Afstelling en lichtopbrengst Supernova M99 MINI PURE-45 koplamp (ST2 2018)

mhoutman

Stroompje schreef: 11 mei 2018, 14:05 Hallo allen,

Voorts heb ik nu ook begrepen dat op model 2018 de M99mini45 zit. 600 lumen en geen grootlicht.
Teleurstelling.
Ik ben aan het uitzoeken of hier een M99 pro of eventueel zelfs de mini25pro die wel een grootlicht optie heeft, op kan van Stromer uit, of door de dealer gesteund en uitgevoerd of dat Stromer ook dit hebben dichtgetimmerd om de positionering van de ST2s en ST5 te beschermen.


Peter

Het is mij ook niet helemaal duidelijk waarom de 25 KM/H versie een grootlicht functie heeft en de 45 KM/H versie niet. Zal ongetwijfeld met de Duitse toelatingseisen te maken hebben. De M99 Mini 25 lijkt me vanwege de verschillende voltages makkelijker te monteren op en oudere ST2.

Besef wel dat de M99 Mini 45 met 600 lm al een hele verbetering is t.o.v. de E30 van Supernova met ca 210 lm. Persoonlijk vind ik de M99 Mini ook een stuk beter (in balans) op de Stromer ST2 staan dan de grotere M99 Pro. Op de ST5 is de M99 PRO echter weer mooi weggewerkt.

Hier vindt je nog een draadje om een M99 PRO op je ST2 te monteren. viewtopic.php?f=9&t=1115

Mocht je vragen hebben over Supernova, stuur dan een e-mail aan Regina Furch <regina.furch@supernova-design.com>. Ze kan je vast een goed advies geven :)
Laatst gewijzigd door mhoutman op 11 mei 2018, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Dank je mhoutman,

Ik heb reeds contact gehad met Supernova, met Stephan Buck direct, want via het webformulier reageerde een kleine week lang niemand. Hij geeft aan dat alleen de M99 pro past, en dan alleen als je dat doet direct via de accu.
Geen dealer wenst deze upgrade uit te voeren, en we hebben besloten daar op onze oudere fietsen vanaf te zien.
Dan kijk je naar de ST2 model 2018, en zie ! daar zit een lamp op, de M99mini die minder is dan wat er op de fietsen met Bosch motoren bedoeld voor 25 km/uur gaat.
20-30 meter verlicht zicht veld en geen grootlicht. Dus op echt donkere stukken, 30 km/uur. Harder is riskant. Of een Lenzyne of dergelijke bijschakelen met opladen en kerstboom effect op je fiets. Of een upgrade naar de 25 km uitvoering of de pro. Tenminste . . . .
Ik heb contact opgenomen met een grotere dealers in Nederland, met de vraag of op een ST2 model 2018 een M99mini25pro of M99 pro (tenslotte 12 V) te monteren is.
Hij heeft Stromer gebeld: dat kan zonder meer, maar Stromer wenst dit niet te ondersteunen.
Doe je het toch, garantie kwijt op de HELE fiets. Stromer wenst dit niet te ondersteunen omdat het de positie van de ST2s ondermijnt. Niet mijn uitspraak, maar van de technische man bij Stromer. Sic!!
Ik vind een Stromer fiets nog steeds een fantastisch product, maar hun beleid t.a.v. NUL upgrade en NUL configurability lijkt me noch van deze tijd, noch iets waar (heel veel) klanten blij van worden, noch een goed signaal voor hun toekomst.
Dus M99 mini slikken of niks. Of een kleine 2500€ meer voor een ST2s (adviesprijzen).
Of een ander merk.
Geen van drie is een aantrekkelijke optie. Dus iets om over na te denken.

By the way, de E3 op onze 2014 ST2 was bij mijn weten toen we de fietsen kochten gespecificeerd op 150 lumen, niet 210. Kan zijn dat die later wat “opgevoerd” zijn.
Ik herinner me ergens een oudere review gelezen te hebben van de E3 vergeleken met andere lampjes en in die test werd beweerd dat de E3 maar zo’n 70lumen geeft.
Ik kan die test niet terugvinden, maar als Ik me dat goed herinner, is de M99 mini dus bijna 10 maal sterker, vermits die lamp wel de spec opbrengst zou halen.
Ik vrees dat het hierbij van de meetmethode afhangt welke lumen opbrengst je vaststelt.
Dus alleen de praktijk zal laten zien of we er mee kunnen leven.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stroompje schreef: 11 mei 2018, 20:07 Ik vind een Stromer fiets nog steeds een fantastisch product, maar hun beleid t.a.v. NUL upgrade en NUL configurability lijkt me noch van deze tijd, noch iets waar (heel veel) klanten blij van worden, noch een goed signaal voor hun toekomst.
Dus M99 mini slikken of niks. Of een kleine 2500€ meer voor een ST2s (adviesprijzen).
Of een ander merk.
Geen van drie is een aantrekkelijke optie. Dus iets om over na te denken.
Aangezien de garantie van je oude fiets al lang vervallen is, zie ik het probleem niet in om de aanpassing door te voeren.

Misschien is overstappen op de Klever X-speed wel een optie voor jullie? De technische dienst van Klever gaat je met plezier helpen om een andere lamp op de fiets te zetten.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo Tomasj,

Er is wellicht sprake van enige verwarring.
Op onze oude ST2 is de garantie verlopen en daarop zouden we modificatie kunnen uitvoeren.
Omdat we dat geen fijne actie vinden denken we na over een ST2 model 2018 en kijken naar de specs, dus deze rubriek.
En dan blijkt dat op de ST2 model 2018 een M99 mini zit, geen high beam, 30 meter zichtsveld. Upgraden kan technisch zonder problemen (12V) maar ook alleen als je de garantie op de HELE fiets bereid bent in de waagschaal te stellen.
Reden: de marge/prijs voor de ST2s.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
mhoutman

@Stroompje Ik zou me niet zo doodstaren op de koplamp alleen. De M99 MINI is echt een prima product. Nocht je echt licht tekort komen zet er dan een lanp van Lupine bij. Bijvoorbeeld de Wilma.

Vergeljk het met een auto. Er was ooit halogeen, toen xenon, daarna led nu matrix led en over een paar jaar weer wat anders. Dat heet innovatie en dat geldt gelukkig ook voor fietsverlichting. Over 5 jaar lachen we ons suf over een M99 PRO.

De ST2 MY18 heeft m.i. een geweldige upgrade gehad. Stop de zwaartse accu er in en klaar is Peter :)
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Ik snap er de ballen van van al die lichttheorie e.d. Wat ik wel snap is dat mijn ST2 2018 slecht is afgesteld qua lichtafstand, de intensiteit is goed, maar zoals je op de foto kan zien schijnt het licht maar een meter of 4 a 4,5. (dit is op de hoogste kanteling, en die is er niet veel)
Bijlagen
Voorbeeld afstand met een kleine wagen, (niet de mijne), zoals je ziet pakweg 4 meter als je rekening houd dat het wagentje pakweg 3,8 m is
Voorbeeld afstand met een kleine wagen, (niet de mijne), zoals je ziet pakweg 4 meter als je rekening houd dat het wagentje pakweg 3,8 m is
IMG_20180511_222645.jpg (1.73 MiB) 3513 keer bekeken
Nog een kiekje
Nog een kiekje
IMG_20180511_221514.jpg (1.76 MiB) 3513 keer bekeken
Donker bos, tegen 45 veel te weinig afstand van de bundel
Donker bos, tegen 45 veel te weinig afstand van de bundel
IMG_20180511_221507.jpg (1.66 MiB) 3513 keer bekeken
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Lomito

Bedankt voor de duidelijke foto's waarop duidelijk te zien is dat met de lichtstraal van de M99mini op de hoogste instelling/kanteling geen 45 km/uur gereden kan worden. Jammer, ik had gehoopt dat met de M99mini een goed alternatief voor de M99pro in huis was gehaald maar dat is dus niet zo.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Je hebt wel de originele stuurpen?
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 12 mei 2018, 01:40 Bedankt voor de duidelijke foto's waarop duidelijk te zien is dat met de lichtstraal van de M99mini op de hoogste instelling/kanteling geen 45 km/uur gereden kan worden. Jammer, ik had gehoopt dat met de M99mini een goed alternatief voor de M99pro in huis was gehaald maar dat is dus niet zo.
Dit is niet de hoogste kanteling volgens mij. Je kan de lamp ook een beetje losdraaien en dan kan ie hoger :dwarf:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Ja maar dat is dus niet de bedoeling, dit is de hoogste "af fabriek" kanteling, zo heb ik hem gekregen als consument. Het is niet de bedoeling dat ik hier normaal gezien aan moet liggen prutsen.
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Plaats reactie