Nog een observatie die tot een vervolgvraag kan leiden: ik denk uit de documentatie op te maken dat hij zowel de ST1x-paarse ST618 (13Ah) als de ST2-gele ST814 (17Ah) vervangt naar 21Ah/1010Wh (net als de ST2-blauwe ST938 20Ah accu). Dat zou betekenen dat je met een relatief goedkope ST1x-paarse ST618 accu een hele sprong maakt ! Ik hoor het graag of dit juist is.
Accu revisie: algemene informatie
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 01 jan 2018, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie voor details over de ST2 accurevisie volgens de specificaties van Accufit het andere draadje http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... =10#p11526.
Update: antwoord ontvangen. Het bedrijf heeft nog geen ervaring met ST2 accutypes, maar ze geven aan dat het wel zou moeten kunnen. Ze geven aan een aanbod te kunnen doen als je de accu met lader opstuurt.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik heb het laatst eens nagevraagd bij het bedrijf die mijn accu gereviseerd heeft. Hij heeft wel al ST1 accu's gereviseerd, maar nog geen 48V Stromer accu's. Mochten er truukjes inzitten om reviseren te voorkomen dan zou je volgens Cor van ebikeaccu.nl kunnen reviseren met spanning erop. Dat doen ze schijnbaar ook zo bij (als ik het me correct herinner) Trek fietsen.
Kortom: er is hoop, maar ook hier geen definitieve bevestiging dat het kan. Qua prijs kan ik alleen een grove indicatie geven: mijn accu revisie met 100 stuks 3.6V/3,5Ah accu kostte 800 Euro... In een Stromer 983Wh accu zitten waarschijnlijk 78 stuks 3,7V 3,4Ah accu. Die accu's zijn wat duurder, maar het zijn er dus minder. En het is waarschijnlijk minder werk...
Kortom: er is hoop, maar ook hier geen definitieve bevestiging dat het kan. Qua prijs kan ik alleen een grove indicatie geven: mijn accu revisie met 100 stuks 3.6V/3,5Ah accu kostte 800 Euro... In een Stromer 983Wh accu zitten waarschijnlijk 78 stuks 3,7V 3,4Ah accu. Die accu's zijn wat duurder, maar het zijn er dus minder. En het is waarschijnlijk minder werk...
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
het accu draadje aandachtig door gelezen..Louter vertrekkend van het standpunt dat je de individuele cellen kan vervangen en de BMS intact is, zullen ze wel doen wat moet. Enkel zit de hele electronica van Stromer erop aangesloten en eveneens wordt je fiets gemonitort door hun, dat ze het zullen opmerken lijkt me heel reëel..
En hun standpunt intussen kennende, is het een gemakkelijke weg om alles wat met elektronische aansturing te maken heeft af te wentelen op de gereviseerde accu.
En hun standpunt intussen kennende, is het een gemakkelijke weg om alles wat met elektronische aansturing te maken heeft af te wentelen op de gereviseerde accu.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Waarom?
Ik heb om te beginnen nog nooit van iemand gehoord dat-ie een Stromer accu (succesvol) heeft laten reviseren, dus geen idee hoe Stromer daarop reageert. Behalve dan dat we allemaal weten dat de garantie hiermee sowieso komt te vervallen. Dat is bekend en dat is niet alleen zo bij Stromer, maar bij elke e-bike/SP.
Als na revisie er iets in het elektrotechnisch circuit defect gaat, is het volkomen logisch dat er door de dealer/fabrikant eerst met een opgetrokken wenkbrauw naar de gereviseerde accu gekeken gaat worden. Had je maar een officiële nieuwe accu moeten kopen. Dan zou je kunnen zeggen: jamaar die zijn waanzinnig duur bij Stromer. Klopt, maar dat weet je als je een Stromer koopt. Is de accu-prijs een onoverkomelijk probleem, dan geen Stromer kopen dus.
Ik heb om te beginnen nog nooit van iemand gehoord dat-ie een Stromer accu (succesvol) heeft laten reviseren, dus geen idee hoe Stromer daarop reageert. Behalve dan dat we allemaal weten dat de garantie hiermee sowieso komt te vervallen. Dat is bekend en dat is niet alleen zo bij Stromer, maar bij elke e-bike/SP.
