Ik kende de interne e-mail helaas ook al en het vervelende is dat de gehele COC procedure nog wel eens een behoorlijke tijd in beslag kan gaan nemen. Ik ken de huidige status niet maar overheden zijn niet zo snel.
De Zwitsers doen er nogal laconiek over maar ik begin me zo langzamerhand wel zorgen te maken over de situatie bij Stromer. Dealers en sommigen van ons zullen het nu echt beu gaan worden om keer op keer te horen dat de levering van een fiets weer vertraagd is. En dan heb ik het niet alleen over de ST5.
Annuleren van een ST2 of ST5 lijkt me weinig zinvol omdat er voor het volgende modeljaar weinig modificaties te verwachten zijn….
Doe mij er maar één...
Hoe dan ook, ik wil potentiële Stromer-kopers afraden om een aanbetaling op de fiets te doen want daarmee loop je met de huidige lange levertijden (en opeenstapeling van problemen) een te groot financieel risico. Bij een mogelijk faillissement sta je als consument helemaal achteraan de rij met schuldeisers en is de kans dat je ooit nog iets van je geld terugziet vrij gering en bovendien mag je daar dan maandenlang op wachten.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik erger zou vinden: een aanbetaling te hebben gedaan of een spiksplinter nieuwe fiets te bezitten waar straks geen onderdelen meer voor te krijgen zijn…
Dan de aanbetaling. Die doe je aan een dealer en niet aan Stromer…dus moet je je eerder zorgen maken of je dealer niet failliet gaat. Wat gebeurd er bijvoorbeeld met de NL winkels van Hans Struijk waar men misschien een paar maanden geleden al een Stromer heeft besteld en deze nog steeds niet geleverd heeft gekregen...
Laten we hier vooral kritisch zijn maar het tegelijkertijd ook een beetje positief houden en zeker geen verwarring scheppen...
Dan de aanbetaling. Die doe je aan een dealer en niet aan Stromer…dus moet je je eerder zorgen maken of je dealer niet failliet gaat. Wat gebeurd er bijvoorbeeld met de NL winkels van Hans Struijk waar men misschien een paar maanden geleden al een Stromer heeft besteld en deze nog steeds niet geleverd heeft gekregen...
Laten we hier vooral kritisch zijn maar het tegelijkertijd ook een beetje positief houden en zeker geen verwarring scheppen...
Je hebt gelijk, de dealers lopen hier het meeste risico want zij moeten vooraf het volledige bedrag overmaken aan Stromer. Maar ook dealers kunnen failliet gaan en naarmate de levertijd (maanden) langer duurt is het risico voor de consument ook evenredig groter. Daarom blijf ik bij mijn advies: NIET aanbetalen. Er is geen verplichting om aan te betalen, een dealer kan dat vragen om zijn risico te verkleinen maar er is geen wettelijke verplichting. Ik heb hier al eerder melding gemaakt dat mijn dealer veel omzet misloopt door de stagnerende levering van Stromer-fietsen (normaal meer dan 50% van de jaaromzet) en dan heeft hij het geluk dat zijn toko in de lucht kan houden dankzij de goede verkoop van Kalkhoffen en Flyers... er zijn echter ook dealers die vrijwel geheel afhankelijk zijn van de Stromer-omzet en dan kan de huidige ontwikkeling kwalijk uitpakken.mhoutman schreef: ↑04 jun 2018, 12:08 Dan de aanbetaling. Die doe je aan een dealer en niet aan Stromer…dus moet je je eerder zorgen maken of je dealer niet failliet gaat. Wat gebeurd er bijvoorbeeld met de NL winkels van Hans Struijk waar men misschien een paar maanden geleden al een Stromer heeft besteld en deze nog steeds niet geleverd heeft gekregen...
Laten we hier vooral kritisch zijn maar het tegelijkertijd ook een beetje positief houden en zeker geen verwarring scheppen...
Wij weten niet wat er allemaal in Zwitserland afspeelt, een financier die zich terug trekt omdat de beloofde verkoopcijfers niet gehaald worden of de CoC's die nog maanden op zich laten wachten... allemaal zaken waar je je als consument geen invloed op hebt en wel door geraakt kunt worden.
Voor die onderdelen hoef je je geen zorgen te maken. In het geval van een faillissement zal het merk Stromer gewoon blijven bestaan, een marktleider zal niet snel van de markt genomen worden en voor een nieuwe investeerder is Stromer dan ook een zeer interessant merk om over te nemen. Maar als je NU enkele duizenden euro's aanbetaalt op een ST5 die mogelijk pas in oktober/november geleverd KAN worden loop je wel 4-5 maanden lang risico je aanbetaling kwijt te raken in geval van faillissement.
Als het schip verdronken is dempt men de wal...
Een schip op de wal is een baken in zee...
In het zicht van de wal schipbreuk lijden...
Een schip op de wal is een baken in zee...
In het zicht van de wal schipbreuk lijden...