Mogelijk dat dit in inmiddels een van de talloze onderwerpen reeds aan de orde kwam. Misschien ook niet.
Sinds vandaag in stand 3 en bij snelheden rond de 40 Km/u klinkt er een zoemen geluid vanuit de achterkan / achterwiel van mijn Stromer St2S. Wort er boven degeen of boven de 45 km/u gereden in stand 3 is het geluid er evenmin
Ik schakel terug naar stand 2 en snelheid neemt gelijk af naar onder de 40 km/u en zoemer weg.
Ook bij het in stand 2 weer op snelheid van rond 40 blijft het rustig.
Schakel naar stand 3 en daar is het geluid weer.
iemand enige clue wat dit zou kunnen zijn ?
Zoemend achterwiel
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Toen ik dit met mijn auto had bij een welbepaalde snelheid was het een lagerfout, lagers hebben nogal is de neiging om lawaai te maken bij een welbepaald toerental.
Nee dat is zeker niet normaal.
Ik heb op alle snelheden altijd geruisloos gefietst onder elk ondersteuningsniveau 1-2-3
Vandaag -net voor mijn vertrek naar een afspraak- nog even met FM gebeld.
Op suggestie van FM een sensor kalibratie uitgevoerd.
Sensor kalibratie lijkt wel het panacee als men het niet weet
Maar wie weet
Net thuis en nog geen tijd gehad te testen of dit de zoem eruit heeft gehaald
To be continued ...
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Ik heb geen duidelijk hoorbaar zoemend achterwiel maar een hele lichte vibratie (zoem) uit het achterwiel in stand 3 (vol vermogen). Ik heb een tijdje geleden een leenfiets gehad die had precies hetzelfde zelfs ietsje sterker dan mijn eigen ST2.
Ik dacht dus dat dit normaal is op vol vermogen.
Ik dacht dus dat dit normaal is op vol vermogen.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Vanavond toch uit nieuwsgierigheid nog even voor een testrit op de Stromer gestapt.
Helaas ... ondanks de kalibratie is de zoem er nog.
(double check het is niet een aanlopende rem, Stromeur )
Aandachtiger luisterend naar het geluid is de zoem beter te omschrijven met resonantie ;
iets resoneert trilt mee mee, bij 39-41 km/u
Elsje's typering van het geluid (een vibratie) sluit daar dan ook wel keurig bij aan
mogelijk dan toch een issue met de lagers ?
Morgen nieuwe test om te zien of het de ketting is ; deze heb ik net opnieuw met smeermiddel behandeld en dat kan nu een nachtje inwerken
Verder wil ik dan ook nog even checken of de resonantie zich ook bij gebruik in andere versnellingen dan de 11 , laat horen
Komende week -met mijn test info- maar eens richting FM te Herveld.
Helaas ... ondanks de kalibratie is de zoem er nog.
(double check het is niet een aanlopende rem, Stromeur )
Aandachtiger luisterend naar het geluid is de zoem beter te omschrijven met resonantie ;
iets resoneert trilt mee mee, bij 39-41 km/u
Elsje's typering van het geluid (een vibratie) sluit daar dan ook wel keurig bij aan
mogelijk dan toch een issue met de lagers ?
Morgen nieuwe test om te zien of het de ketting is ; deze heb ik net opnieuw met smeermiddel behandeld en dat kan nu een nachtje inwerken
Verder wil ik dan ook nog even checken of de resonantie zich ook bij gebruik in andere versnellingen dan de 11 , laat horen
Komende week -met mijn test info- maar eens richting FM te Herveld.
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Ik heb dit ook ervaren, in twee geen probleem. In stand drie accelereren en vanaf 35 tot rond de veertig een sterk zoemend geluid. Bij mij bleek de oorzaak te zitten in te lage bandenspanning. Ik reed met 3 bar in beide banden, nadat ik de druk op 3.5 bar had gebracht was het zoemen weg. Mijn banden zijn de standaard swalbes.
ST1 X - Charcoal 20 inch - Bodyfloat - Shockstop.
-
- Expert
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49
Heb je toevallig een ringslot gemonteerd? Bij mij resoneert deze onder bepaalde omstandigheden zo tussen de 38 en 42 km/h.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.