Checklist levering ST3

Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Nu de levering van de ST3 voor mij ook dichtbij begint te komen dacht ik aan een checklist voor oplevering.
Ik zou mijn FM willen vragen een aantal controles uit te voeren die bij de andere ST5 en ST3 fietsen op dit forum de oorzaak van problemen bleken tez zijn. Dan gaat het met name over de eenvoudige controles.
Ik ben het overzicht echter een beetje kwijt tussen alle berichten hierover. Wie kan er suggesties doen?
Ik denk in ieder geval aan aandraaimomenten controleren en krimpkousjes voor stekkerconnecties (maar welke precies).
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Voor mij alvast een heikelpunt als ik voor elke scheet terug naar de dealer moet, zo'n 55km.
Misschien dat we een uit te voeren controlelijstje kunnen opstellen en dit ter sprake brengen bij de FM.

-Remsensor contact afstelling controle.
-Aanhaalmomenten onderdelen controleren.
-Batterij volledig opladen, controle lader en batterijstatus.
-Elektrisch contacten, bevestiging en afscherming.
-Software connectie met Stromer en FM.
-.............
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Ik merk de laatste tijd dat bij veel gebruikers het glas eerder half leeg is dan half vol.
Heb je dan geen vertrouwen in je dealer?
In dit lijstje staan volgens mij de standaard zaken waar iedere goede dealer weet van heeft.
Bovendien er voor zorgt dat deze in orde zijn bij de aflevering.
En hoe ga je deze controleren? Met een momentsleutel alle boutjes natrekken?
Als ik zo aan mijn dealer zou twijfelen zou ik daar mijn fiets niet hebben gekocht.

Bovendien heb je het nu alleen over de fiets maar ik hoop ook iedereen bij levering goed op de fiets wordt gezet.
Dus:
-Afstelling zadel en stuur
-Afstelling remgrepen en shifter voor de berijder

Als je goed zit op een slechte fiets zit je in ieder geval beter dan slecht op een goede fiets 8-)
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Beste Zippybikky,
Ik heb het volste vertrouwen in m'n gekozen FM en weet dat hij er alles aan zal doen om me een gelukkige Stromer gebruiker te laten voelen.
Maar het is een nieuwe uitvoering, waar er zeker wel dingen zullen zijn die dienen bijgestuurd te worden, aan de hand van gebruikers ervaringen. Als je hier op het forum dingen leest, die niet door de beugel kunnen bij levering, zoals een oplader waar er losse schroeven in rammelen, vind ik een controle hiervan geen overbodige luxe.
Dat zulke dingen keurig worden opgelost, is prima, maar je dient in de meeste gevallen terug te keren naar je FM.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zippybikky schreef: 03 okt 2018, 08:08 In dit lijstje staan volgens mij de standaard zaken waar iedere goede dealer weet van heeft.
Bovendien er voor zorgt dat deze in orde zijn bij de aflevering.
Helemaal mee eens. Het is jammer dat een forum in bepaalde gevallen enkel lijkt te zorgen voor internet-hypochondrie.

Als ik een product geleverd krijg - wat voor product dan ook - dan controleer ik dit bij levering enkel op zichtbare schade en kort op de juiste werking. Ik voel me totaal niet geroepen om ineens expert te worden van dat product. (Mijn Stromer-dealer zit hier overigens 100km vandaan. Top-dealer die altijd alles binnen 1 dag heeft opgelost, verreweg het meeste ook nog op afstand/per telefoon/e-mail/post, gewoon omdat ze daar heel goed weten wat ze doen.) Als je zoveel wantrouwen hebt in een product of een dealer, dan zou ik het product niet eens aanschaffen. Maargoed, dat zijn my2cents.

De "beleving" van een storing of een fout zal bij iedereen anders zijn. Als ik iets constateer dan neem ik gewoon contact op met mijn dealer en vraag om een oplossing. Ik word pas ongerust als die oplossing vervolgens uitblijft en dat is mij noch bij mijn dealer, noch bij Stromer ooit overkomen.

