De Stromer concurrentie in 2018

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

1FB87297-6F1C-4609-949E-1F2FEEB28DC9.jpeg
Lynx met 400 watt MM met powerboost maar niet voor op de openbare weg. Bij mijn FM.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Bultaco is goed bezig met de Albero die dit jaar op de markt komt. Technisch gezien is Bultaco veel meer Stromer dan Klever. Dit komt omdat de accu maar liefst 1,3Kw is, en Bultaco gebruik maakt van CANbus technologie voor onder meer het BMS. De prijs is EUR 5950, je krijgt veel waar voor je speed-pedelec mijns inziens. Klever moet nog een technische slag maken om bij deze twee merken in de buurt te komen.

Ik zie Bultaco nog wel doorgroeien naar een 2Kw accu, als ik de hangbuik zo zie. Stromer is qua frame beperkt en kan hooguit de zadelbuis nog benutten om boven de 1Kw uit te komen zonder optische consessies te doen.

De technische specificaties van de Brinco vindt je hier: https://www.bultaco.com/downloads/Ficha ... incoEN.pdf

Voor het geval Bultaco meeleest op dit forum de volgende wishlist: 27" wielmaat en ABS s.v.p. :D

2018: Albero
Albero_Brown_Studio5.jpg
Bron: http://bultacobenelux.com/albero-2/
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Die Bultaco weegt zo maar even 42 kg, dat is vergelijkbaar met het gewicht van de Honda Camino in de jaren '90. Wanneer je veortuig zoveel gewicht in de schaal gooit, en zoveel vermogen heeft, slaat de balans wat mij betreft door naar 'Snorfiets' ipv 'Elektrische fiets/speedpedelec'
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Tomasj schreef: 12 jan 2018, 17:10 Die Bultaco weegt zo maar even 42 kg, dat is vergelijkbaar met het gewicht van de Honda Camino in de jaren '90. Wanneer je veortuig zoveel gewicht in de schaal gooit, en zoveel vermogen heeft, slaat de balans wat mij betreft door naar 'Snorfiets' ipv 'Elektrische fiets/speedpedelec'
Ik ga binnenkort proefrijden bij de dealer dichtbij R'dam. De accu en de sterke motor kunnen het gewicht met gemak verplaatsen heb ik me laten vertellen. Ik ga het meemaken. Misschien dat we een lijstje op kunnen stellen van punten waar we concurrenten op beoordelen. De Klever X is binnenkort immers ook aan de beurt. Ik zou me graag aan dezelfde criteria houden :)

Een groot deel van het gewicht zit in de accu, de motor(magneten) en het frame. Op het frame is wellicht nog gewicht te besparen. Een voorvork van Carbon helpt natuurlijk ook. De Stromer ST2 weegt 27 Kg. Tel daar wat bij op voor de zwaardere batterij (3 Kg?), de geveerde voorvork (2 Kg?), de geveerde achtervork (2 Kg?), dan moet de overige 8 Kg verdeeld worden over de motor en het frame.
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 12 jan 2018, 18:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Chris
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 sep 2017, 13:35

Tomasj schreef: 12 jan 2018, 17:10 Die Bultaco weegt zo maar even 42 kg, dat is vergelijkbaar met het gewicht van de Honda Camino in de jaren '90. Wanneer je veortuig zoveel gewicht in de schaal gooit, en zoveel vermogen heeft, slaat de balans wat mij betreft door naar 'Snorfiets' ipv 'Elektrische fiets/speedpedelec'
Een speed pedelec mag 4000 Watt vermogen hebben, en dat is neem ik aan dan nominaal dus dat bied nog wat ruimte. Je zal dan wel op je sloffen 45 kunnen rijden maar wellicht kan de ondersteuning ook minder.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ets-e-bike
Bij de Stromer modellen loopt het vermogen toch ook op en is dat dan de juiste grens? Menigeen zou qua vermogen toch liever een snelle st2s dan een st1x willen hebben? en Stromer speelt daar op in met de duurde modellen met meer vermogen.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Tomasj schreef: 12 jan 2018, 17:10 Bij de Stromer modellen loopt het vermogen toch ook op en is dat dan de juiste grens? Menigeen zou qua vermogen toch liever een snelle st2s dan een st1x willen hebben? en Stromer speelt daar op in met de duurde modellen met meer vermogen.
Precies, maar het verschil tussen 10K voor de ST5 en 6K voor de Bultaco is niet recht te praten in mijn ogen... Vandaar dat ik denk dat Bultaco een serieuze concurrent kan worden.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Chris schreef: 12 jan 2018, 18:35
Tomasj schreef: 12 jan 2018, 17:10 Die Bultaco weegt zo maar even 42 kg, dat is vergelijkbaar met het gewicht van de Honda Camino in de jaren '90. Wanneer je veortuig zoveel gewicht in de schaal gooit, en zoveel vermogen heeft, slaat de balans wat mij betreft door naar 'Snorfiets' ipv 'Elektrische fiets/speedpedelec'
Een speed pedelec mag 4000 Watt vermogen hebben, en dat is neem ik aan dan nominaal dus dat bied nog wat ruimte. Je zal dan wel op je sloffen 45 kunnen rijden maar wellicht kan de ondersteuning ook minder.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ets-e-bike
Bij de Stromer modellen loopt het vermogen toch ook op en is dat dan de juiste grens? Menigeen zou qua vermogen toch liever een snelle st2s dan een st1x willen hebben? en Stromer speelt daar op in met de duurde modellen met meer vermogen.
Er is een verschil tussen 2000Watt en 850 Watt. Met 2000Watt haalt de motor an sich die 45 km/h.

rvaneijk schreef: 12 jan 2018, 18:38
Tomasj schreef: 12 jan 2018, 17:10 Bij de Stromer modellen loopt het vermogen toch ook op en is dat dan de juiste grens? Menigeen zou qua vermogen toch liever een snelle st2s dan een st1x willen hebben? en Stromer speelt daar op in met de duurde modellen met meer vermogen.
Precies, maar het verschil tussen 10K voor de ST5 en 6K voor de Bultaco is niet recht te praten in mijn ogen... Vandaar dat ik denk dat Bultaco een serieuze concurrent kan worden.
Wel, ik raad je aan ze eens te testen. Ze rijden blijkbaar niet erg goed :D
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 09 nov 2017, 11:41 Van die andere fietsenmaker hier in de Hoofdstraat, dealer van Qwic, hoorde ik dat in maart 2018 een SP van Qwic op de markt komt. Nog even wachten dus...
Mijn fietsenmaker bevestigt dit. Fiets zou 3999 EUR kosten met een 700W batterij. Motor in het achterwiel, vermogen 400 Watt. Zeer mooie afmontage ook volgens de catalogus
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Chris
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 sep 2017, 13:35

Tomasj schreef: 13 jan 2018, 17:04 Er is een verschil tussen 2000Watt en 850 Watt. Met 2000Watt haalt de motor an sich die 45 km/h.
Met 850W rijd je ook vrijwel altijd 45 denk ik. Mijn st1 kan zonder trappen gemiddeld tussen de 30 en 40Km/u met de boost :) en dat is een 36v/500W. Dat wel is het leuke van dingen zelf kunnen instellen en kan me voorstellen wat een 48v/850W dan zal doen; als die motor dat vermogen levert hoef je niets te doen ;) dus dan kan het ook wel 2000W zijn omdat het kan en mag.
Of houd het op 500W of minder voor diegene die niet in de verleiding wil komen om zelf weinig mee te trappen ;)
Overigens niet dat ik er zo mee rij maar die begrenzing op 44,4 vind ik wat irritant want dan valt de ondersteuning steeds zo abrupt weg en met boost bouwt de ondersteuning dan wel soepel af.
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Tomasj schreef: 12 jan 2018, 17:10 Die Bultaco weegt zo maar even 42 kg, dat is vergelijkbaar met het gewicht van de Honda Camino in de jaren '90...
No offence, maar wat een archilelijk gedrocht is dat zeg... Volgens mij hebben ze effectief het karkas van een Camino, een downhillfiets uit de Carrefour, jerrycan en nog wat overschotjes samen gegooid, et voila, le nouveau vélo est arrivé. En met zo'n gewicht is het waarschijnlijk even manoeuvreerbaar als een Duitse Tiger tank :) Daar wil je toch niet op gezien worden? :oops: Dit doet gewoon pijn aan mijn ogen.

Op dat vlak heeft Stromer het toch stukken beter voor elkaar: genoeg power in een strak ontwerp, waar ik tenminste nog mijn fietstassen op kwijt kan, ipv van zo'n 'open ontwerp' die je bij veel van die concurrenten ziet en waar je bij manier van spreken bij de minste onoplettendheid verstrikt kunt raken in al die uitsteeksels en hoekjes en kantjes :)... Een Stromer is misschien duurder, maar dat heb ik er wel voor over als ik daarmee heelhuids op mijn bestemming raak. Maar goed, des goûts et des couleurs, on ne discute pas :)
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Plaats reactie