Cratoni Smartride helm (NTA-8776 gekeurd)

Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

een beetje zoals Lomito's avatar ?

:lol: :lol: :lol:
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ook bij Cratoni ben ik langs geweest tijdens Eurobike. Ik heb de volgende NTA-8776-gekeurde helmen met de vertegenwoordiger besproken en ze ook gepast:


Cratoni Commuter

Cratoni Commuter.jpg
Cratoni Commuter.jpg (135.25 KiB) 8535 keer bekeken

Nette helm. Zat prima op mijn hoofd. Het vizier is wat minder groot dan bijvoorbeeld het vizier van de Kask Urban Lifestyle helm en komt daardoor minder laag uit. Dat is fijn om te weten voor de mensen bij wie het Kask vizier teveel tegen de neus aan komt. Mijn bril paste trouwens zonder problemen achter het vizier.

De ventilalatie-openingen aan de bovenkant van de helm kun je open en dicht schuiven. Handig bij regen en kou.

De Cratoni Commuter is "gewoon" een hele keurige speed pedelec helm, zonder fratsen, maar wel mét vizier en achterlicht.


Cratoni Vigor


Cratoni Vigor.jpg
Cratoni Vigor.jpg (155.87 KiB) 8533 keer bekeken

De Cratoni Vigor is de zwaarste, en daarmee ook de meest robuuste helm van de drie. De Cratoni Vigor heeft niet alleen een NTA-8776 keurmerk, maar is ook ECE 22.50 gekeurd. Dit betekent dat de helm ook op een brommer gedragen mag worden. Dit kun je goed aan de helm zien en voelen: de helm is relatief zwaar en nogal warm op je hoofd, hoewel hij wel wat meer ventilatie-openingen heeft dan de gemiddelde brommerhelm.

Ik heb de helm gepast, het was -zoals voorspeld- even frommelen met mijn flaporen, maar als hij eenmaal zit, dan zit-ie ook echt als een HUIS, dus ik vind dat geen onoverkomelijk probleem. Zeker nadat je de brede kinband heb vastgemaakt voel je meteen dat je een hele serieuze helm op je hoofd hebt. Hij is nog mooi ook en mijn flappers zullen in deze helm geen kou lijden.

Het vizier is uitneembaar en wordt met twee pootjes de helm in geschoven. Je kunt vizier in verschillende afstanden t.o.v. je gezicht in de helm drukken (klikken). Opnieuw zeer handig voor brildragers, want je past eenvoudig de positie van het vizier aan aan de ruimte die je nodig hebt voor je bril.

Ben je op zoek naar de sterkste NTA-8776 gekeurde helm van dit moment, dan is de Cratoni Vigor de enige juiste keus.



Tot slot heb ik ook de Cratoni Smartride bekeken en laten demonstreren.

Cratoni Smartride.jpg
Cratoni Smartride.jpg (75.44 KiB) 8529 keer bekeken

Deze helm heeft, aldus Cratoni, alles waarvan je dácht dat je het niet nodig had, totdat je het kreeg. De Cratoni Smartride helm is voorzien van achterlicht, richtingaanwijzers, bluetooth, een G-sensor, ingebouwde microfoon en luidsprekers en kan worden aangestuurd via een afstandsbediening die je op je stuur monteert, en via een App. Je zou bijna vergeten dat het ook nog een helm is.

Erg handig is de impact sensor. Deze registreert het als je gevallen bent en stuurt je lokatie per SMS naar een door jou aangewezen contactpersoon zodat die te hulp kan snellen.

De helm heeft een walkie-talkie functie: als je met een groep fietst en iedereen heeft een Cratoni Smartride helm, dan kun je met deze functie onderling (microfoon/luidsprekers) communiceren.

De verlichting en richtingaanwijzers achterop de helm kun je aansturen via de afstandsbediening op je stuur of via de app op je smartphone. Met die afstandsbediening kun ook je telefoon opnemen, en als je toevallig op dat moment muziek over de luidsprekers aan het luisteren bent, dan wordt deze automatisch gedimd zodra je je telefoon beantwoordt.

De gratis app meet verder ook je snelheid, afgelegde afstand, hoogtemeters e.d.

Zowel de helm als de remote op het stuur gaan ca. 8 uur mee en zijn oplaadbaar via USB.

Ook het vizier van de Cratoni Smartride is uitneembaar en kan naar voren en naar achteren geschoven worden, zodat je je bril eronder kunt blijven dragen. Verder zijn de ventilatieopeningen bovenop de helm, net als bij de Commuter, open en dicht te schuiven.

Persoonlijk vind ik het een helm met een tikkie teveel fratsen, en de geluidskwaliteit van de ingebouwde speakertjes laat te wensen over, maar: als je er veel waarde aan hecht om constant verbonden te zijn, onderweg muziek wil luisteren en de impact-waarschuwing wilt, dan is dit zeker weten een helm voor jou.


Ik heb foto's van de helmen genomen op Eurobike. Deze plaats ik vanavond.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
axeldenekamp
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2017, 20:42

Wanneer worden de helmen van cratoni dan gecertificeerd?
Ze zijn nog niet bijgeschreven in deze lijst https://www.nen.nl/NEN-Shop/Vakgebieden ... A-8776.htm

Heb je het meekleurende vizier nog mogen bewonderen en zo ja wat zijn je bevindingen?


Misschien ook wel leuk om te weten wanneer liggen ze in de winkel?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens Cratoni zijn ze al gecertificeerd. Ik zal NEN morgen eens bellen en vragen of ze misschien achter lopen met de lijst.

De Cratoni Vigor is al een tijdje leverbaar. Volgens mij worden de Commuter en de Smartride in de loop van deze maand verwacht.

Het meekleurende vizier heb ik helaas niet gezien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Cratoni Smartride (foto's van mijn bezoek aan Eurobike 2017):

Cratoni Smartride.jpg
Cratoni Smartride.jpg (3.42 MiB) 8530 keer bekeken
Cratoni Smartride 7.jpg
Cratoni Smartride 7.jpg (2.97 MiB) 8530 keer bekeken
Cratoni Smartride 6.jpg
Cratoni Smartride 6.jpg (3.29 MiB) 8530 keer bekeken
Cratoni Smartride 4.jpg
Cratoni Smartride 4.jpg (2.5 MiB) 8530 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ingebouwde luidspreker van de Cratoni Smartride (zit links en rechts):

Cratoni Smartride 2.jpg
Cratoni Smartride 2.jpg (3.73 MiB) 8528 keer bekeken

Stuurbediening:

Cratoni Smartride ab.jpg
Cratoni Smartride ab.jpg (2.89 MiB) 8527 keer bekeken

Bediening via de app:

Cratoni Smartride app.jpg
Cratoni Smartride app.jpg (3.02 MiB) 8525 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik dacht heel even dat die speakers op de cratoni binnenin zouden zitten, maar aan de buitenkant is echt maf. Dan kan dus de hele omgeving meeluisteren. Lijkt me dan meer geschikt voor die tokkie jeugd die gewoon in het OV de muziek op de speakers zet. Ik hou het bij de commuter.
Lieven
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2017, 11:54

Zijn de cratoni helmen al ergens beschikbaar, weet dit iemand ?
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Nog niet.
De nieuwe Cratoni helmen komen pas november / december 2017 op de markt.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Zomaar even een vraag.

Wie zitten er te wachten op de Cratoni Smartride en heeft iemand hem al eens in zijn handen gehad?

Lijkt mij wel een top helm.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Plaats reactie