Tomasj schreef: ↑14 jan 2018, 15:23
En toch geloof ik dat het succes van Stromer ten dele toeval is. De Stromers zijn ontwikkeld als vrijetijdsvoertuigen, niet als woon/werk verkeer fietsen.
Uit de Stromer-marketing uitingen blijkt dat de Stromer wel degelijk als commuter speed pedelec voor particulieren en zakelijk voor de ZZP-mannetjes en vrouwtjes in de markt is gezet. De prijs van de Stromer is voor de meesten ook veel te hoog om de Stromer alleen voor de lol te gaan gebruiken.
Tomasj schreef: ↑14 jan 2018, 15:23
Ze hebben succes omdat ze zo snel rijden en zo'n grote actieradius hebben.
Mee eens. Zolang de concurrentie hier niet beter in gaat presteren blijft Stromer sowieso marktleider. Overigens denk ik dat het strakke design ook veel mensen aanspreekt. Mij iig wel, ik hou niet van toeters en bellen.
Tomasj schreef: ↑14 jan 2018, 15:23
Het pertinent weigeren van Stromer om hun design lichtjes bij te sturen zodat de fietsen voor die mensen praktischer worden, is op termijn een zwak punt. Ik denk dan aan de gebrekkige spatborden en de bagagedrager die duidelijk beter kunnen.
Voor wat betreft de verlichting voldoet Stromer keurig aan de type-goedkeuring. Je kunt je dus ook afvragen of de wettelijke eisen aan de verlichting wel voldoen. Gelukkig zijn die eisen voor 2018 weer strenger geworden. Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe de koplampen op de 2018 ST1 X en ST2 gaan presteren. (En een "design"-koplamp zou ik de lamp op de nieuwe ST1 X niet willen noemen, hij is onwijs lelijk en wordt op andere fora al gekscherend "vogelhuisje" genoemd.)
Van de bagagedrager deugt de lak niet, die beschadigt te snel door de veelgebruikte Ortlieb tassen, maar "gebrekkig" zou ik de drager nou ook weer niet willen noemen. De drager houdt het verder prima. De spatborden hoeven wat mij betreft niet anders, die vind ik prima. Er moet alleen een spatlap bij. Het is van de zotte dat wij met zijn allen zelf spatlappen aan het monteren en ontwerpen zijn, omdat de design-afdeling van Stromer zelf geen mooie kan bedenken.
Tomasj schreef: ↑14 jan 2018, 15:23
Ik denk niet dat er een stabilisatie komt in het aantal mensen die met de speedpedelec gaan rijden, ik verwacht dat dit verder gaat stijgen, naarmate auto rijden duurder wordt en de files langer worden. De diesel gaat er langzaam uit en wordt duurder, autorijden wordt sowieso duurder
Dat denk ik ook. Ik verwacht bovendien dat een deel van de snorfietsers ook over gaat op de speed pedelec als de snorfiets incl. verplichte helm naar de rijbaan wordt verbannen.