Adviesvraag minister wijziging wet in NL rond SP

Plaats reactie
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Van een lid van de kopgroep via FD:
Via een grote omweg, heb ik van een medewerker van het CROW Fietsberaad (= belangrijk adviesorgaan) een e-mailbericht ontvangen, dat zij van de Minister officieel opdracht hebben gekregen om met een advies te komen over aanpassing van de regelgeving rond de speed-pedelec in Nederland. Dit in verband met de – nu al - geconstateerde knelpunten van de nieuwe regels, en dan vooral over het onveiligheidsgevoel van het verplicht rijden tussen de auto’s en de vrachtwagens op (sommige) autorijbanen.
Volgens het CROW Fietsberaad zijn er verschillende scenario’s denkbaar, zoals het zelf mogen kiezen tussen fietspad of autorijbaan of het scenario dat de wegbeheerder (vaak de gemeente) zelf de plek op de weg aanwijst.

CROW Fietsberaad heeft aan diverse organisaties, zoals SWOV, ANWB, Fietsersbond, RAI-vereniging, en BOVAG, gevraagd om input te leveren over het onderwerp “speed-pedelec”.
Ik vind dit een goede ontwikkeling en ben vooral blij dat CROW Fietsberaad deze opdracht is gegund. Deze adviesinstantie heeft namelijk al lang vóór het van kracht worden van het fietspadverbod in Nederland, via een persbericht aangegeven dat wat hun betreft de speed-pedelec toegang moet blijven houden tot het fietspad. En dat persbericht (januari 2015) is toen ook volop in de media geweest.

Ik heb – door deze nieuwe ontwikkeling - dan ook goede hoop dat het fietspadverbod in NL wordt opgeheven. En ik hoop zo snel mogelijk. Al vergt aanpassing van de Wet (onder andere RVV = Reglement Verkeersregels en verkeerstekens) altijd de nodige tijd.

Verder heb ik - in reactie op dit nieuws - mijzelf bij het CROW Fietsberaad aangemeld om als speed-pedelec rijder “input” te leveren en ideeën aan te dragen voor een aangepaste wet- en regelgeving in NL. Helaas is dit afgewezen. Wel heb ik van het CROW Fietsberaad begrepen, dat de Kopgroep van onze Facebookgroep is gevraagd als gespreksdeelnemer. Dus ik ga ervan uit dat onze groep speed-pedelec rijders daarmee toch is vertegenwoordigd in dit project. En dat is een goede zaak !
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mooi! Het kan niet snel genoeg verbeterd worden :ay
Ik stem voor vrije keuze *mits* daar goede voorlichting bij komt. Nu helpt het nog dat we zeggen: "sorry, ik moet hier rijden", als dat vervalt ben ik bang voor nog meer agressie als de rijbaan en keer de betere keuze is (veel pubers op het fietspad of zo).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Goed nieuws, blijkbaar heeft men eindelijk oog gekregen voor de bezwaren tegen de huidige regelgeving.
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Ben erg benieuwd!
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
boot77
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:22
Merk SP: Stromer
Km-stand: 10k

Mooi zo!
Leosparr
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 aug 2017, 19:21
Locatie: Provincie Groningen
Merk SP: ST2

Dat is goed nieuws. Ik heb één keer het fiespad verlaten om eens uit te proberen hoe het is om met een dikke 42 km/u tussen de auto's te rijden, spatbordkleven, snijden, ik voelde de ergernis.. daarna rustig over het fietspad
Lomito

Leosparr schreef: 25 mei 2018, 22:30 ... ik voelde de ergernis.. daarna rustig over het fietspad
Haha, vanavond heb ik me even op de rijbaan gewaagd in Heteren en binnen 30 seconde had ik een toeterende testrijders van de Porsche-dealer achter me. Gewoon doorrijden en zonder om te kijken naar mijn kentekenplaat gewezen... met mijn middelvinger waarna het hotemetootje over de doorgetrokken streep inhaalde. Dat mag blijkbaar wel???

https://www.google.nl/maps/@51.9495956, ... 312!8i6656
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Yep,
Als je op de weg Stromert dan lijkt het wel of de automobilist achter jou nog maar 1 doel voor zijn of haar ogen hoeft, hij /zij moet ten koste van alles jou inhalen, alles is geoorloofd om dit doel te bereiken. :aq
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 25 mei 2018, 22:57 Gewoon doorrijden en zonder om te kijken naar mijn kentekenplaat gewezen... met mijn middelvinger...
:cool2:
Geweldig, maar soms levert het wel een nog lompere inhaalaktie op...
En inhalen over een doorgetrokken streep... Zolang dit netjes gebeurd (zonder mij of anderen in gevaar te brengen) heb ik er geen moeite mee. Sterker nog: graag. Liever dan dat zo'n opgefokt iemand achter me blijft.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 25 mei 2018, 22:57 Gewoon doorrijden en zonder om te kijken naar mijn kentekenplaat gewezen... met mijn middelvinger
:bj

Ooooh die behoefte vind ik zó herkenbaar. (En het is zo dom, want je krijgt er meestal alleen maar meer problemen mee, maar het is zo verleidelijk om te doen dat ik ook regelmatig zwicht.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie