Spiegel van B&M en alternatieven

Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

Fuxon spiegel kopen en onderaan het stuur hangen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pieter schreef: 01 jun 2017, 07:36 Bij de Sparta was dit na zo'n 1000 km.
1246km op de teller, waarvan ca. 1050 met de B&M spiegel en het is gebeurd, op exact de afstand die Pieter al voorspelde. Wanneer ik over hobbelig wegdek rij, houdt de spiegel zijn stand niet meer vast..

Ik heb het nu tijdelijk opgelost door de drie schroeven die je onder het rubber vindt wat aan te draaien (zeer slechte, zachte schroefjes trouwens, dus voorzichtig als je ermee bezig gaat):

Stromer spiegel.jpg
Stromer spiegel.jpg (121.99 KiB) 8345 keer bekeken

Hiermee zal ik waarschijnlijk afstevenen op de volgende voorspelling. Dat is die van RoRo, die aangeeft dat dat stalen plaatje waarmee de kogel op zijn plek wordt gedrukt langzaam maar zeker krom wordt. Dat proces heb ik alvast wat versneld.

Ik ben redelijk geïrriteerd hierover, aangezien dit probleem kennelijk al heel erg lang bij B&M en de dealers bekend moet zijn. Eén piepklein metalen plaatje verbeteren en je bent overal vanaf. Waarom ze dat niet doen... Ik ben dichtbij de aanschaf van Reinouts Cat Eye BM-45 spiegel.

Hoe is jouw B&M spiegel er inmiddels aan toe Pieter? En die van anderen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Hoe is jouw B&M spiegel er inmiddels aan toe Pieter?
Ik krijg hier een plaatsvervangende boosheid bij ... dit is inderdaad verschrikkelijk. Zowel B&M als de dealers weten hier van. Dat dit nog steeds zo wordt verkocht is onvoorstelbaar (probleem is dus al meer dan 2 jaar bekend!!!!).

Mijn spiegel houdt zich nog goed. Ik heb er nu zo'n 1100 km opzitten. Ik moet zeggen dat mijn dagelijkse rit minder hobbelig is dan een jaar geleden. Daardoor houdt de spiegel het waarschijnlijk iets langer uit.

Als mijn spiegel het begeeft, ga ik zeker de dealer vragen kosteloos een alternatief er op te zetten. Wel teleurstellend. Zeker! :oops:
Lomito

Die koekenpan van mij gaat alweer dik 4 maanden mee, 5200 km, en geen centje pijn. Je moet even door hebben dat het scharnier feitelijk twee scharnieren zijn, nr.1 om de spiegel in/uit te klappen en nr. 2 om de stand van de spiegel in te stellen. Zolang je nr. 1 gebruikt voor het in/uit klappen blijft nr. 2 lekker strak.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pieter schreef: 07 jul 2017, 21:49 Als mijn spiegel het begeeft, ga ik zeker de dealer vragen kosteloos een alternatief er op te zetten.
Ik heb mijn dealer vandaag gebeld. Hun enige tip was wat ik al gedaan had: die drie schroefjes aandraaien. Zij krijgen regelmatig B&M spiegels terug, maar lang niet allemaal en zeker niet al na 1000km.

Het probleem zal bij mij te maken hebben met een relatief hobbelige route en het feit dat ik de spiegel om hem thuis en op het werk binnen te zetten moet inklappen. Ik vind dat een spiegel met inklapmogelijkheid daar gewoon tegen moet kunnen en dat Lomito's techniek (ervoor zorgen dat het draai/kantelmechanisme van de spiegel zelf niet meebeweegt bij het in- en uitklappen) niet nodig zou moeten zijn, maar voor wie deze koekenpan graag wil houden is Lomito's tip dus wel de beste.

Overigens is de schroef aan de onderkant van de spiegel, die ervoor zorgt dat het in- en uitklappen van de spiegel niet té makkelijk gaat, er ook eentje die constant los trilt. Een beetje Loctite lost dit wel op, maarja, als die schroef dan weer net wat te strak zit, wordt de spiegel toch ook bij het kogelmechanisme belast tijdens het in- en uitklappen.

Ik kan er met het hoofd niet bij dat de fabrikant niet gewoon dat plaatje verbetert..
Mijn dealer heeft aangeboden om de spiegel kosteloos te vervangen door een alternatief.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik ga een andere spiegel plaatsen, zo'n klein rond dingetje zoals Reinout die ook heeft maar dan onder het stuur. Je hoeft dan niet meer in te klappen en steeds opnieuw in te stellen. En dan kan ik mijn bar-ends beter gebruiken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Test wel even goed of dat voor je werkt voor je tot aanschaf overgaat.

Ik heb een paar 100km de Zéfal Spy geprobeerd, ook zo'n superklein dingetje. Dankzij het verstelbare rubberen bandje kun je die bijna overal op je fiets kwijt, maar de combinatie van klein en niet ver genoeg naar buiten kunnen plaatsen maakte dat ik veelal tegen mijn eigen heup aan het kijken was. Ik kon niet om mezelf heen kijken.
zefal spy.jpg
zefal spy.jpg (9.84 KiB) 8293 keer bekeken
Ik overweeg daarom toch die van Reinout.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Zo'n Cateye BM-45 wil ik ook, alleen bij de dealers momenteel moeilijk te verkrijgen, levertijden tot September :(
rBVaGFatFd6AM2ahAADYUmPSNOY653.jpg
rBVaGFatFd6AM2ahAADYUmPSNOY653.jpg (31.5 KiB) 8290 keer bekeken
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Hallo allemaal,

ik ben nog steeds uitermate tevreden met mijn BM-45.
Enkele weken ben ik goed onderuit gegaan (grind + regen in een bocht.....ik had geen kans....).
Buiten de kapotte regenbroek en fietsbroek is de Stromer feitelijk op mijn BM-45 gevallen.
De spiegel is er direct afgeplopt en de fiets zelf is een stukje doorgeschoven OP DE SPIEGELSTEUN van de BM-45 (massief aluminium).
Die heeft daardoor ongezonde slijtplekken (zie foto).

De spiegel er weer opgedrukt. En weer vast als een huis.
Ook na 4500 kilometer + onderuitgaan.....geen verstelling nodig
Ook na een ingreep met een verende stuurpen....geen verstelling nodig.
En mocht iemand er tegen aan tikken in de fietsenstalling of zo: gewoon effe terug naar wat je wenst en daar BLIJFT die dan ook.

Natuurlijk biedt de originele spiegel een groter blikveld; het oppervlak is gewoon groter.
Maar voor mij is deze Cat Eye BM-45 een blijvertje. Bewezen kwaliteit ook in onfortuinlijke omstandigheden.

Stromer-ze,
Reinout
Bijlagen
IMG_9521.JPG
IMG_9521.JPG (566.78 KiB) 8266 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Ik heb n Egrgotec m99, de originele was te breed, kon niet handig door de deur,
De spiegel zit murvast en blijft ondanks hobbels etc. altijd op positie.

Zicht is ook beter dan origineel en vangt minder wind.


Foto is voorbeekd, NIET mijn fiets...
Bijlagen
IMG_1170.JPG
IMG_1170.JPG (344.38 KiB) 8237 keer bekeken
+ST2S and n-joying it to the max...
Plaats reactie