Eerste gebruikservaringen SJCAM Bodycam A10 om te filmen op de Stromer.
- 989F61AB-06BC-472E-B283-311F8B913095.jpeg (10.19 KiB) 3492 keer bekeken
Na mijn aanrijding in november had ik me voorgenomen met een camera te gaan Stromeren.
Heb verschillende systemen en prijzen vergeleken. Eerst gedachte was om voor een dual motorcamera systeem te gaan maar uiteindelijk is er gekozen voor een bodycam.
Algemeen:
De SJCAM A10 weeg 120 gram en is in formaat vergelijkbaar met een GoPro Hero 7. De BC A10 heeft een verticaal portretformaat.
De BC A10 ondersteunt microSD geheugenkaartjes tot 64 GB. Ik rijd met een 64 GB van Kingston.
IR:
Naast de standaard features die de meeste camera's hebben heeft de BC A10 een night-vision functie dmv. IR. Bij bekijken van de filmpjes kun je waarnemen dat de IR automatisch ingeschakeld wordt. Wanneer de lichtgevoelige cel te weinig licht registreert schakelt de camera van kleurenopname naar IR modus (zwart-wit). Op het filmpje wordt dit met en tik geregistreerd.
Grappig wanneer je onder lantaarnpalen doorfietst en de camera steeds blijft omschakelen terwijl hij door filmt.
Geheugen:
DE BC A10 filmt standaard in 720p 30 fps (maar kan ook 1080p of 1296p) en dat vind ik voor het doel rittenregistratie meer dan voldoende. Fotoresolutie is mogelijk in 3, 5, 8, 10 en 12M.
Het geheugen wordt hierdoor gespaard. HD vind ik voor dit doel niet nodig.
De filmpjes worden standaard in partities van 3 minuten opgeslagen en in een reeds van bestanden chronologisch op datum en tijd in het geheugen geordend. Je kunt ze eenvoudig via het menu in de display van de camera selecteren en terugkijken. Hierbij zie je een redelijk nauwkeurig beeld van de omgeving maar nummerborden van voorbijrazende auto's zijn in het scherm niet te lezen. Hiervoor moeten de beelden naar een telefoon of PC worden overgezet en op groter scherm bekeken worden.
Geluid is prima en de IR doet vertrouwd zijn werk. Met de Supernova Pro van de ST2s heb ik natuurlijk voordeel maar ook op filmpjes van wandelingen in het donker kun je in IR modus veel terugzien van de omgeving om afstand van enkele meters.
Accuduur:
De BC A10 heeft een accu met 2650 mAh en zou hiermee volgens producent 6 uur kunnen filmen.
Mijn rit was 30 minuten en ik kan na het bekijken van verschillende filmpjes zonder bijladen nog geen verbruik zien van de accu capaciteit.
Geluid:
Omgevingsgeluid zoals voorbijrijdende auto's, honden en pratende mensen dicht in de buurt worden helder geregistreerd.
Het geluid van de speakertjes van mijn Cratoni Smartride (vnl hoge tonen) komen als licht achtergrond geluid door maar melodieën zijn niet te herkennen. De BC A10 heeft een dubbele microfoon en dit helpt hem bij het opnemen van stemmen. Ondanks de stevige wind van morgen hoor ik uit de speaker van de camera nauwelijks windgeruis. Hoe dit op een telefoon is weet ik nog niet.
Beeld:
Helder beeld met voldoende detaillering voor rittenregistratie.
Je kunt datum en tijd in de vorm van een watermerk op de filmpjes laten drukken.
Wifi:
2,4 GHZ ingebouwd maar nog niet getest.
Bevestiging:
De camera komt met drie bevestigingsclips. 2 voor op de kleding en 1 adapter voor een dashcam systeem. Voor het ophangen in een auto mist de 2e unit hiervoor.
Het is nog even een dingetje om de stand van de camera juist ingesteld te krijgen op het horizontale vlak. Bevestigd op een schouderband van een klein rugzakje draait hij iets naar rechts. Ik wil dit nog aanpassen met een hardschuin beugel achter de klip zodat het zichtveld meer op links passerende auto's gericht wordt.
Eerste indruk:
De camera is van prima bouwkwaliteit en als getest ook stootbestendig(liet hem al een keer vallen).
Het beeld is geschikt voor rittenregistratie en de IR modus is handig.
Bevestiging om zoveel mogelijk nuttige beelden te verzamelen is een aandachtspunt.