Batterij opslag bij (te) weinig gebruik?

Stromer Newbee

Momenteel rij ik af en toe mijn woon-werktraject met de Stromer. (22km enkel)
Die dag eindig ik meestal (bij zachte temperatuur) rond de 35% batterij (blauwe batterij)
Ofwel ga ik dan nog een ritje maken om de batterij leger te rijden ofwel laad ik een beetje later (na afkoelen) volledig op.

2 weken geleden kochten wij een nieuw huis, dichter bij het werk.
Ik ga dan slechts 10km enkele rit hebben.

Vermits ik niet alle dagen met de Stromer ga rijden zal de batterij dus vaak slechts weinig verbruikt hebben.

-Kan het kwaad om de batterij te gebruiken gedurende een paar dagen (met af en toe een paar dagen niet gebruik tussen) vooraleer deze op te laden?
-Kan het kwaad om de batterij op bijvoorbeeld 50% een week te laten zitten en daarna nog te gebruiken voor een woon-werkrit? Met 50% kom ik wss toe om de 20km per dag te overbruggen. (zeker in de zomer)

Of raden jullie aan om de batterij bij 50% toch maar weer op te laden? Of zelfs gewoon altijd op te laden, ook al is er nog 80% batterij over.
Ik las hier al dat batterij opslag best niet op 100% gebeurt maar dat is waarschijnlijk meer bedoeld voor echt langere periodes. Hier zou het gaan om max. een week meestal.


Ik ben eigenlijk zelfs wat aan 't flirten met het idee om de Stromer weer weg te doen... voor die luttele 10km enkele reis ... :cry:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer Newbee schreef: 03 jul 2018, 11:23 Of raden jullie aan om de batterij bij 50% toch maar weer op te laden? Of zelfs gewoon altijd op te laden, ook al is er nog 80% batterij over.
Dit is het advies van Stromer: altijd zoveel mogelijk deelladingen doen.

Een accu een paar dagen opslaan met 50% lading kan geen kwaad, maar het blijft wat Stromer betreft gewoon beter om de accu meteen weer naar 100% bij te laden. (Ik zie ook geen reden waarom je dat niet zou doen?)

Wat je altijd moet voorkomen is diepontlading. Heb je de accu tot 0% leeg gereden, sla hem dan niet op (zeker niet in de kou), maar laad hem z.s.m. bij.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik dacht dat opslag altijd het best gebeurde rond de 50% batterij en zeker niet 100% omdat er dan geen ‘plaats’ meer is voor de celletjes om wat te bewegen (in mijn simpele woorden uitgelegd).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 03 jul 2018, 11:33 Dit is het advies van Stromer: altijd zoveel mogelijk deelladingen doen.
Een goed advies, zeker als je je accu ongeveer dagelijks gebruikt.
Stromeur schreef: 03 jul 2018, 11:33 Een accu een paar dagen opslaan met 50% lading kan geen kwaad, maar het blijft wat Stromer betreft gewoon beter om de accu meteen weer naar 100% bij te laden. (Ik zie ook geen reden waarom je dat niet zou doen?)
Ligt er een beetje aan. Als het om enkele dagen gaat is het niet erg. Als je de accu oplaadt en hem een week later pas gaat gebruiken dan is dat ook niet meteen erg. Maar als je structureel je batterij vol laadt en hem vervolgens een week laat liggen dan is dat toch echt niet goed voor je accu. Het beste is dan je batterij de avond voordat je hem weer gaat gebruiken op te laden, of je batterij volledig opladen, er 5 kilometer of zo mee rijden en dan de fiets wegzetten.
Stromeur schreef: 03 jul 2018, 11:33 Wat je altijd moet voorkomen is diepontlading. Heb je de accu tot 0% leeg gereden, sla hem dan niet op (zeker niet in de kou), maar laad hem z.s.m. bij.
Dat is inderdaad compleet dodelijk voor je accu.

Bij wekelijks gebruik, waarbij je de accu niet leeg rijdt (fiets geeft aan dat je nog 30% of meer hebt) raad ik aan om de avond voor vertrek je fiets aan de oplader te leggen. Wat ik in zulke periodes doe (bijvoorbeeld met vakanties en zo): accu met liefst 40-70% capaciteit wegleggen.
De avond voor ik ga fietsen leg ik al mijn fietsspullen alvast klaar, daarbij controleer ik dan ook gelijk even de fiets (bandenspanning, accu laden, bij langere vakantie de ketting nog eens een druppeltje smeerspul geven, ...)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromer Newbee

Stromeur schreef: 03 jul 2018, 11:33
Stromer Newbee schreef: 03 jul 2018, 11:23 Of raden jullie aan om de batterij bij 50% toch maar weer op te laden? Of zelfs gewoon altijd op te laden, ook al is er nog 80% batterij over.


Een accu een paar dagen opslaan met 50% lading kan geen kwaad, maar het blijft wat Stromer betreft gewoon beter om de accu meteen weer naar 100% bij te laden. (Ik zie ook geen reden waarom je dat niet zou doen?)

Gewoon, inderdaad om wat anderen hier ook melden, dat de spanning dan elke keer te groot is (in mijn ogen) om de batterij ongebruikt te laten liggen maar vooral dat ik dan veel te weinig de lagere percentages aanspreek. Die hebben toch ook af en toe ontlading nodig dacht ik?
Dus als ik elke keer slechts tot 80% ga en onmiddellijk weer oplaad, dan heb ik schrik om die 80% beetje bij beetje te verliezen op termijn.

Blijf het een moeilijke afweging vinden altijd... dat laden of niet laden :?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromer Newbee schreef: 03 jul 2018, 14:25 Gewoon, inderdaad om wat anderen hier ook melden, dat de spanning dan elke keer te groot is (in mijn ogen) om de batterij ongebruikt te laten liggen maar vooral dat ik dan veel te weinig de lagere percentages aanspreek. Die hebben toch ook af en toe ontlading nodig dacht ik?
Zo werkt het niet. Het zijn geen 100 vakjes waarbij je van rechts naar links de vakjes leegmaakt.
Stromer Newbee schreef: 03 jul 2018, 14:25 Dus als ik elke keer slechts tot 80% ga en onmiddellijk weer oplaad, dan heb ik schrik om die 80% beetje bij beetje te verliezen op termijn.
Dat heet geheugeneffect, waar Nikkel-Cadmium batterijen last van hebben. Lithium-Ion batterijen hebben dat in zijn geheel niet, sterker nog: dat is juist het beste gebruik van de batterij.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromer Newbee

FreddyH schreef: 03 jul 2018, 14:34
Stromer Newbee schreef: 03 jul 2018, 14:25 Gewoon, inderdaad om wat anderen hier ook melden, dat de spanning dan elke keer te groot is (in mijn ogen) om de batterij ongebruikt te laten liggen maar vooral dat ik dan veel te weinig de lagere percentages aanspreek. Die hebben toch ook af en toe ontlading nodig dacht ik?
Zo werkt het niet. Het zijn geen 100 vakjes waarbij je van rechts naar links de vakjes leegmaakt.
Stromer Newbee schreef: 03 jul 2018, 14:25 Dus als ik elke keer slechts tot 80% ga en onmiddellijk weer oplaad, dan heb ik schrik om die 80% beetje bij beetje te verliezen op termijn.
Dat heet geheugeneffect, waar Nikkel-Cadmium batterijen last van hebben. Lithium-Ion batterijen hebben dat in zijn geheel niet, sterker nog: dat is juist het beste gebruik van de batterij.

Thanks FreddyH!
Dan maar systematisch opladen en beetje 'ontspannen' als ik weet dat ze langere tijd ongebruikt zal zijn.
:az
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer Newbee schreef: 03 jul 2018, 14:25 Gewoon, inderdaad om wat anderen hier ook melden, dat de spanning dan elke keer te groot is (in mijn ogen) om de batterij ongebruikt te laten liggen maar vooral dat ik dan veel te weinig de lagere percentages aanspreek. Die hebben toch ook af en toe ontlading nodig dacht ik?
Nee. Li-ion batterijen hebben geen geheugen-effect, dus af en toe helemaal leeg rijden is niet nodig. Het is zelfs potentieel schadelijk als je niet binnen enkele dagen na volledig leeg rijden de accu weer oplaadt (diepontlading = einde accu).

Ik zie vooralsnog geen enkele reden om richtlijnen van Stromer m.b.t. de omgang met en opslag van de accu, die heel duidelijke in elke handleiding staan, niet op te volgen. De accu heeft een geavanceerde BMS, wij hebben geen flauw idee hoe Stromer de accu precies beveiligt tegen domme acties van onze kant, maar ik reken erop dat ze dit allemaal uitstekend geprogrammeerd en ingeregeld hebben (met minimaal dezelfde kennis van Li-ion accu's als hier op het forum gedeeld wordt), want ik moet de eerste Stromeraar die zijn accu moet vervangen omdat de degeneratie te hard heeft toegeslagen nog tegen komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Ik heb geen antwoord, wel een vraag. Ik denk het antwoord wel te weten maar vraag het voor de zekerheid even. Ik laat binnenkort de stromer 3 weken staan. In de vakantie ga ik op een andere fiets touren.

Ik was voornemens de accu zo rond 30-40% vol uit de fiets te halen omdat hij ook zo geleverd is. Is dit de juiste manier?
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Rob77 schreef: 04 jul 2018, 09:19 Ik was voornemens de accu zo rond 30-40% vol uit de fiets te halen omdat hij ook zo geleverd is. Is dit de juiste manier?
Ik zou kiezen voor 50-60%, maar voor 'n korte periode van 3 weken maakt het niet echt veel uit.

De meeste batterij leveranciers leveren de cellen dik halfvol af, maar door korte opslag hier en daar, productietijd en zo gaat er wat tijd overheen voor jij de accu in handen krijgt. Door zelfontlading neemt de capaciteit dan wat af.

Edit: mijn strategie is simpel en effectief: op mijn laatste werkdag neem ik mijn lader mee en laad ik de accu op het werk volledig op. Mijn 24km op volle ondersteuning naar huis zorgt er dan voor dat de accu ver genoeg leeg is. Je moet alleen oppassen als je net die dag windkracht 5 in de rug hebt op de terugreis ;)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie