Stromer ST3 LE Review

Ernie
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:29
Locatie: Leuven

Mooie review dank. Heb de fiets gisteren ook gezien en kan niet wachten tot de uitlevering!
Reinout-ST3 schreef: 07 okt 2018, 03:32 En ik heb aan mijn FM maar gelijk gemeld dat ze mijn ST3LE met die winterbanden mogen uitrusten. Ik kom hem in december testen en in januari ophalen.....lijkt me wel de juiste tijd voor die bandensoort.
Is dit met de Pirellis echt nodig? Fm had het over zeer goede eigenschappen ook in slecht weer.
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Ernie,

als kilometervreter vind ik het helemaal niet gek om op winterbanden over te stappen. Ik doe het bij de auto ook. Het verschil tussen prima Continental banden en "speciale" winter-Continentals op de St1X scheelden metertjes remweg in sippe omstandigheden. Niet dat de gewone Conti's slecht waren of zo.....maar het scheelt gewoon in grip en waterafvoer. Je levert er meestal wat snelheid voor in (rolweerstand). Is het mij waard.

Of je het waard vind om over te stappen op winterbanden is geheel aan de berijder zelf. Ik Stromer het hele jaar door; en banden slijten toch. Of het een winterband is die slijt of een andere band boeit me niet zo veel. Wat me wel boeit is bovengenoemde grip en waterafvoer in slecht weer; dan is iedere verbetering een goede investering waard.

Ik was al aan het zoeken en hopen voor een winterband. Eigenlijk was ik vooral heel verbaasd door het verschijnen van 2 bijna gelijke Pirelli (zomer)banden en het gemis van een winterband.
Die winterband is er nu (en gaat er bij mij op/onder); wat het echte verschil is tussen die "ST3-Pirelli" en "ST5-Pirelli" is mij (nog) niet duidelijk. Maar als straks de ST3's worden uitgeleverd en de eerste ervaringen worden opgetekend op dit forum zullen we daar wel wijzer van worden met zijn allen. Daarnaast zullen er Stromer-gebruikers zijn die beide fietsen geprobeerd hebben (ook in slechte omstandigheden) en hun mening over de Pirelli's zullen geven: leerzaam.

Dan komt automatisch het vullen van het techniek-deel van dit forum om de hoek kijken met bandenkennis 27,5":
- Pirelli CYCL-e ST (ST3)
- Pirelli CYCL-e (ST5)
- winter-Pirelli (ken de officiele naam nog niet)
Ik ga mijn steentje bijdragen met die winter-Pirelli zodra die leverbaar zijn. Heb goede ervaring met de winter-Conti opgedaan en vond het de investering waard. En het is niet eens een echte investering want je andere/zomer-band was ook gesleten als je daar mee door was gereden; het is dus voor mij niet meer dan een (uitgemaakte) keuze.

Stromer ze,
Reinout
Ernie
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:29
Locatie: Leuven

Ok, moet nog veel leren, mijn fiets ST3 LE wordt in november geleverd, niet de meest ideale periode van het jaar om te beginnen met fietsen... Daarnaast merk ik als Nederlander in België dat de infrastructuur hier iets anders in elkaar steekt, misschien wel een goed idee dus, ga het zeker nog eens met de dealer bespreken die me van zeer goed advies voorziet
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Idd, ook ik kan alleen maar mijn hoed afnemen voor dit uitgebreid verslag. Bedankt daarvoor!

Komende dinsdag ga ik mijn ST3 LE gaan halen, de fiets is getest op de baan en heeft zijn goedkeuring van mijn FM gekregen! Spannend allemaal! En zoals beloofd post ik een fotosessie waarschijnlijk volgend weekend. :D
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Wat mij opvalt bij zowel de ST3 als ST5 dat het voorspatbord zo hoog lijkt te zitten. Zelf vindt ik het veel mooier als het strak boven de band ligt. Maar misschien is er een goede reden waarom stromer dit doet, iemand die dit weet ?
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Mooie review!!
Zit met smart te wachten op het verlossende telefoontje.

Ben ook benieuwd naar het stuur. Ik vond de Large ST2 al niet hypersportief, dus ben benieuwd hoe dat bij deze zal zijn. Met name bij tegenwind voelt het semi-rechtop zitten heel onnatuurlijk en energieverslindend. Heb hier nog een z.g.a.n. Ritchey WCS flatbar liggen, denk dat die er vrij snel op zal zitten. Tenzij de originele flatbar snel beschikbaar is tegen een reele prijs. Jammer dat er niet ook een -10gr stuurpen oid komt voor de sportieve rijder.

EDIT: €26 heb ik gevonden voor de flatbar. Dat is on-Stromeriaans goedkoop.
Laatst gewijzigd door Daniel1975 op 07 okt 2018, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Mooie review Stromeur, ik kan me er helemaal in vinden.

Waar ik n.a.v. jouw testrit nog benieuwd naar ben is hoeveel beter je de 'backsweep' van het stuur vindt t.o.v. jouw ST2s. Ik had persoonlijk de verwachting vooraf dat ik dit véél comfortabeler zou vinden dan de rechte sturen zoals ik die op de ST2/ST5 ervaren had. Ik vond het comfortverschil beperkter dan ik verwacht had.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
netvista
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:54

Eindelijk een serieuze review van de ST3 LE. :cool2: . Dank daar voor !

Zoals al eerder opgemerkt valt het inderdaad op dat het voorspatbord aan de voorzijde omhoog wijst. Persoonlijk vind ik dat echt geen gezicht. Ik betwijfel eigenlijk ook of dat zo hoort want op de conceptfoto hieronder (clickable) is dat namelijk totaal niet het geval....

Ik heb mijn dealer in ieder geval vriendelijk verzocht hier extra op te letten bij de afmontage.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door netvista op 07 okt 2018, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Jammer dat SRAM voor zijn Etap-groep voor de ATB naar 12sp over gaat stappen (op de weg is het nog 2x11). Anders had je zonder 1 kabel te trekken kunnen overstappen naar electronisch schakelen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 07 okt 2018, 10:40 Gelukkig weet ik dat ik over enkele weken de ST3-LE van Reinout kan testen want ik zou het wel spijtig vinden als ik niet een keer op een ST3-LE zou kunnen rijden, het is tenslotte een speciale uitvoering met die Brooks-afmontage. Ik zal mijn bevindingen, voor zover dat nog mogelijk is, hier aan toevoegen.
Ik weet zeker dat jij hier nog wel e.e.a. aan toe te voegen hebt. Om te beginnen heb jij jouw eigen, unieke "Lomito"-oog en visie. Ook ben je net als Reinout lang, dus jouw rijbeleving op een passend frame (het frame in maat L dat ik gisteren had was te groot) met dit Brooks zadel en een backsweep-stuur is sowieso al boeiend. Bovendien heb je er inmiddels bijna 3.000 km op je ST5 op zitten, en een grondige vergelijking tussen die twee is zo mogelijk nog interessanter dan die tussen mijn Es en de ST3, omdat dat gewoon twee compleet verschillende fietsen zijn.

Ik hoorde bij Egberts dat klanten die langs komen om een ST3 te testen ook rustig met een ST2 (vanwege het rijgedrag) of een ST5 (als ik dan toch zoveel uitgeef, kan dat er ook nog wel bij) de deur uit lopen. Dus ook de keus tussen een ST3 of ST5 is echt niet zomaar 1-2-3 gemaakt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie