Actieradius oprekken: Meer km's uit een accu halen

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sven schreef: 03 jun 2018, 15:16 Ik heb ook nog een site gevonden waar je leuk wat kan rekenen aan het benodigde vermogen voor een snelheid:
http://www.hpv.popol.eu/trapvermogen.html
Dat tooltje overdrijft nogal en houdt geen rekening met gewicht fiets+fietser. Als ik 45 km/h invul met windstil en geen helling dan geeft hij 926W aan... Met mijn formaat en massa (1,98m en 100kg) en behoorlijke rechtop houding is 750W bij 45 km/h reeel.
Met dit tooltje kom ik op reelere waarden:
http://markcopijn.nl/index.php?page=fie ... .php&scr=0

Ik heb deze instellingen gebruikt:
Screen Shot 2018-06-03 at 15.56.16.png
Screen Shot 2018-06-03 at 15.56.16.png (49.03 KiB) 3139 keer bekeken
Sven schreef: 03 jun 2018, 15:16 Als ik me goed herinner dan lever je zelf ongeveer 250 watt op langere stukken.
Als je zelf 250 Watt levert dan heb je een extreem goede conditie! Veel mensen met een "gewoon goede conditie" houden 250 Watt maar enkele minuten tot wellicht enkele tientallen minuten vol. Als je een uur lang 250W kunt leveren dan ben je goed bezig!

In het algemeen wordt zoiets aangehouden:
Rustig fietsen (ongeveer 100 watt): je wordt niet moe en gaat niet zweten.
Lekker door fietsen (ongeveer 130 watt): je wordt een beetje moe maar nog niet echt zweten.
Stevig doorfietsen (ongeveer 160 watt): je merkt duidelijk dat je wat gedaan hebt en gaat ook zweten.
Flink doorfietsen (ongeveer 200 watt): je wordt echt moe en zweet ook flink. Je hebt het gevoel dat je gesport hebt.
Voluit fietsen (ongeveer 250 watt): volle inspanning met hartslag tegen omslagpunt waarvan je echt moet bijkomen (dat doe je niet elke dag, laat staan 2 keer per dag)

Maar uiteraard: als je een erg goede conditie hebt dan liggen de genoemde vermogens hoger.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Sven

Cool, dan kan ik nog wat scherper rekenen, dank!
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Als ik het zo overschouw, koop je beter een echte racefiets. Denk dat je met een 25km/h. exemplaar met eenzelfde accu capaciteit ook verder raakt. Maar de snelheidspret is wel weg. Een 2de accu meezeulen geeft ook geen fraai zicht en je sleept al vlug 40kg meer mee.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Free2be schreef: 29 aug 2018, 16:46 Een 2de accu meezeulen geeft ook geen fraai zicht en je sleept al vlug 40kg meer mee.
Een complete Stromer weegt ongeveer 27kg. Als de accu 40kg weegt dan wegen het frame met al het andere erbij dus -13kg. :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 03 jun 2018, 16:38
Dat tooltje overdrijft nogal en houdt geen rekening met gewicht fiets+fietser. Als ik 45 km/h invul met windstil en geen helling dan geeft hij 926W aan... Met mijn formaat en massa (1,98m en 100kg) en behoorlijke rechtop houding is 750W bij 45 km/h reeel.
Jouw tool overdrijft ook schromelijk volgens mij. Toen ik een issue had met de ondersteuning van mijn Stromer, bleef hij ondersteunen zonder trappen. De snelheid van mijn ST2 steeg tot flink boven de 40 km/h (ik heb geremd toen de fiets 43,6 km/h aangaf, maar hij was nog aan 't versnellen), en dat was op een stuk vals plat (neem 2%) en de wind flink op kop (3 Beaufort)

Ik woog op dat ogenblik, samen met mijn bagage 105 kg.

De Spizting M1 haalt met een motorvermogen van 850W een topsnelheid van 70 km/h. Ik vermoed dat je om die snelheid te halen wel flink moet meetrappen....

Met een Bosch speed-pedelec haal je ook nog altijd 40km/h, terwijl je daar maar 250/350W vermogen geleverd krijgt

FreddyH schreef: 03 jun 2018, 16:38
Als je zelf 250 Watt levert dan heb je een extreem goede conditie! Veel mensen met een "gewoon goede conditie" houden 250 Watt maar enkele minuten tot wellicht enkele tientallen minuten vol. Als je een uur lang 250W kunt leveren dan ben je goed bezig!