Als na revisie er iets in het elektrotechnisch circuit defect gaat, is het volkomen logisch dat er door de dealer/fabrikant eerst met een opgetrokken wenkbrauw naar de gereviseerde accu gekeken gaat worden. Had je maar een officiële nieuwe accu moeten kopen. Dan zou je kunnen zeggen: jamaar die zijn waanzinnig duur bij Stromer. Klopt, maar dat weet je als je een Stromer koopt. Is de accu-prijs een onoverkomelijk probleem, dan geen Stromer kopen dus.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Inderdaad. Lijkt me ook wat overtrokken.
Beiden zijn niet uniek aan Stromer. Accu's zijn krankzinnig duur. Mijn accu kost nieuw ongeveer 1200 Euro, daarin zitten voor zo'n 600 Euro aan "cellen + montage". De rest? Behuizing, BMS, ontwikkelingskosten, marge, ...Stromeur schreef: ↑29 sep 2018, 16:30 Als na revisie er iets in het elektrotechnisch circuit defect gaat, is het volkomen logisch dat er door de dealer/fabrikant eerst met een opgetrokken wenkbrauw naar de gereviseerde accu gekeken gaat worden. Had je maar een officiële nieuwe accu moeten kopen. Dan zou je kunnen zeggen: jamaar die zijn waanzinnig duur bij Stromer. Klopt, maar dat weet je als je een Stromer koopt. Is de accu-prijs een onoverkomelijk probleem, dan geen Stromer kopen dus.
Een Stromer 983Wh accu is relatief duurder dan mijn accu. Klopt, maar daarin zit onder andere ook extra marge vanwege het risico dat ze "op de plank blijven liggen". Daarmee bedoel ik: Stromer bied meerdere verschillende accu's aan in hun fietsen, daarmee moeten ze dus zorgen dat ze verschillende accu's op redelijke termijn kunnen leveren. Bij mijn fiets was er slechts 1 accu leverbaar. Da's een stuk goedkoper voor een fabrikant!
Daarnaast heb ik ook het idee dat de Stromer accu's een betere kwaliteit hebben. Ik heb van nog geen enkele Stromer gebruiker klachten over de capaciteit van hun accu gehoord (ook niet van de genen die hem wat langer hebben), van de paar Bulls fietsers die ik ken heb ik daar wel wat problemen tussen gehoord. Dit is uiteraard niet meer dan buikgevoel, want op dat soort kleine getallen kun je geen enkele betrouwbare statistiek loslaten.
En ja, tenslotte zijn accessoires bij Stromer niet goedkoop.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik heb ook veel vertrouwen in de levensduur van de Stromer accu's. Toen ik mijn ST1 X kocht besloot ik om mijn accu in 2 a 3 jaar af te schrijven, waarbij ik uitging van 2 jaar volledige capaciteit en een jaartje extra waarin ik mijn 30km enkel nog prima onder alle omstandigheden zou kunnen halen ondanks degeneratie.
Op basis van wat ik hier inmiddels lees, begin ik te hopen dat de accu van mijn Es het een jaar of vier (vijf?) vol gaat houden voordat ik er niet voldoende meer aan heb. Ook dat is trouwens een onderbuikgevoel, want er zijn nog te weinig voorbeelden van Stromers met deze leeftijd. Wat wel helpt is dat er nauwelijks meldingen van accu-gerelateerde storingen zijn. Over een jaar of twee zal er zeker meer duidelijkheid zijn, want we hebben nu het Stromer Forum, én een enorm pak forumleden met een Stromer uit 2017 en 2018.
Op basis van wat ik hier inmiddels lees, begin ik te hopen dat de accu van mijn Es het een jaar of vier (vijf?) vol gaat houden voordat ik er niet voldoende meer aan heb. Ook dat is trouwens een onderbuikgevoel, want er zijn nog te weinig voorbeelden van Stromers met deze leeftijd. Wat wel helpt is dat er nauwelijks meldingen van accu-gerelateerde storingen zijn. Over een jaar of twee zal er zeker meer duidelijkheid zijn, want we hebben nu het Stromer Forum, én een enorm pak forumleden met een Stromer uit 2017 en 2018.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Als het écht 4-5 jaar zal zijn wordt de hele fiets inruilen wellicht een veel interessantere optie. De techniek is dan weer veel verder, nieuwe modellen, wellicht grotere accu’s. In 4 jaar kan er veel veranderen.
Ik ga er in elk geval vanuit dat mijn ST3 binnen 4 jaar weg gaat.
Ik ga er in elk geval vanuit dat mijn ST3 binnen 4 jaar weg gaat.