Effect van luchtkwaliteit op onze gezondheid tijdens het fietsen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik denk dat het voor één ieder onder ons, die aardig wat uurtjes op de fiets zit iedere week, interessant is om deze voorstelling te doorbladeren. Ze wordt gepubliceerd naar aanleiding van een groot citizen science project over luchtkwaliteit in Vlaanderen, maar dit stukje combineert die resultaten met meerdere relevante onderzoeken naar de impact van luchtkwaliteit op onze gezondheid, terwijl we naar 't werk pendelen

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180928_03792167
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
CKR
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2017, 20:11
Locatie: Randstad
Merk SP: ST2S
Km-stand: 19.500

Interessant artikel. Fiets lijkt er toch als relatief gezond vervoermiddel uit te komen. :cool2:

Rond Schiphol wordt ook onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit. https://www.ecn.nl/nl/nieuws/item/onder ... -afgerond/
Is niet prettig om te lezen, dit is een groot deel van mijn dagelijkse route.

Gelukkig dragen we op onze Strömer nog een steentje bij aan een beter leefklimaat. :d3:
St2S met gebruikelijke opties. Woon-werk 35km enkele trip. En een lekkere fully MTB en carbon racert in de garage.
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Heb eea (nog) niet gelezen, maar ik bedenk me regelmatig op de fiets: Hoe gezond kan dit nu zijn, dat ongefilterd inademen van uitlaatgassen als je langs de wegen pendelt :?: :?:
Als ik dan zoals vandaag met de auto ben, heb ik zelfs het idee dat de lucht die ik inadem veel gezonder is. Daar wordt nog iets gefilterd. Maarja, het aantal stappen dat ik bijvoorbeeld vandaag ga zetten komt de 5.000 amper te boven ben ik bang. Met de speed pedelec is dat altijd zo'n 15.000 (omgerekend door iHealth op de Apple, maar om dus de bewegingsverschillen te laten zien). Dat maakt het ene weer gezonder dan het andere. Of het elkaar opheft daar heb ik geen gevoel bij. Twee heel verschillende zaken.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Fietsen, ook al is de lucht vervuild, is op lage termijn gezonder dan autorijden in dezelfde lucht.
Er zijn korte en lange termijn gezondheidseffecten bij blootstelling aan vervuilde lucht.
Speed Pedelecers hebben door de forse ondersteuning een lager ademminuut volume dan sportieve fietsers en komen er gunstiger vanaf wanneer je blootstelling met fietsers vergelijkt.
Wanneer Speed Pedelecers op de rijbaan tussen gemotoriseerd verkeer rijden stijgt hun blootstelling aan luchtverontreiniging tov. peddelen op het fietspad. De kans op hart- en vaatziekten zoals een hartaanval neemt hierdoor toe.
Extra blootstelling aan luchtverontreiniging kan een argument zijn om de rijbaan te vermijden.

Het loont om groene routes te kiezen en zo veel mogelijk vervuilde knelpunten te vermijden.

Wanneer je het interessant vindt kan ik dit stuk aanraden: https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/202596
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

marco-hlv schreef: 08 okt 2018, 10:00 Heb eea (nog) niet gelezen, maar ik bedenk me regelmatig op de fiets: Hoe gezond kan dit nu zijn, dat ongefilterd inademen van uitlaatgassen als je langs de wegen pendelt :?: :?:
Als ik dan zoals vandaag met de auto ben, heb ik zelfs het idee dat de lucht die ik inadem veel gezonder is. Daar wordt nog iets gefilterd. Maarja, het aantal stappen dat ik bijvoorbeeld vandaag ga zetten komt de 5.000 amper te boven ben ik bang. Met de speed pedelec is dat altijd zo'n 15.000 (omgerekend door iHealth op de Apple, maar om dus de bewegingsverschillen te laten zien). Dat maakt het ene weer gezonder dan het andere. Of het elkaar opheft daar heb ik geen gevoel bij. Twee heel verschillende zaken.
Ik zou zeggen, bekijk die link eens, is overduidelijk dan. Tenzij je in Bangkok of Peking woont
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

marco-hlv schreef: 08 okt 2018, 10:00 Als ik dan zoals vandaag met de auto ben, heb ik zelfs het idee dat de lucht die ik inadem veel gezonder is. Daar wordt nog iets gefilterd.
Het enige dat gefilterd wordt zijn pollen en stof. Fijn stof, NOx e.d. wordt totaal niet tegengehouden door een standaard interieurfilter. Het curieuzeneuze-project heeft duidelijk aangetoond dat vooral op plaatsen waar auto's stationair staan draaien de NOx-waarden omhoog schieten. Als je veel op dergelijke plekken fietst, adem je dat inderdaad allemaal in, maar evengoed als je met de auto bent. Op de fiets beweeg je nog en profiteert je gezondheid daar nog van.
Scheldelaan-Stromer
Plaats reactie