Recup en remmen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo,

Een van de features van de Stromer fietsen is het terugwinnen van remenergie, ofwel kinetische energie omzetten in elektrische energie die gebruikt wordt om de akku te herladen.
Dat kan op twee manieren: via de recup of door middel van remmen.
Wij gebruiken onze fietsen zeer regelmatig in heuvelachtig gebied, en dus ook de recup functie.
Overigens is de hoeveelheid akku lading die wordt teruggewonnen maar beperkt. Vandaag een helling van ca 3 km lang, met in totaal zo’n 200 meter daling (gemiddeld dus 7%), gaf een 3% akku niveau stijging (terwijl erop klauteren wel 15%-20% kan kosten, plus een rood hoofd en hoge hartslag :bh: ).

Wat ik me afvroeg: welke terugwin functie is nu effectiever: de recup (die feitelijk alleen goed te gebruiken is op lange hellingen) of de remfunctie, die makkelijker even te gebruiken is.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stroompje schreef: 02 sep 2018, 19:01 Een van de features van de Stromer fietsen is het terugwinnen van remenergie, ofwel kinetische energie omzetten in elektrische energie die gebruikt wordt om de akku te herladen.
Dat kan op twee manieren: via de recup of door middel van remmen.
Wij gebruiken onze fietsen zeer regelmatig in heuvelachtig gebied, en dus ook de recup functie.
Overigens is de hoeveelheid akku lading die wordt teruggewonnen maar beperkt. Vandaag een helling van ca 3 km lang, met in totaal zo’n 200 meter daling (gemiddeld dus 7%), gaf een 3% akku niveau stijging (terwijl erop klauteren wel 15%-20% kan kosten, plus een rood hoofd en hoge hartslag :bh: ).
Ik weet niet precies wat Stromer tijdens recup doet (als in: hoeveel stroom hij genereert), maar bij mijn fiets is het maximaal 3 Ampere. Met andere woorden: bij een laadspanning van 42V is dat ongeveer 120 W. Onder normale omstandigheden eet mijn fiets zo'n 16-18 Wh/km. Dus met 10 minuten bergaf en max recup heb ik zo'n 20 Wh geladen en kan ik weer iets meer dan een kilometer extra fietsen... :ai

Kortom: ja het laadt iets bij en ja je remmen slijten iets minder hard, maar verwacht niet dat onderaan de berg je accu weer vol zit :av
Ik weet niet met wat voor stromen een Stromer maximaal bijlaadt in maximale recup stand.

Over je andere vraag: bij mij heb ik tijdens remmen op de motor nog nooit -3A in het scherm zien verschijnen (hij geeft stroomuitgifte aan, dus laden is negatief), het maximale wat ik gezien heb is ietsje meer dan 2A laadstroom bij remmen. Kleine disclaimer: bij echt hard remmen ben ik typisch met andere dingen bezig dan naar het scherm kijken... Wederom: ik heb geen idee wat Stromer doet bij remmen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Dank voor je reactie FreddyH.
De Stromer fiets heeft 5 recup standen. Je ziet met pijltjes naar rechts hoe hard de recuperatie werkt, maar laadstroomsterkten worden niet aangegeven. Desalniettemin. . . er is misschien wel iets over te zeggen.
Ik heb vandaag een afdaling van ca. 200 (hoogte) meter gedaan, over een afstand van 3 km. De gemiddelde stand (afhankelijk van lokaal hellingspercentage recup ik “harder of minder hard”) is denk ik 3 pijltjes geweest, dus indien lineair, 60% van maximum recup. Snelheid was gemiddeld 30-35 km/uur, duur van de afdaling dus ca. 5 minuten.
Zoals gezegd had ik 3% accu gewonnen (natuurlijk een onnauwkeurige meting, maar meer heb ik niet). Dat zou bij norm akku vermogen overeenkomen met 24 Wh, genoeg om in de laagste ondersteuning weer ca. 4-5 km te fietsen. Die 24 Wh opladen in 5 minuten (1/12 uur) bij 48 Volt komt lijkt me overeen met ca. 6A laadstroom, correct?
Als dat klopt is dat meer dan bij jouw fiets. Wel onnauwkeurig gemeten hoor, foutmarge in deze berekening is zo maar 100%, door de onnauwkeurige meting van de toename van het akku %.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Misschien niet echt ter zake wat betreft jullie input. Ik zet mijn remrecuperatie op 0. Dit heeft als voordeel dat in zijn vrijloop de motor niet afremt wat ik prettig vind. Als ik in de bergen fiets zet ik hem bijna vol zodanig hoef ik mijn remmen bijna niet te gebruiken en laadt hij perfect bij voor de volgende klim.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Martin

@Stroompje: je hebt pb.

Back on topic.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Stroompje schreef: 02 sep 2018, 20:26 Dank voor je reactie FreddyH.
De Stromer fiets heeft 5 recup standen. Je ziet met pijltjes naar rechts hoe hard de recuperatie werkt, maar laadstroomsterkten worden niet aangegeven. Desalniettemin. . . er is misschien wel iets over te zeggen.
Ik heb vandaag een afdaling van ca. 200 (hoogte) meter gedaan, over een afstand van 3 km. De gemiddelde stand (afhankelijk van lokaal hellingspercentage recup ik “harder of minder hard”) is denk ik 3 pijltjes geweest, dus indien lineair, 60% van maximum recup. Snelheid was gemiddeld 30-35 km/uur, duur van de afdaling dus ca. 5 minuten.
Zoals gezegd had ik 3% accu gewonnen (natuurlijk een onnauwkeurige meting, maar meer heb ik niet). Dat zou bij norm akku vermogen overeenkomen met 24 Wh, genoeg om in de laagste ondersteuning weer ca. 4-5 km te fietsen. Die 24 Wh opladen in 5 minuten (1/12 uur) bij 48 Volt komt lijkt me overeen met ca. 6A laadstroom, correct?
Als dat klopt is dat meer dan bij jouw fiets. Wel onnauwkeurig gemeten hoor, foutmarge in deze berekening is zo maar 100%, door de onnauwkeurige meting van de toename van het akku %.
Overigens FreddyH, teruglezend, ik bedoelde dus 6+/-3 A, strikt gesproken is dat 50% foutmarge (niet FWHM).
Sorry voor de eventuele onduidelijkheid.
Iemand die de recup stroomsterkte van onze Stromers kent?
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
rjanssen1
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2018, 14:29
Locatie: Nijmegen

Hallo, na opladen van mijn ST2 Stromer ging ik eerste stuk bergaf rijden. Remmen op de motor leek mij niet te werken, kan dit kloppen? Of te wel werkt recuperatie niet met een volle accu?
Zou eerlijk gezegd ook niet weten waar hij overtollige energie kwijt moet. Zou graag mening hierover van anderen weten/of te wel mijn gevoel bevestigd zien.

groet

Rob
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

rjanssen1 schreef: 07 sep 2018, 12:36 Hallo, na opladen van mijn ST2 Stromer ...... Remmen op de motor leek mij niet te werken...
Met de update SUI FW 3.4.0.2 van 7 april 2017 wordt een volladen accu niet verder bijgeladen.
Uitleg over de update:
De recuperatie en remmodus zijn aangepast, waardoor de levensduur van de batterij is verlengd

Recuperatie kan niet worden geactiveerd bij lage batterijtemperaturen
Recuperatie kan niet worden geactiveerd als de batterij volledig is opgeladen
Zodra de batterij iets is opgewarmd of niet volledig is opgeladen, kunnen de recuperatie en de remmodus zoals gewoonlijk worden geactiveerd.
Myxomatose
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 jan 2018, 20:33
Locatie: Klein Brabant (B)
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15.000

Heb bij mijn (nieuwe) ST2 soms het probleem dat hij tijdens het remmen in de recup blijft hangen nadat je de rem terug loslaat, waardoor als je terug begint te trappen het heel erg zwaar gaat. :bh: :bn:
Meestal op te lossen door een keer schakelen, heb ook 1 keer de fiets moeten uitschakelen.
Herkent iemand dit probleem?
ST2 2018 - Sport 22" - Matt Black - 983 Wh
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Myxomatose schreef: 07 sep 2018, 14:28 Heb bij mijn (nieuwe) ST2 soms het probleem dat hij tijdens het remmen in de recup blijft hangen nadat je de rem terug loslaat, waardoor als je terug begint te trappen het heel erg zwaar gaat. :bh: :bn:
Meestal op te lossen door een keer schakelen, heb ook 1 keer de fiets moeten uitschakelen.
Herkent iemand dit probleem?
Ja is me bekend Myxomatose. Ook een variabele maar frequent optredende ergernis.
Voor mijn fiets is het probleem pas opgedoken toen ik de remsensor kabels heb laten repareren (heb door gebrek aan kennis van mijn (toenmalige) dealer heel lang zonder rem recup gereden).
Oorzaak bij mij was het blijven hangen van de remzuiger achter, en dan “denkt” de centrale processor dat er geremd wordt en blijft dus recupereren.
De remzuiger is in Herveld prima vervangen en het probleem is 100% verdwenen.
Maar ik meld je er wel bij dat mijn fiets 4 jaar oud is. Een hangende remzuiger is dan nog “aanvaardbaar”.
Voor jouw fiets (garantie neem ik aan) eigenlijk niet.
Ik denk dat je het dus moet zoeken in een remzuiger die na het remmen langzaam of niet genoeg teruggaat. Waarom schakelen dan helpt weet ik niet (wellicht reset van de recup functie door de processor tgv schakelen).
Ik hoop dat je het snel vindt.
Succes.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Plaats reactie