Spiegel van B&M en alternatieven

Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Op dit forum ben ik inmiddels bevestigd in het feit dat de B&M spiegel op de Stromer los gaat zitten na verloop van tijd.
Op mijn vorige fiets (Sparta espeed) zat deze spiegel ook en deze is al met al zo'n 5 keer vervangen geweest (allemaal onder garantie). Maar dit wil je natuurlijk niet ...

Wie heeft onder garantie een structurele oplossing gevonden?
Of hebben de meeste Stromer gebruikers geen enkel probleem met de spiegel en is het exemplarisch?

Ik heb mijn Stromer sinds 12 mei en heb gelukkig nog niet kunnen merken dat de spiegel al los gaat zitten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik gebruik de B&M spiegel die bij de Stromer meegeleverd wordt momenteel niet (werkt niet lekker i.c.m. de bar-ends van de Ergon GP2 handgrepen die ik heb gemonteerd). Ik mis sindsdien wel een goeie spiegel, heb nog geen alternatief gevonden, dus kan hem er best weer eens een eind op zetten voor een duurtest over de hobbelige Friese trekwegen.

Kun je je nog herinneren na hoeveel kilometers de spiegels van jouw Sparta het begaven?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Bij de Sparta was dit na zo'n 1000 km. Ik heb het idee dat het beter is bij de Stromer, maar volgens mij is het exact dezelfde spiegel ... dus nog maar even afwachten.
Ik zit nu met mijn Stromer ST1X net voorbij de 500 km.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zal de spiegel er vandaag terug op monteren. We zijn dan in ieder geval met twee test-cases. Zegt misschien weinig als ze heel blijven (en dat is dan mooi meegenomen), maar zegt heel veel als ze allebei zo snel al defecten gaan vertonen.

Kan zijn dat B&M inmiddels iets aan de onderdelen van de spiegel heeft verbeterd dat wij niet kunnen zien, dat zal de tijd hopelijk uitwijzen, al verwacht ik dat niet. Er rijdt op dit forum in ieder geval één andere Stromer rijder rond met een B&M spiegel waarvan iets in het mechaniek periodiek los trilt
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Leuk dat je dit wilt doen. Ben benieuwd.
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Echte kapot gaat de spiegel niet, het is het stalen plaatje waarmee het kogelgewricht geborgd is in het spiegelhuis.
Deze bolt een beetje door naar verloop van tijd. Als je dit plaatje omdraait met de bolling in de richting van het spiegelhuis dan kan je de spiegel weer fixeren.

Rij nu meer als een jaar met deze spiegel en moet de actie ongeveer elke maand doen.

Vergt niet veel tijd, manchet lospeuteren, drie schroefjes losmaken, plaatje omdraaien en schroefjes weer vastzetten. Manchet weer terug drukken en klaar.
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb die spiegel wel gemist zeg. Ik heb een paar weken de Zéfal Spy getest, maar die is bijna onbruikbaar.

Het grote oppervlak van de standaard meegeleverde spiegel i.c.m. het feit dat-ie zo ver naar buiten geplaatst is, maakt dat je enorm veel overzicht hebt over wat er achter en naast je gebeurt, of staat te gebeuren. Het in- en uitklappen zonder de spiegel steeds weer opnieuw te hoeven stellen gaat me ook al een stuk beter af dan in het begin.

Plus: mensen gaan toch nog nét wat verder voor je opzij.
Ik kreeg gisteren - toen nog zonder de B&M spiegel - de schrik van mijn leven toen een tegemoetkomende brommer mij passeerde in een bocht (2-richting fietspad, brommer buitenbocht, ik binnenbocht). Die %$#**&% sneed de bocht dermate krap aan dat-ie op een haar na mijn stuur miste. Ik heb de rest van de rit met gierende hartkleppen uitgereden, denkend aan wat er was gebeurd als mijn stuur met een snelheid van pakweg 80 km/u (mijn snelheid plus die van de brommer) was geraakt.

Met die brede B&M spiegel erop was de brommer misschien wél gewoon op zijn eigen weghelft gebleven en had hij misschien hoogstens mijn spiegel geraakt, die dan toch meteen inklapt.

Ik vind het stuur in totaal nu wel érg breed hoor. Ook met ingeklapte spiegel is het bij mij thuis serieus gedoe om mijn ST1 X door twee deuren die haaks op elkaar staan naar binnen te frommelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

1000km op de teller, waarvan naar schatting 800km met de B&M spiegel die bij de Stromer wordt geleverd, en het draai/kantel mechanisme wordt langzaam maar zeker slapper. Ik schat nog een paar 100km en hij is eraan. Wat slecht zeg. Ik zal hem net als RoRo binnenkort maar eens open schroeven, want gezien de ervaringen hierboven heeft onder garantie laten vervangen geen zin.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Door dit forum had ik al gelezen van de langzaam lostrillende/losgaande standaard spiegel.
Bovendien vind ik die standaard spiegel spuuglelijk. Ik voel met gelijk 20 jaar ouder als ik met zo'n koekenpan de weg op moet.

Van huis uit heb ik dan ook een veel kleiner stuureind-spiegeltje gemonteerd. Ziet er veel decenter uit. En het biedt voor mij voldoende zicht.
Ik heb gekozen voor een Cat Eye BM-45 en nog geen spijt van gehad. Het spiegeltje is met de hand gewoon verstelbaar en BLIJFT dan ook in de "opgedragen" stand.
Na 3200 km zit die nog steeds strak.

Fiets ze, Reinout
Bijlagen
even plaatje van internet geplukt
even plaatje van internet geplukt
2193535_4.prpcah71rx.jpg (27.27 KiB) 16019 keer bekeken
Lomito

Koekenpan... :lol: Ik vind de Cat-eye wel een mooie spiegel maar ik zou hem dan liever onder het stuur willen hebben, met die koekenpan mep je alles en iedereen van de weg.
Plaats reactie