ST2 bergop
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Het is ook niet echt een "meer"waarde naar efficiëntie toe, je vaststellingen zijn helemaal juist nuvinci voegt toe aan comfort in het traploos schakelen, een derailleur systeem is echter efficënter en zal je inderdaad sneller doen gaan.
Ik ben vorige week op eigen mankracht de Ventoux opgereden. Enfin, dat was toch de bedoeling, er waren boven op de top rukwinden van 100 km/h. Zolang die op kop en in de rug zaten, was dat allemaal OK voor mij, maar de laatste km was dat dus zijwind. Vond ik gewoon te gevaarlijk, dus op anderhalve km van de top gewoon teruggedraaid, ik ben al boven geweest dus heb niets meer te bewijzen.
Wat betreft die recuperatie, ik vind dat zorgwekkend veel, ik vraag me af of Stromer de laadstroom in zo'n geval wel voldoende 'stuurt'. Je hebt 35% batterij geladen in een afdaling van 24 km, die ik met de racefiets normaal in 25 min afleg.
Ik heb die afdaling vorige week op mijn dooie gemak gemaakt (ik was niet alleen, ben maar enkele keren boven de 60 km/h uitgekomen), en ik was op 30 minuten beneden, ik kan me voorstellen dat je met de Stromer niet echt boven de 55 komt, en dat die afdaling misschien 35 minuten duurde. Dan heb je dus 344 Watt op 35 minuten geladen, dat lijkt me erg veel, ik vraag me af wat de laadspanning was gedurende die afdaling. De krachtigste lader van Stromer heeft een vermogen van 245 Watt per uur.
Hoge laadstromen= hoge laadspanningen = groter geheugeneffect
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
De spanning gaat niet omhoog, het BMS gaat grotere stromen toelaten. Met 344 Watt in 35 minuten heb je dus een goeie 590 W per uur geladen. Met een laadspanning van 54,6 V is dat dus 10,8 A laadstroom.
Als ik er vanuit ga dat de 983 Wh accu een 13S6P configuratie heeft dan is dit dus 10,8 A / 6 parallelle blokken = 1,8 A per cel. Geen probleem.
Ben je nu geen technologieen door elkaar aan het halen?
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Neen. Hoe hoger de spanning, hoe sneller een batterij haar capaciteit verliest (kristalliseren van electrolyt). Waarom werkt iedere bestaande batterijlader zoveel trager, denk je,
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
De spanning gaat niet omhoog. Zowel de ST2 lader als de ST1x lader laden met 54,6 V, toch is de ene sneller dan de andere...
Een gewone lader laadt langzamer omdat je de accu niet structureel met dit soort hoge stromen (grofweg 0,5C) wilt laden. Incidenteel kortstondig met hoge stroom laden is geen enkel probleem (mits je binnen spec blijft natuurlijk).
Een gewone lader laadt langzamer omdat je de accu niet structureel met dit soort hoge stromen (grofweg 0,5C) wilt laden. Incidenteel kortstondig met hoge stroom laden is geen enkel probleem (mits je binnen spec blijft natuurlijk).
Laatst gewijzigd door FreddyH op 14 jul 2018, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]