Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Wanneer iemand kiest om zich niet aan de regels te houden moet hij ook niet miepen en de gevolgen er van dragen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mee eens.

Ik denk alleen dat lang niet iedereen de consequenties kan overzien, al was het maar omdat wij ons op de Stromer fietser voelen, terwijl we dat voor de wet dus niet zijn. Vandaar dat ik dit toch wel een interessante discussie vind.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromend schreef: 18 mei 2018, 13:55 Wanneer iemand kiest om zich niet aan de regels te houden moet hij ook niet miepen en de gevolgen er van dragen.
Eens, maar stel dat iemand goed aangereden wordt met een paar maanden ziekenhuis en zware operaties + niet kunnen werken. Vervolgens wordt je, omdat je je niet aan de regels hield, 50% schuldig verklaard en geeft je verzekering niet thuis (want eigen schuld).
Dan heb je dus een paar maanden niet kunnen werken (= financiële klap) én je mag even 50.000 Euro naar het ziekenhuis overmaken omdat de partij maar de helft van de gehele factuur van 100.000 Euro vergoed.

Ik hoop dat dit theoretisch blijft, maar zelfs een fractie hiervan zou al heel vervelend zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Eens, maar stel dat iemand goed aangereden wordt met een paar maanden ziekenhuis en zware operaties + niet kunnen werken. Vervolgens wordt je, omdat je je niet
Dat is nou precies wat ik bedoel. Heel vervelend, heel dom en heel naïef.
De schoorsteen van een verzekeraar moet gewoon roken.
Daarnaast zijn het gewoon boeven al scoren sommigen met een "menselijk" imago.

Daarom begrijp ik voor die paar tientjes ook niets van die Belgische verzekeringsdiscussie.
Voor de prijs van een Bodyfloat is de ST2s 3 jaar verzekerd. In NL is al zo lang ik leef een WA verzekering verplicht. Hoe kun je dan denken dat het extra risico door brommerrijden in je reguliere WA valt.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een interessante topic, waarover we met z'n allen lekker kunnnen discussieren, fantaseren en speculeren. Als je echter iets zinnigs wilt zeggen dan moet je OF een juridische achergrond hebben OF je moet de regeltjes kennen die juristen hierop los laten. Ik ben geen jurist en heb geen juridische achtergrond. Toch maar even mijn mening, omdat de zaak volgens mij helemaal niet zo complex is.... ;p

Laten we beginnen met het belangrijkste feit: Een speed pedelec behoort in de wet tot de categorie "bromfietsen". :shock: :shock: :shock: ...waardoor je niet meer tot de groep zwakke verkeersdeelnemers (voetgangers en fietsers) behoort. Jawel, nu niet met z'n allen zo geschokt gaan kijken. We weten dit natuurlijk best wel! :bh: :bh: :bh:

De consequentie van dit feit is, dat je je moet houden aan de regels die gelden voor bromfietsen. Om er een paar (er zijn er ongewijfeld veel meer) te noemen:
- je hebt een helmplicht (bromfietshelm norm ECE 22.05 of speed pedelec helm norm NTA 8776:2016),
- je speed pedelec moet sinds januari 2018 voorzien zijn van een toeter,
- er worden eisen gesteld aan de verlichting en de reflectie,
- je speed pedelec moet een spiegel hebben,
- je speed pedelec moet een geel kenteken hebben,
- je mag niet op alle fietspaden rijden,
- je mag een bepaalde snelheid niet overschrijden (45 km/uur),
- je hebt minimaal een brommerrijbewijs nodig,
- je moet minimaal 16 jaar zijn,
- je moet minimaal een WA verzekering hebben (in NL, ik weet niet wat in BE nodig is).
Als je je niet houdt aan deze regels ben je per definitie dus fout bezig. Het maakt hierbij helemaal niet uit of je de regels (of een van de regels) nu wel of niet zinvol vind.

Voldoe je niet aan de normen die gelden voor een bromfiets, dan kun je dus van oom Agent (BE: Zilverknopkens) een bekeuring krijgen. Je hebt bijvoorbeeld je helm niet op, je hebt een speed pedelec waar geen spiegel op zit of je fietst met banden met zijrelfectie. Zaken die v.w.b. de kosten allemaal goed te overzien zijn.

De zaak wordt echter serieus als je betrokken bent bij een ongeval (eenzijdig of niet). Wat al eerder hier op het forum is aangehaald, is dat verzekeringsmaatschappijen er niet op uit zijn om je te compenseren voor alle problemen die je "op de hals hebt gehaald". Als je je netjes aan de wet hebt gehouden, dan zullen ze de schade wel (moeten) vergoeden. Uiteraard vergoeden ze alleen datgene waarvoor je je verzekerd hebt, het liefst wat minder. Heb je je niet aan de wettelijke regels gehouden (de wet die op dat moment op jou van toepassing is), dan zullen ze je daar fijntjes op wijzen en zul je zelf voor de kosten moeten opdraaien. In de wet bestaat volgens mij niet zoiets als "een beetje fout", dus OF ze vergoeden je de schade OF ze vergoeden je de schade niet.

Ik weet dat een speed pedelec heel erg op een fiets lijkt, maar het is wettelijk gezien geen fiets! Het rechtvaardigt bijvoorbeeld daardoor niet dat je wettelijk gezien op fietspaden mag fietsen waar dat verboden is, ook niet als je dat doet met een snelheid van slechts 20 km/uur, ook al produceert je speed pedelec geen schadelijke uitlaatgassen en ook al fiets je zeer defensief en ook al doe je dat zonder helm en zonder kenteken. Als je op zo'n fietspad rijdt, dan zou je dus voor dat rijden op het fietspad bekeurt kunnen worden. Ook kun je een bekeuring verwachten voor bijvoorbeeld het niet dragen van een helm en het niet voeren van een nummerplaat.

Als je op zo'n fietspad betrokken bent bij een ongeval (en je loopt er niet met de speed pedelec aan de hand) met een zwakke verkeersdeelnemer, dan ben je in principe dus fout en kun je voor de schade opdraaien, waarbij je (zie eerder) volgens mij niet voor de volle 100% op je verzekeringsmaatschappij hoeft te rekenen. Ik verwacht namelijk dat deze verzekeringsmaatschappij een deel van de schade op jou zal proberen te verhalen.

Het verhaal van FreddyH is in mijn ogen dus helemaal niet zo theoretisch, maar gewoon de keiharde werkelijkheid. Een waarheid die we het liefst niet onder ogen willen zien als we bewust (of onbewust) de regeltjes overtreden die gelden voor bromfietsen.

Voor iedereen (zeker in NL) die nog niet overtuigd is, die moet maar eens Artikel 185 van de Wegenverkeerswet doornemen, bijvoorbeeld hier op Wikipedia. Zwakke verkeersdeelnemers zijn weliswaar fysiek minder beschermd in het verkeer, maar met de juridisch-financiële bescherming zit het wel goed.

Wat je als sterke verkeersdeelnemer bij een ongeval met een zwakke verkeersdeelnemer nog kunt doen, is je beroepen op overmacht. We kennen de verhalen die ook al hier zijn gepost van "geinende tieners op fietsen die een ongeluk hebben veroorzaakt". Het zal niet meevallen om je te beroepen op overmacht. Een aardig en toegankelijk stukje tekst wat daarover gaat is dit artikel wat op verzekeringen.nl te vinden is met de titel "De zwakke verkeersdeelnemer is koning". Voor onze Belgische forumleden meer dan interessant, zeker wanneer ze besluiten om eens de grens met NL over te stromeren. Ik ben het dan ook helemaal eens met de conclusie van Stromend hierboven. En dan beweren ze overal in de wereld dat "die Ollanders" zuinig zijn...


Just my 2 cents.


.
Laatst gewijzigd door Henry op 19 mei 2018, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Goede opsomming Henry, lijkt me wel dat je in de stad ondanks dat je onder de brommers valt in de milieuzone mag komen :)
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Steeds meer steden stellen een milieuzone in. In de milieuzone ben je alleen welkom met je vervoermiddel als deze weinig luchtvervuiling oplevert. Elke stad hanteert zo zijn eigen regeltjes. De regels die gelden voor een milieuzone vind je bijvoorbeeld hier.

Ook hier geldt weer dat als je een voertuig bezit waarvoor deze regel in het leven is geroepen en je houdt je niet aan de regel, dat je dus wettelijk gezien fout zit. De speed pedelec behoort, zoals je kunt lezen, niet tot de voertuigen die geweerd worden.
Witte ST3 van maart 2019
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Nog even als aanvulling op de max snelheid van 45 km/h die genoemd wordt:
De maximumsnelheid van de brommer hangt af van de weg.

Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur.
Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur.
Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Alleen op de rijbaan dus 45!
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Mooie zuivere samenvatting Henry. Dat kun je altijd goed. :ay
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wiebe schreef: 19 mei 2018, 11:42 Nog even als aanvulling op de max snelheid van 45 km/h die genoemd wordt:
De maximumsnelheid van de brommer hangt af van de weg.

Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur.
Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur.
Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Alleen op de rijbaan dus 45!
Doordat je voor de wet een sterke verkeersdeelnemer bent, maakt dat je bij een ongeval met een fietser of voetganger op het fiets/bromfietspad dus kwetsbaar bent. Bij jou ligt immers de bewijslast dat de tegenpartij fout zit. Het aantonen van overmacht wordt moeilijk als je niet met getuigen aan komt zetten die jouw verhaal steunen. Stromeren (met een vaartje van 30+, maar als je de teksten hier op dit forum naleest liever een snelheid die dichter tegen de 45 km/uur aan ligt) op een fiets/bromfietspad krijgt, als je niet oppast, voor je het weet een heel andere lading...

Los van een ongeval met een zwakke verkeerdeelnemer, berijders van een speed pedelec zijn zeker in vergelijking met motorrijders en automobilisten heel beperkt beschermt. De ongevallen die hier recent gerapporteerd zijn, bewijzen dit. Het rijden met hoge snelheid is niet zonder gevaar, een ongeluk zit in een klein hoekje en asfalt is onvergeeflijk.

Conclusie: Blijf vooral genieten van je Stromer, maar wees bewust van het feit dat je op een speed pedelec zit. Wees bewust van de beperkte bescherming die je hebt, maar ook je rechtspositie. Nu is dit laatste niet iets om van te schrikken, want in NL dient iedere burger de wet te kennen. Toch?

Veilige Stromerkilometers toegewenst! :ay
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie