Waarom geen winterband in de zomer?

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik heb met mijn big bens alle dagen gereden zelfs in de sneeuw en op ijzige plekken en heb er geen slippers mee gedaan tot nu toe, telkens mijn rijgedrag en snelheid aanpassen hielp hier wel in, een donkere bocht waar ik de staat niet van kan zien, voorzichtig afremmen voor de bocht en rustig erdoor.

Laat de foto hieronder genoeg zeggen dat ik zelfs in het pikkedonker veilig ben thuis geraakt :bj
IMG_5312.jpg
IMG_5312.jpg (1.45 MiB) 2630 keer bekeken
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Het is net als met winterbanden voor de auto, nodig is het niet, maar geeft wel meer grip en dus veiliger bij hetzelfde rijgedrag.
Ik heb nog nooit winterbanden aangeschaft, maar pas gewoon mijn rijgedrag aan aan de weersomstandigheden. Tot nu toe nog nooit een aanrijding of slippartij gehad en ik rijdt echt niet heel lullig ofzo. Met de fiets ga ik voorlopig uit van hetzelfde scenario. Helaas bouw ik daar geen no-claim op :D
Als mijn Schwalbes versleten zijn ga ik me wel een orienteren op andere bandjes, tot nu toe iig prima tevreden. 2 uitglijders gemaakt, 1 op plak ijs is een bochtje met ongeveer 5 km/u in het donker (was meer omvallen) en 1 keer echt goed met 35 km/h op een rotonde (mijn eerste echte SP leermoment, er zit gewoon een maximum aan snelheid icm bochtenwerk)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik heb wel eens gezien (tv programma) dat een auto met winterbanden een klapband had gehad in de zomer.
Maar
- het was 35 graden
- banden waren 7 jaar oud
- profiel was circa 2 mm
- wagen zeer zwaar beladen
- 5 personen en vol beladen met bagage
- dak dragers met veel bagage erop

Politie gaf dus aan om dit nooit te doen en dat dit vragen om problemen is.
Ik denk dat de belasting van de winter contis op een fiets een totaal ander verhaal is.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik geloof direct dat de CTCWIIP banden een heel veilig gevoel geven op de weg. Ik heb na de Big Bens op mijn ST1 X en nu de CTCII op mijn Es inmiddels dus ook die Pirelli's op de ST5 gevoeld in de bochten: jammie. Dat ging van best wel oké, via heel wat beter, naar allerbest. Ik voelde me helemaal Queen of the Mountain op de Pirellies.

Maar los van de twijfels over de geschiktheid van de rubber compound van de winterbanden bij zomerse temperaturen (en die twijfels heb ik toch wel na het lezen van diverse posts hierover), zijn er alternatieven op de markt die een winterband in de zomer een beetje overkill maken. Datzelfde vind ik trouwens van winterbanden onder de auto: doe mij maar een goeie 4-seizoenenband. Die is veel beter bestand tegen wat wij hier in de lage landen vele malen meer hebben dan sneeuw en gladheid: regen!

Zo is er de Continental CONTACT Plus, een band die naar mijn idee veel te weinig aandacht krijgt, terwijl je deze perfect tussen de alom geprezen CTCII en CTCWIIP in kunt plaatsen:

viewtopic.php?f=8&t=92#p4158

Contintental Contact Plus.jpg
Contintental Contact Plus.jpg (58.39 KiB) 2520 keer bekeken

Ik denk serieus dat deze band zeer interessant is als alternatief voor het gebruik van een winterband in de zomer en ik snap niet waarom mensen die geen Big Bens meer willen op Continental wintersloffen blijven rondrijden.

En dan hebben we nog de Schwalbe Marathon GT 365, die door Schwalbe als all-season band in de markt is gezet:

viewtopic.php?f=8&t=92&start=10

Schwalbe Marathon GT 365.jpg
Schwalbe Marathon GT 365.jpg (31.35 KiB) 2520 keer bekeken

Ook een mooie kandidaat voor meer grip onder wisselende omstandigheden.

Ik zou eerder één van deze banden pakken voor de zomer, dan doorrijden op de winterbanden. Een bandenwissel is zo gepiept, gaat nog sneller dan het poetsen van je Stromer, en anders laat je het door je dealer doen bij een onderhoudsbeurt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik denk serieus dat deze band zeer interessant is als alternatief voor het gebruik van een winterband in de zomer en ik snap niet waarom mensen die geen Big Bens meer willen op Continental wintersloffen blijven rondrijden.
Omdat ik ze zelf niet wil gaan verwisselen (vooral de achterband).
Een bandenwissel is zo gepiept, gaat nog sneller dan het poetsen van je Stromer, en anders laat je het door je dealer doen bij een onderhoudsbeurt.
Mijn eerste onderhoudsbeurt is waarschijnlijk september....
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Op mijn vorige SP heb ik een tijd rondgereden met de Continental Contact Plus Safety. Presteert erg goed bij regenweer.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Precies! Dat is volgens mij de Contact Plus die ik enkele posts hierboven noem? Lijkt me een uitstekende band om het hele jaar door op rond te rijden en die is ook leverbaar in de Stromer-maat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Gezien de lange droge periode wel oppassen als het weer gaat regenen.
Er ligt nu allemaal vuil op de weg wat bij volgende regenperiode een gladde boel kan veroorzaken.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie