Communicatie onderweg

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Wij fietsen regelmatig met twee fietsen.
De behoefte om even wat te communiceren zonder te stoppen komt heel regelmatig voor, en handgebaren werken soms verwarrend, los van de risico’s van niet goed opletten en handen in de lucht i.p.v. aan het stuur.
Ik heb al eens zitten kijken naar systemen als de “oortjes” die in de tour bijvoorbeeld gebruikt worden, maar dat is toch nog wel omslachtig en vooral flink duur.
Wat je feitelijk zoekt is voor elk van ons twee simpele in ear luidsprekers met een in de buurt van mond of wang die zeg een meter of 30-50 afstand kunnen overbruggen. Ik zag wel iets op (Chinese EBay e.d.), maar werkt dit?
Heeft iemand van jullie ervaring met zulke communicatie systemen?
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben incidenteel gids tijdens paardrijtochten op Terschelling. Alle deelnemers krijgen een oortje, zodat ik in geval van nood aanwijzingen kan geven aan de hele groep. De omstandigheden zijn in die zin vergelijkbaar met rijden op een speed pedelec, dat er veel over het strand gereden wordt (enórm veel windruis, tijdens galop meer herrie dan met 45km/u op de Stromer), soms met behoorlijke snelheid, en de afstand tussen mij en de achterste ruiters kan onmogelijk met mijn stem worden overbrugd.

Het systeem dat op Terschelling wordt gebruikt is van Motorola en niet goedkoop. Het werkt goed, behalve dat we aan het begin van de rit soms even de babyfoon van de buren (boerderij verderop) mee krijgen in het oortje.

Ook in de horeca heb ik veel met dergelijke systemen gewerkt, veelal in omstandigheden met veel herrie.

Voor al deze setjes is mijn ervaring: goedkoop = duurkoop.

Overigens heeft de Cratoni Smartride helm een dergelijk systeem ingebouwd zitten. Je kunt helmen aan elkaar koppelen zodat je in een ploegje waarbij iedereen deze helm draagt onderling kunt communiceren. Deze helm heeft een NTA-8776 keurmerk, maar is volgens mij nog altijd niet leverbaar. Topic over de Smartride:

viewtopic.php?f=9&t=559&hilit=smartride
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Dank je Stromeur,
Inderdaad is je voorbeeld goed vergelijkbaar.
Ik had eerder bij zoektochten op internet oortjes en headsets voor gebruik op de motor gevonden van Sena en Cardo.
Maar beide merken meer dan 300€ per set.
De eenvoudiger systemen, die overigens in testen er als redelijk uitkomen, zijn al langere tijd ook niet leverbaar. Geeft te denken.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Sven

Misschien dat zoiets ook met een oortje te gebruiken is?
https://www.bol.com/nl/l/walkie-talkies/N/8095/
Rubens
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 aug 2018, 11:06

Een goedkopere oplossing is indien jullie een iPhone hebben airpods. Aangezien bijna elk gsm abbo je ongelimiteerd belminuten aanbied :)

Indien geen iphone degelijke bluetooth oortjes met belfunctie.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Sven schreef: 02 sep 2018, 21:22 Misschien dat zoiets ook met een oortje te gebruiken is?
https://www.bol.com/nl/l/walkie-talkies/N/8095/
Hallo Sven, had ik ook gezien, maar is wel groot en vraagt natuurlijk ook een handeling tijdens het rijden.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Rubens schreef: 02 sep 2018, 21:26 Een goedkopere oplossing is indien jullie een iPhone hebben airpods. Aangezien bijna elk gsm abbo je ongelimiteerd belminuten aanbied :)

Indien geen iphone degelijke bluetooth oortjes met belfunctie.
Een van onze iPhones is daarvoor geschikt, de andere wordt binnenkort door een model met deze functie vervangen, dus dat gaan we wellicht proberen.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Peter 2
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:35
Locatie: Ronse 9600

Kijken jullie eens naar de voordelen van de Bond grip
https://bonx.co/en/

Lijkt me interessant maar blijft een dure grap
ST3AE 2019 50+Ked Berlin voor zomer, Giro Bexley satin Grey voor winter.
Dagelijks hellingen tot 11% . Inwoner Vlaamse Ardennen.
Gebruik ST3AE Recreatief
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Peter 2 schreef: 03 sep 2018, 19:57 Kijken jullie eens naar de voordelen van de Bond grip
https://bonx.co/en/

Lijkt me interessant maar blijft een dure grap
Ja dat ziet erg veelbelovend uit.
Helaas nog geen vertegenwoordiging in Europa, en met verschepen en belasting ruim over de 300€ voor 2 “oortjes”.
Toch ga ik er wat verder naar kijken.
Bedankt.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Peter 2
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:35
Locatie: Ronse 9600

oh ik dacht dat er een paar Nederlandse online shops reeds ingeladen hadden?! In elk geval reeds te koop aan promoprijzen een stuk lager dan je vermeldt. Of je het duur vindt of niet en het belang ervan afweegt tov de frequentie van het gebruik , blijft het een interessante oplossing en heeft een paar interessante features zoals draadloos, verbruik, verzekerde connectie, ruisfilter ook bij hogere snelheden zonder omgevingsgeluid weg te filteren, etc...
Als je communicatie tijdens het stromeren belangrijk vindt, al dan niet in groep, steevast een solide optie.
ST3AE 2019 50+Ked Berlin voor zomer, Giro Bexley satin Grey voor winter.
Dagelijks hellingen tot 11% . Inwoner Vlaamse Ardennen.
Gebruik ST3AE Recreatief
Plaats reactie