Ik denk bovendien dat dit soort lijstjes enkel voor schijn-geruststelling zorgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zippybikky schreef: 03 okt 2018, 08:08 Ik merk de laatste tijd dat bij veel gebruikers het glas eerder half leeg is dan half vol.
Heb je dan geen vertrouwen in je dealer?
In dit lijstje staan volgens mij de standaard zaken waar iedere goede dealer weet van heeft.
Ik denk dat de waarheid wat in het midden ligt, althans voor mij. Je hebt helemaal gelijk dat FM's de fiets goed nakijken voordat deze wordt afgeleverd. Tegelijk hebben we ook gezien dat zelfs bij de dealers waar iedereen vol lof over is de remsensor bij enkele fietsen raar afgesteld stond.

Mijn conclusie is dat dit "vroeger" altijd netjes in orde was als fietsen door Stromer uitgeleverd werden en dat dat nu niet meer (altijd) zo is. Als een FM hiervan niet op hoogte is dan wordt de fiets dus ook afgeleverd zoals "vroeger"...

Maar dingen op koppel natrekken zou bij een FM standaard moeten zijn, ik kan me voorstellen dat een FM er niet gelukkig van wordt als je ze gaat vertellen dat ze dat moeten doen :av
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 03 okt 2018, 09:54 Tegelijk hebben we ook gezien dat zelfs bij de dealers waar iedereen vol lof over is de remsensor bij enkele fietsen raar afgesteld stond.
Dat is een probleem van een nieuw model dat pas na uitlevering bekend werd. Hierin viel de dealers niks te verwijten, omdat het pas tijdens gebruik naar boven kwam. Hierna is er door Stromer een Tech Bulletin naar alle dealers gestuurd dat dit voorafgaand aan levering moet worden gecontroleerd.

Dit zijn dus typisch van die opstartproblemen die je als consument nooit met check-lijstjes zal kunnen voorkomen, domweg omdat ze pas aan het licht komen nadat er een batch Stromers is uitgeleverd. Stromer komt vervolgens met een oplossing, waardoor dit een issue wordt tussen Stromer en de dealers en de klant nergens meer last van heeft. Maar op het internet ijlt zo'n verhaal rustig nog een jaar of wat na, omdat iedereen op de stoel van de dealer wil gaan zitten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Stevige reacties met daarin een hoop aannames.
Ik heb het volste vertrouwen in mijn dealer. Ik verwacht echter nietvan mijn dealer dat hij alle nieuwtjes op fora bij houdtvan alle modellen die hij levert. Ik was niet bekend met het tech bulletin dat stromer aan dealers communiceert over bekende problemen. Stromer geeft ook niet zoveel openheid of erkenning van gemaakte fouten.
Ik heb er vertrouwen in dat het model dat stromer ontworpen heeft perfect voor mij is. Ik heb iets minder vertrouwen in de kwaliteitscontrole van de afmontage bij Stromer bij nieuwe modellen. Er zijn meerdere voorbeelden hiervan besproken op dot forum (ik begrijp dat internet die problemen kan uitvergroten).
Toch heb ik bewust gekozen ongezien voor dit nieuwe model van Stromer te gaan. Zo zie je maar weer dat bij toch echt het glas half vol is.

Wellicht hebben jullie gelijk dat ik de dealer niet hoef te vertellen hoe hij zijn werk moet doen. Ik zal dat advies ter harte nemen.

Wellicht dat eenieder wat minder kan oordelen op basis van aannames. In de reacties proef ik wat bitterheid die ik bij mijzelf niet echt herken. Maar dat is dan weer mijn interpretatie. :geek:
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je interpretatie deel ik in het geheel niet.
Pimsky schreef: 03 okt 2018, 11:24 Ik was niet bekend met het tech bulletin dat stromer aan dealers communiceert over bekende problemen. Stromer geeft ook niet zoveel openheid of erkenning van gemaakte fouten.
Logisch. Dit is een zaak is tussen Stromer en de dealer, niet tussen Stromer en de consument.

Dat Stromer problemen met de consument hoort te communiceren is een onjuiste aanname. We kunnen wel willen dat ze dit doen, maar Stromer is dit juridisch niet verplicht en marketing-technisch zou het best dom zijn. Ik snap Stromer daarin wel, al vind ik het als klant soms jammer. Je hebt een koopovereenkomst met je dealer, niet met Stromer. Stromer is geen partij voor ons.

Wat er gebeurt wanneer consumenten in de relatie tussen Stromer en de dealer gaan zitten (dat is die andere juridische relatie en wel de aangewezen plek om te communiceren over oplossingen voor (structurele) problemen) is precies wat je zelf ook ervaart: je ziet door alles wat je online leest tussen de bomen het bos niet meer. De dealer hoort dit overzicht te hebben en precies te weten waar hij op moet letten bij levering. Dit is niet onze verantwoordelijkheid. Wij hebben hier niet de juiste kennis en middelen voor. Moet je ook niet willen is mijn mening, want nu wil je "iets", maar je weet amper wat precies.

De dealer wordt opgeleid door Stromer en op de hoogte gehouden van actuele zaken. De dealer hoeft dus geen fora door te spitten om te weten wat er speelt. (Beter van niet zelfs, als ik op FB zie wat daar allemaal aan onzin wordt neergeklad. En tot mijn spijt gebeurt het op dit forum inmiddels ook regelmatig.)

Ter illustratie: de krimpkous kwam omdat met name de ST1 X 2017 problemen had met vocht. Dat heeft niks met de ST3 2018/2019 te maken: de ST3 heeft een ander frame, andere afdekplaat, andere controller, en waar bij de ST1 X de meeste blerf tegen het frame slaat zit bij de ST3 een toeter in de weg. Met een momentsleutel langs je dealer om alle boutjes te controleren? Ik zou je als dealer liever zien gaan dan komen wanneer het meteen al zo begint. Bovendien laten sommige boutjes pas los tijdens het eerste gebruik. Daar is de eerste 1000km servicebeurt voor: de dealer loopt alles na nadat je eerst een tijdje met je Stromer hebt gereden. Een lader met een rammeltje die is opgestuurd door weetikwie naar iemand die hem zelf ook meteen maar even heeft open geklauwd zonder te weten waar hij precies mee bezig is? Zou ik me totaal niet druk om maken. Allemaal onze TMM sensorwaarden delen? Niet boeiend zolang je fiets lekker rijdt. Alles wat in het servicemenu staat is voor de dealer en Stromer bedoeld, niet voor ons. Je ziet b.v. nu al dat mensen niet meer weten dat er een van-tot-marge zit in die TMM waarden en dat de waarden per type Stromer en sensor verschillen. En toch denken mensen dat er iets mis is, terwijl de sensorwaarden keurig binnen spec vallen en ze geen problemen ervaren met hun Stromer.

Internethypochondrie.

Vandaar dat ik het zelf zou houden bij een check op schade en korte test op correcte werking. Zeker bij de ST3, want daarvan is nog helemaal niet bekend hoe die zich in het veld houdt. Ze rijden nog maar nét rond, dus ik zou in alle oprechtheid geen flauw idee hebben waar je nog meer op zou moeten letten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Ik begrijp dat berichten over STs die afgeleverd worden met kleine mankementen je bezorgd maken. Maar heb alsjeblieft vertrouwen in je dealer, daar staat of valt alles mee. Als professional (in dit geval fietsenmaker), is er niets erger dan klanten die jou even komen vertellen hoe het allemaal moet. En dat is zeker niet bevorderlijk voor de toekomstige relatie tussen jou en je dealer.

Zoals Stromeur zegt, een kleine check op transportschade. Voor de rest mag je ervan uitgaan dat er een correct product wordt afgeleverd.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Plaats reactie