De Stromer concurrentie in 2018

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

RHJ schreef: 14 jan 2018, 12:40 Evident dat de speed pedelec markt nog in de pioniersfase zit.

Stromer positioneert zich als pionier graag in het high end marktsegment. Dat kan een bewuste keuze zijn: liever kleinere aantallen verkopen tegen een hogere marge dan volume produceren (en verkopen!) tegen geringere marges. Andere fabrikanten lijken toch marktaandeel te willen gaan veroveren met scherpere prijzen bij vergelijkbare producten.

In die zin heeft Lomito gelijk met een vergelijk met Apple producten (of in de automotivemarkt met producten als Porsche,
Range Rover, Bentley etc.): een redelijke relatie tussen prijs en product is in feite niet meer te beredeneren. De consument is bereidt om extra te betalen voor merkbeleving, onderscheidend vermogen en het 'gevoel' een premiumproduct te kunnen bezitten.

En toch geloof ik dat het succes van Stromer ten dele toeval is. De Stromers zijn ontwikkeld als vrijetijdsvoertuigen, niet als woon/werk verkeer fietsen. Ze hebben succes omdat ze zo snel rijden en zo'n grote actieradius hebben. Het pertinent weigeren van Stromer om hun design lichtjes bij te sturen zodat de fietsen voor die mensen praktischer worden, is op termijn een zwak punt. Ik denk dan aan de gebrekkige spatborden en de bagagedrager die duidelijk beter kunnen. Wanneer één van de nieuwe spelers hierop inspeelt, zal hun marktaandeel snel slinken. Riese Und Muller is bvb een bedrijf die goed nadenken over de fietsen die ze op de markt zetten, maar ze gebruiken de verkeerde motortechniek (kijk maar eens naar de Charger). Indien zij niet blijven werken met Bosch (die nu ook een 600 Watt motor op de markt gaan brengen - middenmotor). Misschien komt er ook een oplossing onder de vorm van een riemaandrijving voor dat soort motoren?


Voor de speedpedelec markt is belangwekkend hoe het huidige koperspubliek eruit ziet: slechts een enkeling koopt een SP als vrijetijdsvoertuig (alleen voor recreatieve doeleinden); de meerderheid koopt het vanwege het praktische gebruik. Daarmee is voor de marktontwikkeling van belang hoe de speed pedelec markt zich de komende jaren verder gaat ontwikkelen: wordt/blijft het een groeimarkt of blijkt na enkele jaren al snel dat de grootste groei eruit is en de markt zich gaat stabiliseren.

De SP verkoopaantallen van de afgelopen 1-2 jaar lijken vooralsnog niet op spectaculaire groei te duiden en het zou zo maar kunnen dat de doelgroep (primair dus de fietsforens die een alternatief zoekt voor de auto/openbaar vervoer) vrij snel zal stabiliseren. In dat geval zal ook het aantal fietsfabrikanten dat belangstelling heeft voor de SP-markt en er een voldoende aantrekkelijk verdienmodel in ziet, waarschijnlijk beperkt blijven.

