onderhoud ST1

stromer52
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mar 2018, 10:25
Locatie: Lochristi
Merk SP: Stromer ST 1 2016
Km-stand: 20.000

"Overigens geeft Stromer in de ST1 handleiding aan dat de ketting, afhankelijk van omstandigheden en onderhoud, zo'n 1000-3000km meegaat, dus ik denk dat jouw ketting al geruime tijd aan vervanging toe was."


Oooohhhh.....dan ben ik goed overtijd!!! Ik heb bijna 10.000km en ie ligt er nog op.
Ik schakel hèèl vèèl en smeer ook hèèl vèèl.

Stromer
stromer52
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mar 2018, 10:25
Locatie: Lochristi
Merk SP: Stromer ST 1 2016
Km-stand: 20.000

bikerke schreef: 20 nov 2017, 14:53 De cassette is een special geval.
Het is een ouder systeem met de freewheel en tandwielen in één geheel.
Ik denk dat het van het merk "suntour" is.
Mocht er iemand ook weten hoe men deze demonteerd, dan hoorde ik dat graag.
De "cassette", freewheel ( sunrace 41€ ) maak je los met een sleutel ( in mijn geval gebruik ik een Icetoolz freewheel afnemer compatibel Shimano ) die over de as schuift en binnenin in de vertanding past.
Steek daar een ringsleutel over en geef die een ferme mep met een hamer om het freewheel los te krijgen.
Dan draai je gewoon het freewheel met de hand volledig los. Opletten!!!....dat je de tussenring niet kwijt raakt.
Monteren doe je net andersom. Het freewheel moet dan gewoon met de hand vastgezet worden.
Vergeet dan ook niet om een nieuwe ketting ( 9 speed ) met snelsluiters te plaatsen.

Stromer
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

stromer52 schreef: 29 jul 2018, 22:14
De "cassette", freewheel ( sunrace 41€ ) maak je los met een sleutel ( in mijn geval gebruik ik een Icetoolz freewheel afnemer compatibel Shimano ) die over de as schuift en binnenin in de vertanding past.
Een shimano sleutel past niet, het moet er een zijn compatibel met campagnolo.
Ik heb eerst zelf een shimano sleutel afgedraaid, deze paste dus niet, daarna een camp sleutel gekocht en afgedraaid.
Deze paste wel, maar was redelijk kort.
Dan heb ik maar bij "Ali" deze besteld:
IceToolz 09B3 Bike Freewheel Tool voor Shimano en Campagnolo Cassette 12-tooth BB Fiets BB Reparatie Gereedschap Cassette Verwijder Tool
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Voor mijn ST2 heb ik zojuist een nieuwe cassette besteld met andere tandwiel verhoudingen (zoals veel anderen op dit forum); ik weet niet waarmee de ST1 standaard werd geleverd, maar als je gaat vernieuwen dan is het wellicht interessant om daar ook eens naar te kijken.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Even op youtube kijken naar freewheel + Sunrace dan weet je gelijk hoe en wat (eventueel Parcktool er nog aanplakken)
Dit is allemaal heel goed zelf te doen als je een beetje technisch inzicht hebt... Succes ermee.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
stromer52
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mar 2018, 10:25
Locatie: Lochristi
Merk SP: Stromer ST 1 2016
Km-stand: 20.000

bikerke schreef: 30 jul 2018, 18:23
stromer52 schreef: 29 jul 2018, 22:14
De "cassette", freewheel ( sunrace 41€ ) maak je los met een sleutel ( in mijn geval gebruik ik een Icetoolz freewheel afnemer compatibel Shimano ) die over de as schuift en binnenin in de vertanding past.
Een shimano sleutel past niet, het moet er een zijn compatibel met campagnolo.
Ik heb eerst zelf een shimano sleutel afgedraaid, deze paste dus niet, daarna een camp sleutel gekocht en afgedraaid.
Deze paste wel, maar was redelijk kort.
Dan heb ik maar bij "Ali" deze besteld:
IceToolz 09B3 Bike Freewheel Tool voor Shimano en Campagnolo Cassette 12-tooth BB Fiets BB Reparatie Gereedschap Cassette Verwijder Tool
Bikerke,

Ik heb het nagezien en het klopt wat je zegt van die freewheel tool....hij moet compatibel zijn voor Shimano en Compagnola.

Stromer52
Plaats reactie