Aflevering Stromer: wat gaat er goed en wat kan beter?

Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Topic opgestart voor de aflevering van de Stromer Speed Pedelec.
Wat gaat er goed en wat kan eventueel beter?
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Uit oplevering van de eerste ST5 fietsen blijkt dat er toch wat start problemen zijn; helemaal niet erg en waarschijnlijk zullen de dealers en Stromer dit goed kunnen oplossen. De ST5 en de ST3 zijn mooie opvolgers van de voorgaande ST series.
Wat ik niet vind kunnen is dat gecertificeerde dealers fietsen vanuit de doos afmonteren en daarna een produkt aan de klant doorleveren waarvan een aantal zaken niet functioneren, krom zijn, of slecht zijn afgewerkt. Deze zaken kom je tegen bij het afmonteren en testrijden van de fiets. Wanneer je dit als gecertificeerd dealer dan constateert meldt het dan ook bij de fabrikant (Stromer) en vooral bij je klant dat het wordt opgelost.
Nu wordt je als koper opeens geconfronteerd met "defecten" welke bij de afmontage al bekend zijn en kun je pas daarna gaan werken aan een oplossing.
Als early adopter loop je vaker tegen de startproblemen aan van een relatief nieuw ontwikkeld produkt.
Stromer zal dus in samenspraak met de gecertificeerde dealers e.e.a. moeten gaan aanpassen c.q. verbeteren in de productie.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer heeft zowel met de prijsstelling als de “assembled in Switzerland”-marketing hoge verwachtingen rondom de ST5 gecreëerd. Er blijken nu wat problemen te zijn (zowel cosmetisch als technisch) en natuurlijk krijgt Stromer daarvoor de kous op de kop, want de ST5 is toch in Zwitserland in elkaar gezet dus wat kan er mis gaan?

De kwaliteit van aflevering, die ontegenzeggelijk tiptop hoort te zijn in de high-end Stromer-prijsklasse (alle modellen: ST1 t/m ST5), is afhankelijk van een combinatie van de QC bij Stromer en een kritisch oog van de dealer.

Cosmetische zaken en relatief eenvoudige technische mankementen, zoals een verbogen spatbord-beugel en niet functionerende verlichting, die moeten écht worden afgevangen door de dealer. Andere problemen, zoals een niet lekker functionerende ondersteuning, komen soms pas aan het licht tijdens gebruik. Daar kan de dealer weinig aan doen.

Of Stromer dit zelf had kunnen voorkomen: geen idee, ik ben geneigd te denken van niet. In het test-programmaatje van mijn nieuwe OMNI Interface C bijvoorbeeld wordt alle elektronica van de Stromer getest en daarvoor moest ik een hele rits handelingen uitvoeren. Naast b.v. alle verlichting komt ook de trapsensor aan bod. Je moet door het volledige test-programma heen voordat de OMNI C geactiveerd kan worden. Hieruit maak ik op dat dit allemaal functioneert als een Stromer net is geassembleerd.

Met onze beperkte informatie en kennis van de productielijn is domweg niet altijd na te gaan waar iets verkeerd gaat. En met een gloednieuw model zoals de ST5 wordt dat al helemaal lastig. We kunnen er lustig op los speculeren, maar daar koopt niemand wat voor en persoonlijk hou ik daar helemaal niet van. Ik blijf bij de feiten die mij bekend zijn.

Ik geef Stromer graag nog even het voordeel van de twijfel met de ST5. Het is een roerige tijd geweest en de druk bij Stromer was enorm. Daar hoeven wij ons niks van aan te trekken, maar: Stromer is geen bedrijf van formaat Giant en persoonlijk heb ik er (tot op zekere hoogte) begrip voor dat er met een nieuw en geavanceerd product opstartproblemen kunnen zijn.

Als de gemelde issues met de ST5 snel en kordaat worden opgelost, en ze doen het verder prima, dan wás dit wat mij betreft dus ook een opstartprobleem. En zo niet: dat zien we dan wel weer.

Voor wat betreft mijn eigen ervaringen met de afleverkwaliteit:

De aflevering van mijn ST1 X was keurig. Ik vond er wel een ST2/ST2 S handleiding bij. De ST1 X/ST2/ST2 S handleiding was kennelijk nog niet klaar. Maar als ik had moeten kiezen tussen direct opstappen of een maand of wat wachten op de handleiding, dan had ik direct dat eerste gekozen.

Bij de ST5 zit nu kennelijk een ST2 afleverdoos, met daarbij een excuusbrief van Stromer. Zo'n brief had ik alvast niet bij mijn ST1 X, dus Stromer is hierin pro-actiever geworden en ik weet 100% zeker dat iedereen liever nu zijn ST5 krijgt, dan te moeten wachten op een andere kartonnen doos. (Al komt het natuurlijk niet mega-professioneel over.)

De aflevering van mijn ST2 S was perfect.


Ik weet trouwens zeker dat onze dealers het nodige aan fouten afvangen bij Stromer modellen die al langer op de markt zijn. Op een gegeven moment weet je wel waar de meest voorkomende issues zitten. Deze zal een goede dealer ongetwijfeld nalopen, aan Stromer melden, en in de tussentijd lossen ze het probleem op zonder dat wij daar als klant enige hinder van ondervinden. Prima, wat mij betreft. Het ter discussie stellen van de QC bij Stromer is een zaak tussen de dealer en Stromer. Hoe de Stromer uiteindelijk aan ons wordt afgeleverd is een zaak tussen ons en de dealer.

Al heeft Stromer met hun "assembled in Switzerland" de deur natuurlijk zelf wagenwijd open gezet voor kritiek op hun eigen QC.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

Leuk topic, waar tot op heden eerder weinig reactie op komt terwijl er imho toch wel één en ander over te zeggen valt : recent bleek immers nog uit een aantal posts in een ander topic dat er duidelijk één en ander fout loopt met de eindcontrole in de fabriek en dat er helaas ook niet altijd een volledige afleveringscontrole gebeurt bij de dealers ... daar heb ik het dan een beetje moeilijk mee, omdat ik een totaal andere aanpak gewoon ben en omdat zo'n dingen perfect kunnen vermeden worden.

Ik heb in het verleden een aantal jaren voor verdelers van verschillende automerken gewerkt waar de aanpak telkens toch wel min of meer gelijklopend was ... voordat een nieuw model in de showroom stond en werd afgeleverd aan de eindgebruiker:

- was iedereen opgeleid: van verkoper, magazijnier, mecanicien, receptionist tot carrossier ... kortom: iedereen op de werkvloer

- lagen de meest courante wisselstukken (zowel mechanisch als carrosserie) in het magazijn

- waren de werkplaatshandleidingen aanwezig

- was al het speciaal gereedschap dat nodig was om aan dit nieuwe model te werken in huis

Klaarmaken voor afleveren was een ganse checklist nalopen : er vertrok eenvoudigweg geen enkele klant met bijvoorbeeld een los wiel of met deuken ... niemand zou er ook nog maar aan durven denken om zoiets af te leveren, daarvoor waren we veel te fier op ons werk en op het product waaraan we mochten werken.

De aflevering van mijn eigen fiets duurde zowat anderhalf uur. Alles werd me van A tot Z uitlegd ... zo wist ik bijvoorbeeld perfect hoe mijn batterij er uit moest: het werd me voorgedaan en ik moest het ook onder begeleiding uitvoeren en zo hoort het ook. De ONMI app met al zijn menu's werd compleet overlopen, het onderhoud en alle mogelijke aandachtspunten werden besproken, etc, etc.

En als ik nog vragen mocht hebben: mijn dealer beantwoordt zijn mails ook 's avonds en in het weekend.

Problemen zijn geen zaken die je professioneel oplost eens ze er zijn, problemen zijn zaken die je probeert te voorkomen door een professionele aanpak.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lang verhaal kort: de eindcontrole ligt bij de dealer en de dealer moet er volledig klaar voor zijn om de meest voorkomende werkzaamheden aan een nieuw model Stromer uit te kunnen voeren. Alle informatie die hiervoor nodig is moet komen van Stromer. Helemaal mee eens, vind ik ook volstrekt logisch. Waar dat spaak loopt: geen idee.

Overigens kunnen er dan nog steeds tijdens gebruik problemen optreden die de dealer niet op voorhand kan opmerken. Ik heb het ook gehad met mijn auto, nieuw en bij de merkdealer aangekocht. (Maarja, ik was dus ook één van de eersten die ermee rondreed...)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Golvas schreef: 16 jul 2018, 22:24 Leuk topic, waar tot op heden eerder weinig reactie op komt terwijl er imho toch wel één en ander over te zeggen valt : recent bleek immers nog uit een aantal posts in een ander topic dat er duidelijk één en ander fout loopt met de eindcontrole in de fabriek en dat er helaas ook niet altijd een volledige afleveringscontrole gebeurt bij de dealers ... daar heb ik het dan een beetje moeilijk mee, omdat ik een totaal andere aanpak gewoon ben en omdat zo'n dingen perfect kunnen vermeden worden.
Absoluut. Een vrij grote FM hier niet ver vandaan schreef me texto in april 2018 "Goed dat Stromer op dit ogenblik de controle wat heeft verscherpt want zoals het er eind vorig jaar aan toeging hoeft het voor ons ook niet meer"
Om een idee te krijgen: de van de laatste levering MY 2017 Stromers hadden er 4 op 5 al een nieuwe controller, enkele maanden na uitlevering.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Stromer is in 2009 begonnen met de 45 km/u fietsen; relatief kort in fietsenland en met de gecompliceerde electronica, electrische aandrijving i.c.m. mechaniek, GPS/Sim, Omni, GSM applicatie en ontwikkeling van de accu capaciteit i.c.m. het laden, is het wel een uitdaging om een perfect werkend product neer te zetten.
Ik heb daar best bewondering voor, zeker gezien de fun met een goed werkende fiets.

De kwaliteitscontrole heeft blijkbaar een dipje gehad; of dat ligt aan de gebruikte componenten, de produktielijn (Taiwan?), het ontwerp op de tekentafel, de afmontage/check door de dealer, of een combinatie daarvan, weet ik niet. Nu in 2018 zijn er de opvolgers van de al langer bestaande ST serie en ik hoop echt dat Stromer goed in contact is met de dealers en vooral monteurs, of dat nu de "premium" dealers zijn, of wat hier wordt gesteld de zogenaamde "dozenschuivers".

Het ontwerp op de tekentafel is m.i. een stukje evolutie door de jaren heen naar de huidige ST3 en ST5 (2009-2018). De productielijn en gebruikte componenten/onderdelen zijn de basis voor een goede kwaliteit, waar hopelijk niet teveel op wordt bezuinigd. Het wegvallen van de Carbon voorvork vindt ik bijvoorbeeld heel jammer.

V.w.b. het dealerschap heeft Stromer zelf bepaald wie wel of geen fietsen mag uitleveren, waarmee er ook verantwoordelijkheid is voor een juiste aflevering en laatste check, bij afmontage.
Wanneer een zekering het begeeft na aflevering, of sprake is van een cosmetisch minder goed uitgevoerde afdekking, kun je dat een dealer niet kwalijk nemen.
Echter wanneer lampen niet worden gecheckt of delen krom worden afgeleverd is het gewoon slordig. De afmontage van een Stromer na transport, het afstellen en de check of alles werkt neemt meer tijd in beslag als bij een MTB of een racefiets en vraagt specifieke kennis van de monteur. Ik vraag me ook weleens af of Stromer daar meer aandacht aan moet gaan besteden en dan maar limiteert wie wel of geen fietsen mag verkopen.
Misschien dat ze bang zijn dat daar omzet mee wordt gemist?
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
mhoutman

Een premium fietsmerk als Stomer schept hoge verwachtingen. Meestal komt dit uit maar m.i te vaak ook niet (helemaal).

Sommige fietsmerken hebben het beter geregeld maar het zal nog wel even duren voordat een ‘fietsenmaker’ op hetzelfde niveau zit als een ‘autoboer’. Dit soort processen kosten nu eenmaal veel tijd.

Net als bij een goede garage kan in het geval van problemen een daadkrachtige fietsendealer een wereld van verschil uitmaken :)

Tenslotte...het is louter gissen maar misschien was het merk Stromer onder de hoede van BMC toch beter afgeweest :?:
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Ik blijf erbij dat op gebied van QC nog een hoop te verbeteren valt. Voor zowel Stromer als de FM.
Kromme spatbord stangetjes of verlichting die niet werkt. Kapje op stuur dat gewoon een constructiefout is.
Zijn toch zeken die op voorhand vermeden kunnen worden.
Eigenlijk mag de FM de fiets niet meegeven als de fiets niet in orde is, of anders in overleg met de klant gaan .
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
mhoutman

In het geval van de defecte verlichting is de dealer in overleg met de klant gegaan. Het is dus niet de schuld van de dealer maar van Zwitserland. Wat veel erger is is dat die fiets überhaupt nooit 100% gecontroleerd is!

Dealer heeft wel het gebogen stangetje over het hoofd gezien. Slordig en jammer, wat kun je er verder over zeggen dan dat hij het gaat oplossen.

Slecht passende stuurkapjes van een andere kleur is iets wat Stromer (snel) moet corrigeren en moet retrofitten op de reeds uitgeleverd fietsen. Typisch een geval van geen of te weinig aandacht voor detail en te snel uitgeleverd. Ik kan het ook niet rijmen met een premium gevoel maar met elk merk is wel wat aan de hand….
Plaats reactie