij voegt zelf geen extra luchtweerstand toe Stromeur ;p
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
netvista
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:54

Volgens de wet mag de max snelheid van een e-bide/pedelec max 10 procent afwijken. Mijn gazelle innergy die ik nu alleen nog gebruik voor "diefstal gevoelige" locaties zoals het stadscentrum, gaat tot 27,5 km voordat de ondersteuning af haakt.

De ST1 brak de ondersteuning al abrupt af op 44,4 km/h ( alsof je acuut op de rem trapt zo hard ) wat in werkelijkheid ongeveer 41-42 km/h is.

De ST3 en st5 gaan beide tot max 49 km/h op de omni, wat in werkelijkheid wsl zo rond de 45 km/h zal zijn. Ergens wel jammer dat stromer er niet voor kiest om de wettelijke marge mee te nemen en de ondersteuning tot 49 echte kilometers laat door lopen.
Plaats reactie