Ook het element van maatschappelijk acceptatie van de SP en de ontwikkeling (of achterblijvende ontwikkeling) van de verkeersinfrastructuur zullen hun invloeden gaan hebben.
Ik denk niet dat er een stabilisatie komt in het aantal mensen die met de speedpedelec gaan rijden, ik verwacht dat dit verder gaat stijgen, naarmate auto rijden duurder wordt en de files langer worden. De diesel gaat er langzaam uit en wordt duurder, autorijden wordt sowieso duurder
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 14 jan 2018, 15:23 En toch geloof ik dat het succes van Stromer ten dele toeval is. De Stromers zijn ontwikkeld als vrijetijdsvoertuigen, niet als woon/werk verkeer fietsen.
Uit de Stromer-marketing uitingen blijkt dat de Stromer wel degelijk als commuter speed pedelec voor particulieren en zakelijk voor de ZZP-mannetjes en vrouwtjes in de markt is gezet. De prijs van de Stromer is voor de meesten ook veel te hoog om de Stromer alleen voor de lol te gaan gebruiken.
Tomasj schreef: 14 jan 2018, 15:23 Ze hebben succes omdat ze zo snel rijden en zo'n grote actieradius hebben.
Mee eens. Zolang de concurrentie hier niet beter in gaat presteren blijft Stromer sowieso marktleider. Overigens denk ik dat het strakke design ook veel mensen aanspreekt. Mij iig wel, ik hou niet van toeters en bellen.
Tomasj schreef: 14 jan 2018, 15:23 Het pertinent weigeren van Stromer om hun design lichtjes bij te sturen zodat de fietsen voor die mensen praktischer worden, is op termijn een zwak punt. Ik denk dan aan de gebrekkige spatborden en de bagagedrager die duidelijk beter kunnen.
Voor wat betreft de verlichting voldoet Stromer keurig aan de type-goedkeuring. Je kunt je dus ook afvragen of de wettelijke eisen aan de verlichting wel voldoen. Gelukkig zijn die eisen voor 2018 weer strenger geworden. Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe de koplampen op de 2018 ST1 X en ST2 gaan presteren. (En een "design"-koplamp zou ik de lamp op de nieuwe ST1 X niet willen noemen, hij is onwijs lelijk en wordt op andere fora al gekscherend "vogelhuisje" genoemd.)

Van de bagagedrager deugt de lak niet, die beschadigt te snel door de veelgebruikte Ortlieb tassen, maar "gebrekkig" zou ik de drager nou ook weer niet willen noemen. De drager houdt het verder prima. De spatborden hoeven wat mij betreft niet anders, die vind ik prima. Er moet alleen een spatlap bij. Het is van de zotte dat wij met zijn allen zelf spatlappen aan het monteren en ontwerpen zijn, omdat de design-afdeling van Stromer zelf geen mooie kan bedenken.
Tomasj schreef: 14 jan 2018, 15:23 Ik denk niet dat er een stabilisatie komt in het aantal mensen die met de speedpedelec gaan rijden, ik verwacht dat dit verder gaat stijgen, naarmate auto rijden duurder wordt en de files langer worden. De diesel gaat er langzaam uit en wordt duurder, autorijden wordt sowieso duurder
Dat denk ik ook. Ik verwacht bovendien dat een deel van de snorfietsers ook over gaat op de speed pedelec als de snorfiets incl. verplichte helm naar de rijbaan wordt verbannen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Toekomstige SP'ers komen:
Van de E-bike,
Uit de auto,
Van de snorfiets,
Van de brommer
Uit de trein en
Van de fiets.
Het zou mooi zijn wanneer we inzicht hadden in aantallen te verwachten.
Ben ook benieuwd hoeveel commuters stoppen met SP rijden.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Stromend schreef: 14 jan 2018, 16:24 Ben ook benieuwd hoeveel commuters stoppen met SP rijden.
Marktplaats is een aardige indicatie, mensen die echt stoppen zullen de fiets niet inruilen en dus alleen particulieren zullen hun fiets aanbieden. Ik heb even geteld: 4 fietsen waarvan 1 vanwege aanschaf ST5... :bj

Mijn voorzichtige conclusie: NIHIL.
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Stromend schreef: 14 jan 2018, 14:01 Helemaal eens met Lomito's verhaal met de toevoeging dat visie op toekomstige steden een groei van langzaam vervoer laat zien. Ruimte wordt beperkter en vierwielers nemen een ongunstig deel hiervan in terwijl ze het grootste deel van de dag stilstaan. Utrecht laat mooie voorbeelden van ruimteoptimalisatie in de stad zien.
Dat klopt voor de stad Utrecht helaas niet... ik fiets daar met enige regelmaat en daarbij valt op dat Utrecht het juist hopeloos laat afweten om de enorme groei van het fietsverkeer te faciliteren met goede fietsroutes. Utrecht zet vooral in op het wegjagen van het autoverkeer uit de stad maar zet daar een zwaar onvoldoende beleid voor goede fietsroutes tegenover... met de SP weet de stad al helemaal geen raad en goed fietsbeleid voor de stad ontwikkelen omvat meer dan de grootste overdekte fietsenstalling ter wereld te bouwen.

Duidelijk is inderdaad dat, zoals eerder betoogd, een deugdelijke fietsinfrastructuur kan bijdragen om de fiets verder op te stuwen als volwaardige vervanger van de auto en het OV op afstanden tot 30-40 km.
Een gemeente als Houten doet dat prima en in bijvoorbeeld het Engelse Cambridge ontdekte ik vorig jaar ook dat zij aardig bezig zijn.
+STROMER- ST5
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Bedenk dat we met de fietssituatie in NL erg verwend zijn en we hoge verwachtingen hebben.
Er zijn nauwelijks landen die het begrip fietssnelweg kennen. NL heeft er al een 10tal.
Utrecht is een voorbeeld van immense verkeersdruk. In veel wereldsteden met dezelfde mobiliteitsdruk komt de fiets nauwelijks aan bod. Een grootdeels van binnenstad Utrecht is gewoon fietsbaar. Dat je het onvoldoende vind snap ik maar dat komt mede door enorme fietsdichtheid en ruimtegebrek. Voor mij scoort Utrecht een ruime voldoende.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat ruimtegebrek in Utrecht is echt een heel bizar verschijnsel als je er -zoals ik- 20 jaar hebt gewoond en er nu al 10 jaar weg bent. Ik moet eerlijk zeggen dat ik maar weinig snap van veel planologische beslissingen in Utrecht. Ik begrijp dat al die mensen ergens moeten wonen, maar echt de gekste stukjes groen zijn inmiddels volgepropt met (semi-)hoogbouw. En voor wat betreft het verwerken van al het fietsverkeer (zowel doorstroming als stalling) holt Utrecht al minimaal een decennium achter de feiten aan. Ik had toen ik in Utrecht woonde geen auto, ik deed álles met de fiets en toen was het op veel plekken in en rondom het centrum al totaal geen doen meer.

Daar staan wel enkele fraaie projecten tegenover, zoals de grootste fietsenstalling ter wereld, maar daarvan was al voordat-ie geopend werd duidelijk dat dit binnen enkele jaren alweer niet voldoende zou zijn.

Een paar jaar geleden twijfelde ik of ik weer terug naar Utrecht wilde verhuizen, ik heb er nog veel vrienden wonen en kom er regelmatig. Bij al die bezoekjes ben ik Utrecht gaan bekijken door de "wil ik hier wonen?"-bril, en ik werd eigenlijk alleen maar vreselijk benauwd van hoe krankzinnig volgepropt de stad inmiddels is. En lang niet altijd op een mooie manier.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Overigens heeft De Kopgroep, een groep die opkomt voor de belangen van speed pedelec rijders en waar ik sinds kort ook bij zit, een maand of twee geleden overleg gehad met de wegbeheerder van de Provincie Utrecht over de positie van de speed pedelec en de mogelijkheid om speed pedeles op bepaalde fietspaden toe te laten, naar Gelderlands model.

Aankomende maandag vergadert de Commissie Milieu, Mobiliteit en Economie en één van de leden van De Kopgroep heeft ter voorbereiding een gesprek met één van de commissieleden, en hij heeft spreektijd geregeld tijdens de vergadering. Dit met hetzelfde doel.

Alles om Utrecht een zetje in de goeie richting te geven :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Dat is een hele mooie beweging! Mooi dat je via De Kopgroep de positie/belangen van de SP-gebruikers onder de aandacht van (in dit geval provinciale) bestuurders brengt Sylvia :bp:

Wellicht is er via deze lijn ook contact met het ministerie en de VNG?
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die contacten zijn er zeker, en waar we maar kunnen, dienen we stukken in en proberen we spreektijd te krijgen. De Kopgroep heeft eind vorig jaar zelfs een presentatie gegeven en deelgenomen aan workshops op een avond van De Fietsersbond over de speed pedelec.

Alles gebeurt nu vooral achter de schermen. Ik heb het op me genomen om een website te bouwen voor de Kopgroep, zodat er meer communicatie mogelijk wordt, zowel met de beleidsmakers als de achterban en de media.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie