Batterij veiligheid

ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Hallo,

Ik ben inmiddels in het bezit van een ST1, tot nu toe erg leuk allemaal. Maar nu dat ding binnen staat begin ik eens na te denken over de veiligheid van de accu. Er zijn uiteraard veel meer dingen in huis die brand kunnen veroorzaken, maar een accu heeft, vergelijken met alle andere dingen in huis, een enorme energie dichtheid.

Ik heb hier en daar eens wat zitten zoeken naar mogelijkheden van een soort batterij safe box, maar dat lijkt niet echt te bestaan. Wat doen jullie om de batterij veilig in huis op te laden en te bewaren?
Laatst gewijzigd door ApaX op 03 sep 2018, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alles wat veilige opslag van accu's aangaat lijkt nog volledig in de kinderschoenen te staan. Zo is onlangs een pand van Stella waar o.a. 6.000 accu's waren opgeslagen in rook opgegaan, en eerder hebben we beveiligingsbeelden gezien van de werkplaats van een fietsenmaker waar de accu van een e-bike die daar ter reparatie stond 's nachts vanzelf in brand vloog: hele winkel in de as. (En dit speelt niet alleen bij e-bike accu's.)

Nu is de kans dat een Stromer accu, waar niet aan gerommeld is, vanzelf in de hens gaat minimaal, maar mij zat het net als jij toch niet lekker, aangezien mijn Stromer thuis binnen in de keuken staat.

Ik ben ook gaan zoeken naar een box of krat om mijn accu in op te slaan, maar die zijn niet te vinden. Wel kwam ik allerhande grote brandveilige kasten tegen, waarvan ik denk dat het nog maar een kwestie van tijd is voordat verzekeraars gaan eisen dat bijvoorbeeld fietsenmakers en fabrikanten deze gaan gebruiken om alle accu's in op te slaan.

Zelf heb ik onlangs bij de Groningse Stromer dealer de officiële Stromer Battery Bag gekocht. Op papier vond ik dat voor 175 euro een belachelijk duur ding, maar in werkelijkheid is dit een complete blusdeken, die bij zelfontbranding van de accu voorkomt dat het vuur zich kan verspreiden.

Hier bewaar ik nu dus thuis mijn accu in.

Stromer Battery Bag.jpg
Stromer Battery Bag.jpg (147.9 KiB) 5610 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Stromeur schreef: 03 sep 2018, 19:31
Nu is de kans dat een Stromer accu, waar niet aan gerommeld is, vanzelf in de hens gaat minimaal, maar mij zat het net als jij toch niet lekker, aangezien mijn Stromer thuis binnen in de keuken staat.
Hier hetzelfde. Zo'n zak is een goede start. Als zo'n accu besluit om een thermisch loopje te nemen dan lijkt het me niet dat zo'n zak veel nut heeft. De energie moet ergens heen ---> warmte. De kast waar die zak in ligt staat als nog in lichte laaien. Wat ik zoek is een stalen bak, op 4 dunne pootjes, van binnen bekleed met een soort cellen beton. Lucht dicht afsluiten met een rook afvoer naar buiten (via een burst disc).

Het volgende dat ik me afvraag, hoe zit dat met verzekeringen, ik kan er maar weinig over vinden.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik ben totaal niet technisch, dus misschien roep ik idiote dingen...
Ik vind 175 euro voor een blusdeken met wat naden en een klittenband(?)-sluiting meer dan idioot.
Ik vraag me af of de grootte van een batterij/accu nog uitmaakt voor het risico. Zitten dergelijke acccu’s niet ook in onze laptops, ipads, telefoons, powerbanks en fototoestellen? Is het risico daar kleiner omdat de accu kleiner is? Een kleine accu veroorzaakt een klein brandje, maar als je er niet bij bent, of boven ligt te slapen, maat dat voor het eindresultaat weinig verschil denk ik...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik reken op minimaal een brandvertragend effect van deze tas + mijn rookmelders.

Klopt dat er meer accu's in huis zijn, maar die Stromer torpedo is wel een slagje groter en dat zit me niet 100% lekker. Als er een goeie/brandveilige krat gevonden wordt dan stap ik daar direct op over, maar vooralsnog heb ik die helaas niet kunnen vinden, en uiteindelijk kan ik deze tas ook prima gebruiken voor het vervoer van mijn accu.

En ach ja, de Stromer prijzen voor accessoires... :bu:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Polling schreef: 03 sep 2018, 22:31 Ik ben totaal niet technisch, dus misschien roep ik idiote dingen...
Ik vind 175 euro voor een blusdeken met wat naden en een klittenband(?)-sluiting meer dan idioot.
Ik vraag me af of de grootte van een batterij/accu nog uitmaakt voor het risico. Zitten dergelijke acccu’s niet ook in onze laptops, ipads, telefoons, powerbanks en fototoestellen? Is het risico daar kleiner omdat de accu kleiner is? Een kleine accu veroorzaakt een klein brandje, maar als je er niet bij bent, of boven ligt te slapen, maat dat voor het eindresultaat weinig verschil denk ik...
Volgens mij zijn het 18650 cellen. Opzich niets bijzonders dus. En je hebt gelijk, klein brandje kan ook groot worden. Een klein rotje doet weinig kwaad, veel rotjes legt een halve woonwijk plat. Of iets gevaarlijk is hangt in mijn optiek primair af van de hoeveelheid energie die er gemoeid is. Neem een 500Wh batterij, dat is 500*3600 J aan energie. Dat is ongeveer gelijk aan de kinetische energie in een auto van 1500 kilo die 170 km/u gaat (reken het even na, want het is laat :S). Ik vind dat best wel veel. Normaal heb niets in huis liggen waar zoveel energie in zit.....niet eens bij benadering.

Wat betreft die zak, ik vind hem ook erg duur, zeker als er niet een soort van demonstratie is van wat dat ding nu eigenlijk kan.

Leuke video over cellen:
Stromer Newbee

Mijn batterij ligt meestal in 't midden van mijn garage op de stenen vloer...
In 't gedacht dat wanneer deze spontaan zou ontbranden, er niet echt iets in de buurt ligt om uit te breiden. :D
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Zou een metalen munitiekist hiervoor geen dienst kunnen doen?
Een model groot genoeg voor de Stromer accu kan makkelijk gevonden worden en maar voor een fractie van de prijs van zo'n zak van Stromer...
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Ik heb me eerlijk gezegd nooit druk gemaakt over het in brand vliegen van een batterij. Maar goed er kan inderdaad van alles misgaan en dan heb je bij de Stromer accu wellicht een groter probleem dan bij een iPhone. Dat hangt natuurlijk van veel factoren af.

Misschien is het idee om de Stroner-accuzak als groepsaankoop te gaan organiseren?
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Allemaal vrij nutteloos, in mijn ogen. De brand bij die fietsenmaker was veroorzaakt door een refurbished batterij. Een batterij herstellen vereist kundigheid, mogelijk was daar iets mis gegaan. De meeste filmpjes die je op het net ziet circuleren hebben meestal een externe oorzaak. Lithiumbatterijen branden wel vrij spectaculair, vandaar misschien de "angst" die er toch een beetje heerst, voor zover ze al niet veroorzaakt worden door lobbyisten en trollen die Tesla of andere elektrische auto's willen tegenhouden, met de e-bike als collateral damage. De media besteedt ook graag tijd aan dergelijke brandjes, of het nu een fiets of een auto is, net omwille de zeldzaamheid ervan. Van een brandende benzineslurper kijkt niemand meer op.

Lithiumbatterijen kunnen inderdaad spontaan in brand vliegen, als het chinese brol is, of als er op één of andere manier een kortsluiting optreedt. Dit laatste kan gebeuren wanneer de batterij schade heeft opgelopen door een val, botsing, ... of door een externe brand.
Draag dus zorg voor je batterij, en de kans dat er iets gebeurt is klein.
Scheldelaan-Stromer
Plaats reactie