Voorrem naar rechts verplaatsbaar?

HansAnders
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 09:37

Ik heb mijn oog laten vallen op een ST2 van rond 3 jaar oud. Traditioneel is mijn voorrem altijd rechts gewest. Kan men makkelijk de remhendels rechts en links swappen, of moet dan de kabellengtes worden aangepast. De verkoper van de Stromer zegt, dat de electronica aan de remhendels is gekoppeld. Dus: zijn de remhendels rechts en links hetzelfde?

Bij nieuwe Stromers zal dan nog een remlichtschakelaar bij de remhendels zitten. Maar maakt een Stromer een verschil tussen remmen met de voorrem en remmen met de achterrem?

Omwennen is geen optie: motoren remmen rechts en hebben de koppeling links.
Stromer Newbee

Op de ST2 is er inderdaad een remlicht dat reageert op zowel de voor- als achterrem.
Of je de remhendels zomaar kunt swappen, weet ik niet.

Het lijkt mij eerlijk gezegd geen heel slimme zet (mijn persoonlijke mening uiteraard) om de voorrem rechts te gaan zetten zoals op de motor.
Je remt helemaal anders met een motor dan met een fiets...

Ikzelf rij ook al 15 jaar met de moto en daar rem je inderdaad met rechts maar de achterrem is je rechtervoet.
Ga je dan ook ergens een systeem bedenken om te kunnen remmen met je voet?
Aangezien ik zelden of NOOIT met mijn voet rem op de motor, heb ik ook de gewoonte om stevig met rechts te gaan remmen, maar een fiets gaat sneller overkop dan een motor...

Ik begrijp dus niet goed de insteek waarom je rechts je voorrem wil hebben. Of wat je bedoelt met 'omwennen is geen optie'.
Je hebt de gewoonte om stevig te remmen met rechts (op de motor) dus dat kan je nog altijd behouden als je hoofdrem. Maar ik zou die precies niet op het voorwiel zetten :?
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Toch eerst eens goed kijken, het zijn hydraulische remmen. De handels zomaar omwisselen zou wel eens problemen kunnen geven met het vullen en ontluchten van deze remmen. Ik heb het nog niet bekeken maar denk dat er wel degelijk een linkse en rechtse rem is.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik heb toch geleerd dat je op een fiets grotendeels remt met de voorrem, en dat is met een Sp alleen maar belangrijker, door de snelheid. Bij remmen gaat er gewicht naar de voorzijde, en dan remt de achterkant minder, omdat daar eerder wordt geslipt, minder gewicht erop. Bij een SP met achterwielmotor (Stromer dus) zal dat minder spelen denk ik...
Bij gladheid geldt deze regel niet, voorremmen betekent dan onderuit glijden, achterwiel-slip is dan vergevingsgezinder.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Golvas

De remhendels losschroeven en eenvoudigweg van kant wisselen is geen optie ?
Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

Ik snap goed wat je bedoelt, ik ben ook motorrijder en kan ook maar niet wennen aan de voorrem links.
Bijladen van de accu bij inknijpen van de rem links of rechts zit 25% verschil in dacht ik. Maar dat maakt op zich niet uit lijkt me. Bovendien gebruiken we die functie toch nauwelijks in de lage landen.
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je *kunt* de remleidingen omwisselen, maar ik zou het niet doen. Zo zit het namelijk bij elke fiets, dus ook op de incidentele leenfiets of andere proefritten en zo die je gaat meekrijgen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

HansAnders schreef: 02 mei 2018, 09:58 Ik heb mijn oog laten vallen op een ST2 van rond 3 jaar oud. Traditioneel is mijn voorrem altijd rechts gewest. Kan men makkelijk de remhendels rechts en links swappen, of moet dan de kabellengtes worden aangepast.
Volgens mij kun je de remhendels gewoon van plek verwisselen zonder dat de kabellengtes hoeven te worden aangepast. In die zin tenminste, dat je in ieder geval geen kabel tekort komt. In de normale situatie gaat de kabel van de rechter remhendel namelijk links het frame in, en die van de linker remhendel gaat rechts het frame in. De route wordt korter als je ze met kabel en al omwisselt.

Je houdt dus hoogstens wat kabel over voor beide remhendels. Daarvan zou je moeten bekijken of ze een beetje netjes opgebonden kunnen worden en niet in een verkeerde kronkel terecht komen bij het insturen. Het heeft een reden dat de bekabeling geleid wordt zoals-ie geleid wordt. (Inkorten naar de nieuwe situatie zou ik zeker niet doen, want dan kun je nooit meer terug naar hoe het op werkelijk elke fiets georganiseerd is zonder de bekabeling te vernieuwen, het zou je Stromer ook onverkoopbaar maken.)

De remkabels zitten gebundeld met andere bekabeling van en naar het stuur (versnellingen, koplamp), dus je zult wel e.e.a. moeten herschikken. Ga anders eens een ST2 bij de dealer bekijken, dan zie je meteen wat er moet gebeuren.
HansAnders schreef: 02 mei 2018, 09:58 Bij nieuwe Stromers zal dan nog een remlichtschakelaar bij de remhendels zitten. Maar maakt een Stromer een verschil tussen remmen met de voorrem en remmen met de achterrem?
Ook op de Stromers zonder remlicht zitten remsensoren in de remhendels. Ze geven de motor een seintje dat er geremd wordt, of juist niet meer geremd wordt. Stromer herkent wel de linker en de rechter remhendel heb ik in het servicemenu gezien, maar of deze een verschillende werking in de aansturing hebben durf ik je ook niet te zeggen.

De remkabels loskoppelen is, zoals Tony Mb terecht aangeeft, niet aan te raden aangezien de remmen op oliedruk werken. Het is een vrij secuur kunstje om bij het los halen van de remleidingen te voorkomen dat de oliedruk te laag wordt door lekkerij en/of dat er lucht in de remleidingen terecht komt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
HansAnders
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 09:37

Vandaag antwoord van de merk dealer ontvangen: ze durven het niet aan. Of het is te kostbaar, of ik weet het ook niet. Heb ik al verteld dat Klever Speed X de voorrem via de rechter hendel activeert?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat de dealer het ook niet aandurft i.v.m. eventuele aansprakelijkheid bij een ongeval.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie