Pagina 1 van 1

extra (gedeelde) lader

Geplaatst: 15 mar 2020, 16:50
door Lodek
Hallo iedereen

We hebben met een aantal collega's een Stromer via Fietslease. We willen nu kijken om samen een lader aan te kopen zodat de fietsen kunnen bijgeladen worden op het werk, indien nodig. Welke lader kiezen we dan best? Mijn fiets is een ST1x met accu upgrade 814WH en een aantal andere collega's hebben ook de ST1x. Maar nog andere collega's hebben dan weer de ST3 en zelfs de ST5. Passen de laders op ieder model, of zullen we genoodzaakt zijn om per type (ST1x, ST3, ST5) een extra lader aan te schaffen? Indien bruikbaar voor ieder type, nemen we dan beter een van 190W of 245W, of eerder de reislader? Wat is beter: sneller of trager bijladen? Mijn lader thuis is de standaard meegeleverde 190W. Ik heb hem eens een uurtje bijgeladen met een lader van 245W en dat ging uiteraard een héél pak sneller. Maar is dat ook beter voor de batterij (die dus wel eentje van 814WH is)?

Alvast bedankt voor het advies!

Re: extra (gedeelde) lader

Geplaatst: 15 mar 2020, 17:06
door Stromeur
De CR190, CR245 en CR246 passen allemaal op alle modellen ná de oude ST1 (dus: nieuwe ST1, ST1 X, ST2, ST2 S, ST3 en ST5), ongeacht de accu die in de Stromer zit.

De CR190 is de traagste lader, maar ook de goedkoopste.
De CR245 en CR246 zijn allebei ongeveer even snel, maar de CR246 is compacter, hij is stil en hopelijk wat meer stootbestendig dan de CR245.

De pocket charger (reislader) CR65 is supercompact, doch supertraag, dus niet echt bruikbaar voor jullie toepassing.

Wat gezonder is voor de accu, qua sneller of trager lader: maakt niet uit. De BMS zorgt ervoor dat de lader bij een bepaalde stand overgaat op druppelladen. Hoef je je als consument niet druk over te maken.

Ik zou altijd voor de CR246 kiezen.

Re: extra (gedeelde) lader

Geplaatst: 15 mar 2020, 17:36
door FreddyH
Stromeur schreef: 15 mar 2020, 17:06 Wat gezonder is voor de accu, qua sneller of trager lader: maakt niet uit. De BMS zorgt ervoor dat de lader bij een bepaalde stand overgaat op druppelladen.
Nope. Een lagere laadstroom tijdens het laden is gunstiger voor de accu, maar tussen de 190 en 245/246 is dat verschil niet groot genoeg om je druk over te maken.
Lodek schreef: 15 mar 2020, 16:50 We willen nu kijken om samen een lader aan te kopen zodat de fietsen kunnen bijgeladen worden op het werk, indien nodig.
Je bedoelt: na elkaar laden? Hou je er rekening mee dat een accu volledig vol laden 4-5 uur duurt?

Re: extra (gedeelde) lader

Geplaatst: 15 mar 2020, 17:42
door Henry
FreddyH schreef: 15 mar 2020, 17:36Je bedoelt: na elkaar laden? Hou je er rekening mee dat een accu volledig vol laden 4-5 uur duurt?
Dit zou voor mij voldoende reden zijn om er zelf een te kopen en indien een collega hem wilt lenen (als mijn accu vol is), dan gewoon uit te lenen voor de tijd dat ik nog aanwezig ben.

Re: extra (gedeelde) lader

Geplaatst: 15 mar 2020, 18:15
door mboelis
FreddyH schreef: 15 mar 2020, 17:36 Hou je er rekening mee dat een accu volledig vol laden 4-5 uur duurt?
Ik verwacht niet dat 5 personen met een lege accu op het werk aankomen. Een paar uur laden per Stromer is dan waarschijnlijk voldoende om thuis te komen. Hoe je de laadbehoefte verdeelt bepalen jullie zelf. Bij mij laadt de blauwe 983 Wh accu 22% per uur. Afgerond 215 W/uur. Leuk vraagstuk om samen te plannen.

Re: extra (gedeelde) lader

Geplaatst: 15 mar 2020, 18:28
door FreddyH
Totdat iemand vergeet om de lader over te steken en 1-3 mensen geen bijgeladen accu hebben...

Ik zou gewoon zelf een lader nemen. Die paar honderd Euro op 3 jaar?

Re: extra (gedeelde) lader

Geplaatst: 15 mar 2020, 18:54
door mboelis
Zuinigheid kent geen tijd en iedereen heeft recht op zijn eigen problemen.

Re: extra (gedeelde) lader

Geplaatst: 15 mar 2020, 19:33
door Lodek
Mijn ST1x is de oudste (net een jaar), die van de collega's zijn allemaal een pak recenter. In het begin had ik makkelijk tussen de 15-25% batterij over als ik 's avonds terug thuis kwam, maar sedert deze winter is het een stuk naar beneden gegaan. Nu komt het vaker voor dat ik maar aan 1-2% meer zit na een rit heen-en-terug. Vooral wanneer er veel wind tegen is en/of het goed koud is (zoals afgelopen weken/maanden wel meerdere keren het geval was). Dus, voorlopig is het enkel mijn fiets die wellicht frequenter zal moeten bijgeladen worden. Alle andere zullen nu nog eerder occasioneel zijn, wanneer ze bvb. nog extra kilometers willen doen voor/na het werk.

In alle geval al bedankt voor het advies!

Re: extra (gedeelde) lader

Geplaatst: 16 mar 2020, 09:16
door jrke
Ik zou er idd ook zelf één kopen.

Veel minder miserie.

Ik heb voor mijn klever zelfs 3 snelladers op het werk en 3 thuis omdat ik 3 batterijen nodig heb voor de enkele reis.
's middags door meetings even vergeten te hersteken zou anders grote problemen geven. In jullie geval gaat dat heel
veel geregel worden en ook niet goed voor de batterij om deze maar een klein stuk op te laden en daarna doorgeven aan de collega.