Hallo iedereen
We hebben met een aantal collega's een Stromer via Fietslease. We willen nu kijken om samen een lader aan te kopen zodat de fietsen kunnen bijgeladen worden op het werk, indien nodig. Welke lader kiezen we dan best? Mijn fiets is een ST1x met accu upgrade 814WH en een aantal andere collega's hebben ook de ST1x. Maar nog andere collega's hebben dan weer de ST3 en zelfs de ST5. Passen de laders op ieder model, of zullen we genoodzaakt zijn om per type (ST1x, ST3, ST5) een extra lader aan te schaffen? Indien bruikbaar voor ieder type, nemen we dan beter een van 190W of 245W, of eerder de reislader? Wat is beter: sneller of trager bijladen? Mijn lader thuis is de standaard meegeleverde 190W. Ik heb hem eens een uurtje bijgeladen met een lader van 245W en dat ging uiteraard een héél pak sneller. Maar is dat ook beter voor de batterij (die dus wel eentje van 814WH is)?
Alvast bedankt voor het advies!
extra (gedeelde) lader
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De CR190, CR245 en CR246 passen allemaal op alle modellen ná de oude ST1 (dus: nieuwe ST1, ST1 X, ST2, ST2 S, ST3 en ST5), ongeacht de accu die in de Stromer zit.
De CR190 is de traagste lader, maar ook de goedkoopste.
De CR245 en CR246 zijn allebei ongeveer even snel, maar de CR246 is compacter, hij is stil en hopelijk wat meer stootbestendig dan de CR245.
De pocket charger (reislader) CR65 is supercompact, doch supertraag, dus niet echt bruikbaar voor jullie toepassing.
Wat gezonder is voor de accu, qua sneller of trager lader: maakt niet uit. De BMS zorgt ervoor dat de lader bij een bepaalde stand overgaat op druppelladen. Hoef je je als consument niet druk over te maken.
Ik zou altijd voor de CR246 kiezen.
De CR190 is de traagste lader, maar ook de goedkoopste.
De CR245 en CR246 zijn allebei ongeveer even snel, maar de CR246 is compacter, hij is stil en hopelijk wat meer stootbestendig dan de CR245.
De pocket charger (reislader) CR65 is supercompact, doch supertraag, dus niet echt bruikbaar voor jullie toepassing.
Wat gezonder is voor de accu, qua sneller of trager lader: maakt niet uit. De BMS zorgt ervoor dat de lader bij een bepaalde stand overgaat op druppelladen. Hoef je je als consument niet druk over te maken.
Ik zou altijd voor de CR246 kiezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Nope. Een lagere laadstroom tijdens het laden is gunstiger voor de accu, maar tussen de 190 en 245/246 is dat verschil niet groot genoeg om je druk over te maken.
Je bedoelt: na elkaar laden? Hou je er rekening mee dat een accu volledig vol laden 4-5 uur duurt?
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Dit zou voor mij voldoende reden zijn om er zelf een te kopen en indien een collega hem wilt lenen (als mijn accu vol is), dan gewoon uit te lenen voor de tijd dat ik nog aanwezig ben.
Witte ST3 van maart 2019
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Ik verwacht niet dat 5 personen met een lege accu op het werk aankomen. Een paar uur laden per Stromer is dan waarschijnlijk voldoende om thuis te komen. Hoe je de laadbehoefte verdeelt bepalen jullie zelf. Bij mij laadt de blauwe 983 Wh accu 22% per uur. Afgerond 215 W/uur. Leuk vraagstuk om samen te plannen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Totdat iemand vergeet om de lader over te steken en 1-3 mensen geen bijgeladen accu hebben...
Ik zou gewoon zelf een lader nemen. Die paar honderd Euro op 3 jaar?
Ik zou gewoon zelf een lader nemen. Die paar honderd Euro op 3 jaar?
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 12 jan 2019, 13:23
- Locatie: Waregem
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 11.000
Mijn ST1x is de oudste (net een jaar), die van de collega's zijn allemaal een pak recenter. In het begin had ik makkelijk tussen de 15-25% batterij over als ik 's avonds terug thuis kwam, maar sedert deze winter is het een stuk naar beneden gegaan. Nu komt het vaker voor dat ik maar aan 1-2% meer zit na een rit heen-en-terug. Vooral wanneer er veel wind tegen is en/of het goed koud is (zoals afgelopen weken/maanden wel meerdere keren het geval was). Dus, voorlopig is het enkel mijn fiets die wellicht frequenter zal moeten bijgeladen worden. Alle andere zullen nu nog eerder occasioneel zijn, wanneer ze bvb. nog extra kilometers willen doen voor/na het werk.
In alle geval al bedankt voor het advies!
In alle geval al bedankt voor het advies!
Ik zou er idd ook zelf één kopen.
Veel minder miserie.
Ik heb voor mijn klever zelfs 3 snelladers op het werk en 3 thuis omdat ik 3 batterijen nodig heb voor de enkele reis.
's middags door meetings even vergeten te hersteken zou anders grote problemen geven. In jullie geval gaat dat heel
veel geregel worden en ook niet goed voor de batterij om deze maar een klein stuk op te laden en daarna doorgeven aan de collega.
Veel minder miserie.
Ik heb voor mijn klever zelfs 3 snelladers op het werk en 3 thuis omdat ik 3 batterijen nodig heb voor de enkele reis.
's middags door meetings even vergeten te hersteken zou anders grote problemen geven. In jullie geval gaat dat heel
veel geregel worden en ook niet goed voor de batterij om deze maar een klein stuk op te laden en daarna doorgeven aan de collega.