In het algemeen wordt zoiets aangehouden:
Rustig fietsen (ongeveer 100 watt): je wordt niet moe en gaat niet zweten.
Lekker door fietsen (ongeveer 130 watt): je wordt een beetje moe maar nog niet echt zweten.
Stevig doorfietsen (ongeveer 160 watt): je merkt duidelijk dat je wat gedaan hebt en gaat ook zweten.
Flink doorfietsen (ongeveer 200 watt): je wordt echt moe en zweet ook flink. Je hebt het gevoel dat je gesport hebt.
Voluit fietsen (ongeveer 250 watt): volle inspanning met hartslag tegen omslagpunt waarvan je echt moet bijkomen (dat doe je niet elke dag, laat staan 2 keer per dag)

Maar uiteraard: als je een erg goede conditie hebt dan liggen de genoemde vermogens hoger.
250 Watt piekvermogen is echt geen extreem goede conditie, dat is een normale conditie voor iemand die geregeld wat sport (vermogen hangt wel wat af van je gewicht) (34 km/h op vlakke weg met de racefiets).

Ik ben absoluut geen supersporter, en kan op mijn eentje een rit van 100 km tegen bijna 30 km/h gemiddeld rijden (dat is inclusief vertragen en hellingen, dus in werkelijkheid een kruissnelheid van 34 km/h = +- 250 Watt) en dat dus meer dan 3 uur aan een stuk).

Wanneer ik op zondag met de groep rijd, zijn er enkele 60-plussers en één 70-plusser die echt geen probleem heeft om ons op de meer vlakke ritten te volgen aan een kruissnelheid van 32-34 km/h. Akkoord, ze rijden geen kop, maar zij leveren ook een inspanning van 200 Watt op dat ogenblik; en dat gedurende 3 uur. Die hebben voor hun leeftijd een extreem goede conditie, dat wel, maar voor iemand die geen 50 is, is dat volgens mijn referentie alleen maar gemiddeld.
Laatst gewijzigd door Tomasj op 29 aug 2018, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Maandagavond terugrit:
Stand 2 instellingen trapsensor op +- 20%, rest op 100%
Stand 3 trapsensor op 30%

Wind vol op kop (3-4 beaufort, windstoten van 5-6 Beaufort volgens lokaal weerstation)
eerste 20 km in stand 2 gereden
daarna grotendeels in stand 3

51 km afgelegd aan een gemiddelde snelheid van 33,8 km/h GPS snelheid (Stromer gaf zelf 35,4 km/h aan).

Resterende batterijcapaciteit was > 30%. Het eerste deel van de rit (standje 2) was mijn verbruik 1 % per km.

Dus, bovenop de opmerkingen van Henry: actieradius optrekken doe je in eerste instantie door je snelheid te verlagen (en wat minder ondersteuning te vragen).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Mijn excuus, er zat 'n nulletje teveel aan! 4-5kg zal wel voldoende zijn, maar toch 'n gewicht om mee te zeulen. :bu:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Sven

Ik had een verslagje in een ander draadje geschreven maar het bleek allemaal niet zo zinnig.
Drie uur pauze om te proberen helemaal bij te laden was nog steeds niet genoeg om lekker ondersteund terug te kunnen rijden.

En in al die tijd op een hoop kan ik net zo goed met mijn gewone fiets dezelfde afstand afleggen, maar dat is voor een weekendje varen nog steeds te traag.

Dus dat betekend twee accu's extra meenemen (echnie!) of mijn vrouw vragen me ergens af te zetten.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

@Tomasj: ik heb de indruk dat jij en ik piekvermogen en continu vermogen andersom gebruiken of zoiets...
Tomasj schreef: 29 aug 2018, 20:38 Jouw tool overdrijft ook schromelijk volgens mij. Toen ik een issue had met de ondersteuning van mijn Stromer, bleef hij ondersteunen zonder trappen. De snelheid van mijn ST2 steeg tot flink boven de 40 km/h (ik heb geremd toen de fiets 43,6 km/h aangaf, maar hij was nog aan 't versnellen), en dat was op een stuk vals plat (neem 2%) en de wind flink op kop (3 Beaufort)
Dat zegt niet heel veel. Jouw Stromer heeft welliswaar een opgegeven vermogen van 500W, maar het piek vermogen (wat hij best lang kan volhouden, totdat hij te warm wordt) is véél hoger. Bij mijn fiets is het opgegeven piekvermogen 1000W (condinue vermogen is 500W), een Stromer ST2 heeft een erg vergelijkbaar vermogen als mijn fiets, zowel in normale belasting als bij acceleratie en harde wind tegen. Voor mijn gevoel, maar dat is niet heel erg nauwkeurig, is de ST2 net ietsje sterker dan mijn fiets. Dit kan ook liggen aan de kleinere banden trouwens.
Tomasj schreef: 29 aug 2018, 20:38 Met een Bosch speed-pedelec haal je ook nog altijd 40km/h, terwijl je daar maar 250/350W vermogen geleverd krijgt
350W continu vermogen. In werkelijkheid levert ook die veel meer.
Tomasj schreef: 29 aug 2018, 20:38
FreddyH schreef: 03 jun 2018, 16:38 In het algemeen wordt zoiets aangehouden:
Rustig fietsen (ongeveer 100 watt): je wordt niet moe en gaat niet zweten.
Lekker door fietsen (ongeveer 130 watt): je wordt een beetje moe maar nog niet echt zweten.
Stevig doorfietsen (ongeveer 160 watt): je merkt duidelijk dat je wat gedaan hebt en gaat ook zweten.
Flink doorfietsen (ongeveer 200 watt): je wordt echt moe en zweet ook flink. Je hebt het gevoel dat je gesport hebt.
Voluit fietsen (ongeveer 250 watt): volle inspanning met hartslag tegen omslagpunt waarvan je echt moet bijkomen (dat doe je niet elke dag, laat staan 2 keer per dag)
250 Watt piekvermogen is echt geen extreem goede conditie, dat is een normale conditie voor iemand die geregeld wat sport (vermogen hangt wel wat af van je gewicht) (34 km/h op vlakke weg met de racefiets).
Hierboven heb ik het over continu vermogen. Ik heb het dus niet over tijdens een sprint of zo eventjes 250W leveren, maar gewoon een half uur tot 45 minuten lang constant 250W leveren. Voor iemand die veel fietst en een goede conditie heeft is dat te doen, maar voor de meeste mensen is meer dan een paar minuten 250W leveren een brug te ver.
Ikzelf heb van het volleyballen erg sterke benen en een goede interval conditie. Eventjes 500-600W leveren is voor mij geen probleem en een uur lang 250W houd ik ook prima vol. Maar ik ben dan wel zeiknat van het zweten.
Tomasj schreef: 29 aug 2018, 20:38 Ik ben absoluut geen supersporter, en kan op mijn eentje een rit van 100 km tegen bijna 30 km/h gemiddeld rijden (dat is inclusief vertragen en hellingen, dus in werkelijkheid een kruissnelheid van 34 km/h = +- 250 Watt) en dat dus meer dan 3 uur aan een stuk).
Maar op een racefiets lig je veel platter en ben je veel gestroomlijnder dan met een mountainbike tot rechtop houding op een SP! Dat scheelt serieus veel.
Tomasj schreef: 29 aug 2018, 20:38 zij leveren ook een inspanning van 200 Watt op dat ogenblik; en dat gedurende 3 uur. Die hebben voor hun leeftijd een extreem goede conditie, dat wel, maar voor iemand die geen 50 is, is dat volgens mijn referentie alleen maar gemiddeld.
Ik denk dat jouw referentie vooral in de fietswereld ligt. Vraag eens aan je buurman hoe zijn conditie is (tenzij dat een fietser is ;) ).


Mijn fiets geeft indirect aan hoeveel vermogen er op een bepaald moment geleverd wordt (als in: hij laat de stroom die door de accu geleverd wordt zien). Als ik daaraan reken en mijn inspanning ernaast zet dan kloppen voor mij de waarden uit dat tooltje behoorlijk goed. MAAR: ik heb een lang lijf en ik zit behoorlijk rechtop op mijn fiets en heb Ortliebs aan mijn bagagedrager hangen. Da's een heel ander verhaal dan iemand van 80kg die plat op een racefiets ligt.

Even ter referentie: als ik lekker doortrap met lichte wind dan fiets ik ongeveer 45 op GPS. Mijn accu levert in die situatie redelijk constant 16A, als de accu dan redelijk vol is (ongeveer 40V) dan is dus het door de accu geleverde vermogen 640W. Aangezien een brushless electromotor een rendement van ongeveer 90% haalt heb je het hier over ongeveer 575W op de wielen. Daarbij lever ik ook nog een inspanning in de richting van 150 tot 200W. In totaal dus 725-775W. Let op: dit zijn niet meer dan grove indicaties. Maar het zit bij mij dus wel in de orde van 700-800W.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Een andere manier om eraan te rekenen: de ST2s die ik deze week als leenfiets heb gehad rijd ik in 2x40 minuten terug naar ongeveer 10% (varieerde tussen 5 en 15%). Dan is er dus bij benadering 983 Wh * 0,9 (rendement) = 885 Wh energie verbruikt. Ik heb in totaal ongeveer 1:20 uur gefietst (1 1/3 uur) dus is er gemiddeld ongeveer 660W verbruikt. Ik heb in mijn rit redelijk wat lange stukken en een paar stukken waar ik regelmatig moet remmen, maar da's in een relatief zuinig stuk (30 km/h zone).
Dus ook op de wat kleinere ST2s lijkt het er sterk op dat ik meer dan 500-600W nodig heb om 45 km/h te rijden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie