Klever X-Speed trilt bij snelheid rond de 30km/u

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik las op FB dat bezitters van de Klever X-Speed last hebben van een trillende/resonerende fiets bij een snelheid rond de 30km/u. Eén X-Speed bezitter heeft Klever hierover rechtstreeks aangesproken via een "brief" in de Klever groep op FB:

Beste,

Sta mij toe dat ik mij toch rechtreeks tot u richt ivm het vervelende trillen bij de X Speed aan een snelheid van ongeveer 30 km/u. Ik bergrijp het door u op dit forum toegelichte businessmodel waarbij jullie communiceren via de dealers, maar via onze FM'ers krijgen wij ondertussen een toevloed aan uiteenlopende informatie waardoor ik me toch afvraag wat het "officiele" standpunt van Klever is in deze.

Ik had reeds begrepen (via de FM) dat elke X Speed trilt aan een snelheid van 30 km/u. De ene al wat meer dan de andere. Via de software proberen jullie dit probleem onder controle te houden. Een oplossing bestaat evewel (nog) niet.

Andere redenen die mee aan de oorzaak van het trillen zouden liggen, zijn de keuze voor een hoekig frame, wat trillingsgevoeliger zou zijn dan een frame met ronde buizen (?). Ook werd al gesugereerd dat de velgen eigenlijk niet sterk genoeg zouden zijn om de kracht van de motor goed op te vangen - wat bijdraagt tot het trillen. Bij vervanging van een wiel wordt daarom door Klever een andere (lees sterkere) velg opgestuurd (?). Als laatste zouden de ingenieurs in Taiwan het probleem al aan het bestuderen zijn, maar voorlopig nog zonder resultaat (?).

Wat er ook van zij, ik blijf worstelen met het idee dat het "normaal" zou zijn voor een fiets van om en bij de 5000 euro om te gaan trillen aan een bepaalde snelheid. Daarbij sta ik niet alleen.

Is er een oplossing in de maak of moeten we aanvaarden dat het trillen toch dient gezien te worden als een van de kenmerken van de X Speed? Uw antwoord zou oprecht worden geaprecieerd!

Met vriendelijke groet.

In deze FB groep is namelijk ook de General Manager van Klever Europe actief. En dat vind ik bijzonder interessant, ook omdat "onze" fabrikant Stromer dit nadrukkelijk niet doet: openlijk in gesprek gaan met eindgebruiker.

Wat Stromer betreft verloopt alle communicatie met eindgebruikers via de dealers, waardoor informatie versnippert en niet (correct) bij alle eindgebruikers aan komt. Bij een structureel probleem komt dat Stromer natuurlijk heel gelegen, want dan worden wij niet al te kundig en kan een volksopstand worden voorkomen. Maar ik denk hier in het kader van "rumour control" juist 180 graden anders over, MITS de fabrikant/woordvoerder heel goed weet wat hij doet, zeker online.

De Klever GM heeft gereageerd in de FB groep en schrijft het volgende:
en dan nu, voordat ik op vakantie ga, nog mijn belofte inlossen. de vibraties tussen de 30 en 32km/u. het is bij ons bekend. en het is geen specifiek Klever ding. andere spelers in onze markt hebben er (ook bij andere snelheden) ook mee te maken. en we willen beter zijn. we hebben geen (merkbare) last van vibraties gehad met onze 25ers, noch met onze modellen B, Q, en S. het was dit seizoen dus nieuw voor ons. de ervaringen met onze X Speed zijn verschillend. nauwelijk tot, afhankelijk van de sensitiviteit voor vibraties van de gebruiker, storend. er zijn 3 factoren van invloed: software, motor en frame. met de software zijn we meteen aan de slag gegaan. lastig om er een waarde aan te geven, maar zelf hebben we vastgesteld dat vibraties bij de storende gevallen na de software update ~30% minder waren. met het frame (gaat langzaam, maar sneller dan motor) en de motor zijn we nog bezig. langdurige processen. ook lastig omdat niet elk frame of motor in de fiets hetzelfde effect sorteert. en dan is er ook nog de feedback van diverse gebruikers dat het na verloop van tijd minder wordt. wen je er dan aan? wordt het minder omdat de fiets ingereden is? conclusie: we nemen het serieus en werken aan zo goed mogelijk oplossen, maar willen het wel kunnen beheersen om het (zo) goed (mogelijk) op te kunnen lossen. ik begrijp dat dit voor onze X Speed rijders die de vibraties op hun fiets als storend ervaren geen bevredigend antwoord is. daar kunnen we, behalve de software, op korte(re) termijn dus nog geen oplossing voor bieden..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een lang verhaal dat met enkele likes is ontvangen, maar wat zegt de GM nu eigenlijk?

Klever erkent het probleem, ze zijn ermee bezig, maar ze hebben op dit moment geen oplossing. Goed, dat kan en dat is ook helemaal niet erg. Onverwachte problemen het hoofd bieden kost soms meer tijd dan iedereen zou willen.

Maar wat me stoort, is dat er een lang epistel is ingezet om het probleem te relativeren: het gaat kennelijk ook om de "ervaring" en "de sensibiliteit van de gebruiker" (?) en andere merken hebben dit probleem ook, aldus de GM (Stromer niet, en ik heb er verder ook nog niks over gehoord, maar misschien heb ik dat gewoon gemist. Belangrijker is: zijn al die gebruikers van andere merken dan ook een beetje overgevoelig?) Op vragen over mogelijk te zwakke velgen die al worden omgeruild en het ontwerp van het frame van de X-Speed gaat de GM niet in. Dit is een redelijk doorzichtige tactiek, waar mensen dus gewoon intrappen.

Ik heb geen idee waar die likes op gebaseerd zijn, want het is zo klaar als een klontje dat Klever er vooralsnog op gokt dat ze met tweaken van de software het getril wat kunnen verminderen, maar verder hebben ze geen idee. Of Klever weet wel waar het aan ligt (ontwerpfout van het frame of de wielen bijvoorbeeld) en kan/wil dit bij huidige modellen niet oplossen, want dat zou onbetaalbaar zijn.

Soms denk ik dat het misschien maar goed is dat Stromer zich niet mengt in online discussies. Als ik nu een trillende X-Speed had gehad, dan zou ik de reactie van deze GM hebben gefileerd.

Los daarvan denk ik dat het voor mensen die aanschaf van een X-Speed overwegen wel van belang is om hierop te letten als ze er eentje gaan testen. Het trillen/resoneren zal waarschijnlijk mede voortkomen uit een combinatie van ontwerp en lengte/gewicht van de berijder + bagage. Niet iedereen zal hier dus evenveel last van hebben. (En in tegenstelling tot de GM, denk ik dus dat de oorzaak van verschillen in het getril dáárin gelegen is, en niet in de overgevoeligheid van Klever-bezitters.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eens
Stromeur schreef: 13 jul 2018, 18:27 en andere merken hebben dit probleem namelijk ook, aldus de GM (Stromer niet, en ik heb er verder ook nog niks over gehoord, maar misschien heb ik dat gewoon gemist.
Bulls ook niet. Sterker nog: ik heb op veel SP's gefietst (stuk of 12 verschillende types van stuk of 8 merken) en heb dit probleem alleen bij de X-Speed gemerkt.

Wat mij betreft is dit veel woorden gebruiken om weinig te vertellen en vooral afleiden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ja zo kan je alles in een negatief daglicht stellen. Het blijft nog altijd een stuk beter dan de communicatie van Stromer die totaal onbestaande is, en waar de voorbije jaren ook behoorlijk wat fietsen van meer dan 5000 EUR op de markt werden gezet als beta-test.
Blijkbaar is er nu ook op de ST5 weer zo'n probleem...

En die trillingen dat is een resonantie. Die zijn meestal redelijk eenvoudig op te lossen, wanneer je specialisten inschakelt. Het hoeft zelf niet veel te kosten, aanpassen van stijfheid of massa.
Ik heb de fiets getest, ik vond die trilling was absoluut niet storend (wie rijdt er nu 30km/h met zo'n fiets).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 13 jul 2018, 21:33 En die trillingen dat is een resonantie. Die zijn meestal redelijk eenvoudig op te lossen, wanneer je specialisten inschakelt.
Kennelijk is de Klever GM er niet van op de hoogte dat dit allemaal vrij makkelijk en goedkoop op te lossen is, anders hadden we dat toch wel gelezen in plaats van dit verhaal? Ik baseer wat ik zeg enkel op wat ik lees (zie quote).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik weet dat dat soort problemen 20 jaar geleden al werd opgelost onder meer in een Volvo en een Porsche (resonerende dashboards bij bepaalde snelheden). Je moet natuurlijk wel het juiste adres weten en bereid zijn een kleine designwijziging doorvoeren (zodat het geheel stijver wordt)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

Technisch is natuurlijk alles uiteindelijk wel op te lossen maar dat vergt tijd en energie. En mensen zijn nu eenmaal erg ongeduldig. Als dit het enige serieuze probleem is van de X dan lijkt het mij nog steeds een prima fiets.
Het lijkt me gewoon een heel open en eerlijk antwoord van deze man. Maar hij heeft wel een aardige uitdaging om dit op de rit te krijgen.
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 13 jul 2018, 21:33 Ik heb de fiets getest, ik vond die trilling was absoluut niet storend (wie rijdt er nu 30km/h met zo'n fiets).
Bij mijn test was het vervelend aanwezig. Een wie rijdt er nu 30 km/h? In elk geval ik.

Ik heb in mijn woon-werk rit regelmatig dat ik dik 5 minuten tussen de 25 en 35 km/h fiets. Ik moet namelijk door een druk dorp heen wat in zijn geheel een 30 km/h zone is een waar je vaak niet kunt inhalen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Technisch is het zeker op te lossen, maar een algehele terugroepactie waarbij het frame aangepast moet worden kost veel geld.

Uit de reactie proef ik een beetje dat ze het met een software aanpassing minder erg willen maken en hopen dat dit goed genoeg is. Dat haal ik uit het gedraai met onzin rondom de frame- en motoraanpassingen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De kans is erg groot dat de trilling met een grotere en zwaardere batterij al iets opschuift, ik ben benieuwd.
Ik vind het wel een beetje limiet, in beide richtingen.
Wanneer je een testrit gemaakt hebt met die fiets, weet je dat toch? Wanneer dat je dan stoort waarom koop je die fiets dan ?
En in de andere zin, trillingen zouden op termijn wel voor extra snelle slijtage kunnen zorgen van onderdelen, dus ben je eigenlijk wel verplicht er iets aan te doen als producent.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie