Zeventienletterwoordenlingo: Stinkschoenentips

Plaats reactie
buco

Yep, de titel zegt het al. Ik heb van die Northwave Celcius fietsschoenen en draag ze dagelijks. Na een tijdje begonnen ze naar zweetvoetenkwadraat te rieken. Na de wasmachine was de geur helemaal weg. Helaas waren ze ook 5 maten gekrompen. Geen onverdeeld succes dus.

Sindsdien zet ik ze af en toe (als de geur weer begint) in een emmer met warm water en sodakristallen. Het helpt wel maar de geur is nooit helemaal weg. Plus het duurt langer dan een nacht om de schoenen weer helemaal droog te krijgen op de verwarming met krantenpapier erin.

Dus bij deze gezocht: Stinkschoenentips.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je zou talkpoeder kunnen proberen: droog op je voeten aanbrengen voordat je je schoenen aantrekt en/of in je schoenen strooien na het dragen.

Sokken op minimaal 60 graden wassen, anders gaan de bacteriën niet dood. En natuurlijk ook je voeten dagelijks goed wassen en drogen. Kijk ook eens naar welke samenstelling je sokken hebben, bepaalde materialen gaan sneller stinken dan andere en je schoenen absorberen die geur. (Dus de vraag is altijd: zijn het je voeten, de sokken of de schoenen waar dit begint.)

Ik heb ditzelfde euvel trouwens veel jaren geleden eens gehad met een paar Teva sandalen. Na een dag dragen was de geur niet te harden, terwijl ik daar met ander schoeisel nooit last van heb, erg gênant. Het moest wel aan de Teva's liggen. Ik heb dit uiteindelijk opgelost met een schoenendeodorant van een buitensportzaak (gehaald bij Kathmandu in Utrecht). Weg probleem, helemaal. Geen parfumgeur om de nare geur te verdoezelen, de Teva's werden er keurig geurloos van. Ik heb gezocht of ik mijn flesje online nog kon vinden, maar het is zo lang geleden dat deze waarschijnlijk niet meer leverbaar is. Bij een goeie buitensportwinkel kunnen ze je vast verder helpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Zeer bekend Teva-probleem, altijd leuk op vakantie met 4 paar Teva-voeten in de auto......

Geur wordt uiteindelijk veroorzaakt door bacterien, dus die moeten dood. Vanaf mijn werk heb ik spuitbussen 70% ethanol die prima werken voor mijn sportschoenen. Bij bowlingbanen hebben ze ook altijd sprays, maar ik weet niet wat daar in zit. De tip die je wel eens tegenkomt om je schoenen in de vriezer te zetten is in ieder geval nutteloos, die werkt maar heel tijdelijk omdat je de bacterien niet dood, maar alleen het metabolisme vertraagt.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wiebe schreef: 24 jan 2018, 23:52 Zeer bekend Teva-probleem, altijd leuk op vakantie met 4 paar Teva-voeten in de auto......
Snap ik :be

Ik heb het daarna trouwens nooit meer gehad met Teva's. Dat busje schoenendeo is een jaar geleden ofzo dan ook de kliko in gegaan. Misschien dat er toch iets is gewijzigd aan het materiaal van de binnenzool, geen idee. Ik hou het reliëf in de binnenzool van mijn Teva's wel heel trouw schoon om te voorkomen dat daar bacteriën in achterblijven. Volgens mij helpt dat ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Faffi
Pro
Pro
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 dec 2017, 19:44
Locatie: Kapelle op den Bos

wat ze bij Teva adviseren en ook toepasbaar is bij andere schoenen is ze een nacht in de diepvries stoppen dood alle bacteriën en geuren
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Faffi schreef: 25 jan 2018, 07:01 wat ze bij Teva adviseren en ook toepasbaar is bij andere schoenen is ze een nacht in de diepvries stoppen dood alle bacteriën en geuren
Invriezen dood de bacterien niet. Daarvoor is verhitting nodig.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

BAKING SODA
Baking soda zou een remedie moeten zijn voor veel schoonmaakproblemen in en om het huis. En dus ook voor het stankprobleem van je sportschoenen. Het poeder is in staat om vlekken, geurtjes en vocht te absorberen en volgens kenners dé beste truc om de onaangename geur in je schoenen te laten verdwijnen. Verdeel een theelepel baking soda over de binnenkant van je schoenen en laat dit een nacht inwerken. Je schoenen moeten de volgende ochtend niet meer ruiken.
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Tea for two 😁
Bijlagen
120D2CCA-EBEF-4A6D-9AF7-C0F0A73E3D04.jpeg
120D2CCA-EBEF-4A6D-9AF7-C0F0A73E3D04.jpeg (810.47 KiB) 4207 keer bekeken
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Winters
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2018, 21:46
Locatie: Hechtel-BE

De beste remedie:
Boorzuurschilfers ( geen zorgen , dit bijt niet uit of zo).
Verkrijgbaar bij de apotheker ( drogist voor de noorderburen) ( 4 euro per potje)
Een paar dagen wat in je schoenen, en in je sokken doen. ( dus ook mee rondlopen,fietsen enz)
de geur zal een tijd wegblijven, periodiek wel af en toe nog eens preventief toepassen

Deze remedie komt van vroegere mijnwerkers, die zweetvoeten kregen van de gummilaarzen in de mijn.

gebruik het zelf en het werkt fantastisch.
ST1X 2018
Fietsnaam: Zwèrten Duvel
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Deo met zilver werkt ook, doodt de bacteriën. Tot nu toe nog geen last gehad met mijn sidi schoenen.
Maar ik draag er wollen sokken in
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Plaats reactie