aankoop ST1X

andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Ik ben van plan om binnen afzienbare tijd een nieuwe ST1x te bestellen.
Nu lees ik hier en op andere forums/groepen zoveel dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

Zijn er nog problemen met de ST1X 2018? Hoe kan je eigenlijk het verschil zien tussen een 2017 en 2018 versie?

Welke opties hebben jullie genomen en hebben jullie die dadelijk mee besteld om gewoon mondjesmaat bij gekocht? bodyfloat, andere stuurpen, zadel, spatlappen, extra of nieuw voorlicht,...)

Hoe zit het nu eigenlijk met die Big Ben banden? Rijden die echt zo vaak lek? En zwalpen ze echt zo hard als je een bocht neemt? Kan ik dan niet beter aan de FM om bij de aankoop nieuwe banden te leggen en de Big Ben's over te nemen? Zo ja, welke zijn dan de beste anti-lek banden die de meeste grip geven op nat wegdek die zomer en winter meegaan? Of moet ik alles toch met een korreltje zout nemen en zijn de banden best OK?

Voor het kleur twijfel ik nog tussen zwart en oranje. Het zwart vind ik het mooist maar met dat oranje (dat ook wel mooi is) val je natuurlijk een pak beter op in het verkeer. Ik zou natuurlijk bagagetassen kunnen nemen in een lichter kleur maar in het model dat ik wil (Vaude aqua back plus) vind ik de kleuren niet echt geslaagd.

Alvast bedankt!
Matomatisch
Pro
Pro
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 apr 2018, 18:07
Locatie: Noorderkempen (BE)

Ik heb ook de zwarte(charcoal) ST1X. Ik heb antislip pedalen en een spatlap laten monteren. Ooit ben ik wel van plan om een bodyfloat aan te kopen.

Het verschil tussen de 2017 en 2018 versie is dat de 18 versie een remlicht heeft en ik geloof ook een andere koplamp.

Over de banden heb ik voorlopig nog niet te klagen, ik rijd er nog maar een tweetal weken mee. Ik ga in de winter wel winterbanden laten zetten, ik ben van plan het hele jaar door te rijden.

Ik heb Ortlieb back roller high visibility tassen in het zwart om wat meer op te vallen in het verkeer. De gele vond ik iets te schreeuwerig :)
ST1X 2018 20" Charcoal - 618 Wh - 2 x nieuw achterwiel - Ortlieb Back Roller High Visibility tassen (zwart) - WW 10km enkel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De 2018 ST1X heeft ook nog een toeter, en een geupgrade Omni en sturing. Hij rijdt volgens onder meer Stromeur wat vlotter dan het 2017 model.

Vraag in de winkel om je banden onmiddellijk te vervangen, voor mij was dat gratis (maar kost ook niet zo heel veel). Ik heb Contintal Contact City genomen, omdat die een hogere lekbestendigheid zouden garanderen. Voordeel van de Continentals is ook dat je een reflecterende strip in de wang van de band hebt, is in theorie niet toegelaten op speed-pedelecs, maar geen haan die er naar kraait.

Aanpassingen zou ik sowieso achteraf doen, mijn fiets is op het toevoegen van een bel (spurcycle) en de fietstassen nog helemaal origineel.

Ik vind de Oranje ST1X echt wel prachtig, mocht ik die kleur op de ST2 hebben kunnen kiezen, dan had ik geen seconde getwijjfeld.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

andy666 schreef: 12 aug 2018, 11:03 Hoe kan je eigenlijk het verschil zien tussen een 2017 en 2018 versie?
Vanaf 2018 :

- is de ST1x ook verkrijgbaar in Ocean Blue en in Sand, maar niet meer in White Gloss

- 10 speed ipv 11 speed

- er is een toeter en een achterlicht met stoplicht bijgekomen (wettelijke verplichting)

- OMNI module werd OMNI C (kleurenscherm)

- andere koplamp

- ...

Topic: Stromer ST1x 2018
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

bedankt al voor de antwoorden!

De vervangingen van de banden door de Conti's staat op mijn lijstje. Als motorrijder wil ik op gebied van van banden zekerheid hebben. Zelfs als hij de oude banden niet overneemt dan zal dit stukje veiligheid mij de prijs meer dan waard zijn.

Dus van zodra er een stoplicht op staat een toeter ben ik zeker dat het de 2018 versie is? :ay
Golvas

andy666 schreef: 12 aug 2018, 13:08 Dus van zodra er een stoplicht op staat een toeter ben ik zeker dat het de 2018 versie is? :ay
Zo is dat ! :ay
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

nog een vraagje: kan je op de ST1X eigenlijk van die verhoogjes laten monteren op je handvaten? Of geeft dit problemen met de spiegel?

Iets zoals dit dus:
https://www.bikester.be/ergon-gp4-handv ... 12113107:s

't is maar dat ik een schroefje in mijn pols heb zitten en ik merk wel dat ik met de koersfiets graag eens van houding verander om geen pijnscheuten te krijgen in mijn pols.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

andy666 schreef: 12 aug 2018, 13:38 nog een vraagje: kan je op de ST1X eigenlijk van die verhoogjes laten monteren op je handvaten? Of geeft dit problemen met de spiegel?

Iets zoals dit dus:
https://www.bikester.be/ergon-gp4-handv ... 12113107:s

't is maar dat ik een schroefje in mijn pols heb zitten en ik merk wel dat ik met de koersfiets graag eens van houding verander om geen pijnscheuten te krijgen in mijn pols.
Kan, moet je ook een andere spiegel monteren (eentje die aan de binnenzijde van het handvat vast zit).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

FreddyH schreef: 12 aug 2018, 14:16

Kan, moet je ook een andere spiegel monteren (eentje die aan de binnenzijde van het handvat vast zit).
a ok, ik dacht dat je dat dopje op het einde van dat handvat er uit kon klikken en daar dan de spiegel op vast monteren :)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

andy666 schreef: 12 aug 2018, 14:22
FreddyH schreef: 12 aug 2018, 14:16

Kan, moet je ook een andere spiegel monteren (eentje die aan de binnenzijde van het handvat vast zit).
a ok, ik dacht dat je dat dopje op het einde van dat handvat er uit kon klikken en daar dan de spiegel op vast monteren :)
Kan soms ook, maar dan heb je meestal geen ruimte meer voor je hand (of je moet de spiegel onder je stuur hangen, maar dat moet je fijn vinden)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie