Stromer lader CR246

ocra

J3R schreef: 13 sep 2019, 18:47 Afbeelding lader CR246 side by side met de specificaties:
Laders CR65 CR190 CR245 CR246.png
0.5 dB (A/B/C U etc?). Dat is wel heel erg stil
ocra

Bram Roose schreef: 13 sep 2019, 14:20
ocramarco schreef: 11 sep 2019, 13:36
Cylces word hier bedoeld tot aan 100% toch, dus aantal "(deel)ladingen"? .
In dat geval klopt het bij mij wel eng goed. Ik hield 15 - 40 % over en is na 2 jaar vervangen ivm onder 75% gezondheid. Bijna 1000 deelladingen als ik het uitreken,
Nee, een cycle is geen deellading maar een volledige lading 100%. Dus ofwel van leeg naar 100 ofwel de som van x deelladingen die samen 100 uitmaken.
Vb als je een keer oplaadt van 40 ==> 100 en dan de volgende dag van 60 ==> 100 dan heb je 1 cycle.

Heb jij 1000 volledige cycles en dan pas 75% capaciteit bereikt? In dat geval geraak ik daar niet in 2 jaar en zou ik beter nu al zo veel mogelijk deelladingen uitvoeren (dus ook op het werk bijladen). Of bedoel je dat je 1000 keer de fiets aan de lader gehangen hebt los van de cycles?
Nee ik doelde op aantal keer aan de oplader. overigens is mijn accu al omgewisseld binnen garantie.
Als het om hele cycli gaat dan zit er wel bizar veel verschil tussen naarmate de discharge per keer groter is.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

ocramarco schreef: 18 sep 2019, 17:02
J3R schreef: 13 sep 2019, 18:47 Afbeelding lader CR246 side by side met de specificaties:
Laders CR65 CR190 CR245 CR246.png
0.5 dB (A/B/C U etc?). Dat is wel heel erg stil
Zonder fan lukt dat toch?
ocra

Ja zeker. Maar de waarde is zo laag dat het eigenlijk niet meer boeiend is om te vermelden. overal waar je bent zal er harder geluid zijn. het is bijna absolute stilte.
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

RikC schreef: 31 aug 2019, 11:20 Te zien is dat bijv. een LiPo batterij (Stromer gebruikt een ander type Lithium batterij maar de verbanden zijn grotendeels gelijk) bijv:

- Bij 10% 'Depth of Discharge' na 15.000 cycles nog 70% van de capaciteit over heeft
- Bij 20% DoD 9.000 cycles
- Bij 40% 3.000
- Bij 60% 1.500
- Bij 80% 900
- En bij 100% (volledige ontlading) dus 600 cycles tot 70% restcapaciteit.
Interessant verhaal, ik snap inmiddels dat een deel-lading beter is dan een lading van een veel legere batterij. Toch is het niet makkelijk te begrijpen, omdat je bij deel-ladingen dus het ‘totaal aantal ladingen’ vergroot en juist dat totaal aantal ladingen willen we beperken. Er moet dus een omslagpunt zijn waarbij het niet uitmaakt of je de deel-lading uitvoert of de 2 maal zo grote bijbehorende diep-lading (omdat je dan immers de helft van het aantal ladingen uitvoert). Met het tabelletje dat RikC heeft gedeeld kunnen we dat natuurlijk uitrekenen:

Uitgaande van een 10% ontlading en gebruik makend van de tabel is dus het aantal ladingen tot 70% capaciteitsverlies 15000.

Bij het niet uitvoeren van de deel-lading en dus 20% ontlading (2 x 10%, ofwel heen- en terug fietsen zonder tussentijds laden) is het aantal ladingen tot 70% capaciteitsverlies gelijk aan 9000.

‘In dagen omgerekend’: stel dat 10% je dagelijkse rit is: Uitgaande van een 10% ontlading is dus het aantal dagen tot 70% capaciteitsverlies 15000/2 = 7500 dagen, want je laadt 2x in 1 dag. Als je niet tussentijds oplaadt en dus 20% verbruikt laad je maar 1 x per dag en is het aantal dagen 9000.

Voor kleine (10%) deelladingen kunnen we dus stellen dat het beter is om niet tussentijds op te laden, maar zoals aangegeven is er een omslagpunt waarbij het wel zin heeft om de tussentijdse deellading uit te voeren. Dit omslagpunt ligt bij de deellading van ongeveer 15% (zoals verderop duidelijk gaat worden).

De vraag die ik mezelf stel is echter nog steeds: “OK, deelladingen zijn beter voor de batterij, maar wat scheelt dat dan? Hoe ‘erg’ is het om niet tussentijds op te laden.” Dat kan je natuurlijk ook meteen uitrekenen door het sommetje ‘in dagen omgerekend’ nog een paar keer te herhalen en dan voor het gemak maar meteen te delen door het aantal dagen per jaar dat je normaal gesproken woon-werk fietst:
grafiek1_werkladen.JPG
grafiek1_werkladen.JPG (37.3 KiB) 3522 keer bekeken
In de grafiek zie je meteen dat het omslagpunt inderdaad bij de 15% ligt. Tevens bevestigt de grafiek dat deel-ladingen beter zijn, maar bv bij een enkele reis die 30% capaciteit verbruikt (dat is een waarde waarbij je zeker weet dat je nog thuis komt ook als het kouder wordt en tegenwind etc.) dan blijkt dat je bij het niet uitvoeren van de deel-lading op het werk na 7 jaar de 70% capaciteit bereikt en met wel opladen op het werk is dat 13.8 jaar bij 5 x per week fietsen.

Ik concludeer dat je dus wel voordeel haalt uit het opladen op het werk (terwijl je nog wel thuis had kunnen komen), maar 7 jaar voordat de accu capaciteit een echt probleem wordt is best lang. Hoe lang dacht je eigenlijk met de Stromer te willen doen? Rijden we niet allemaal over 7 jaar op een Trefecta of met een brandstofcel? Wie zal het zeggen….

Voor diegenen die wat minder ver fietsen en dus bijvoorbeeld 30% totaal per dag wegfietsen is het een dilemma om ofwel elke dag op te laden ofwel elke 2e dag. De daarbij horende grafiek is als volgt:
grafiek2_thuisladen.JPG
grafiek2_thuisladen.JPG (40.59 KiB) 3522 keer bekeken
En de conclusie: dat je bij het niet uitvoeren van de dagelijkse 30% deel-lading na 15 jaar de 70% capaciteit bereikt en met wel dagelijks opladen is dat 27 jaar bij 5 x per week fietsen. Nou, 15 jaar is in ieder geval zeker niet te overzien.
Tenslotte kan je uit de grafieken concluderen dat vanaf de 40% deel-lading het niet meer zoveel uitmaakt, dus kan je voor deze ontladingen jezelf de moeite van de deellading besparen (maar dan kom je dus thuis met 100%-(2 x 40%) = 20% en de vraag is of dat genoeg marge is voor koud weer en tegenwind etc.).
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Georgio schreef: 27 sep 2019, 16:26 Hoe lang dacht je eigenlijk met de Stromer te willen doen? Rijden we niet allemaal over 7 jaar op een Trefecta of met een brandstofcel?
Tja, ik rijd nu ongeveer 5 jaar op mijn fiets... Dan is er ook zoiets als restwaarde. Hoe beter je accu hoe hoger je restwaarde.

Maar vergis je niet: de tabel bevat gegevens voor een LiPo accu. Nu is dat waarschijnlijk erg vergelijkbaar met Li-Ion, maar het is toch net anders :geek:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De restwaarde is volgens mij erg afhankelijk van hetgeen de gek er voor geeft en hoe goed je daarnaast bent in onderhandelen.

Ik ben benieuwd naar de grafieken (en dus de conclusies) voor de Li-on accu.
Witte ST3 van maart 2019
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ha Georgio, geweldig die 1e grafiek, mooi in beeld gebracht zo!
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

De herrie van de cr245 was voor mij ook een teleurstelling.
Ik was de pocket charger aan het overwegen - met tegenzin - put vanwege opladen op het werk zonder boze collega's :(.

Dus de nieuwe cr246 zou top zijn voor mij als 2e lader op het werk.

Ik heb het even bij mijn FM nagevraagd, maar die wist nog van niks. Ik geloof wel dat na e en zoeken er toch wel een bevestiging kwam in de trend 'je hebt gelijk, die komt er aan. Ik weet alleen niet wanneer'.

Hij blijft me op de hoogte houden, tot die tijd toch maar met één charger doen en hem meenemen in de tassen elke dag.
shulty
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2019, 12:30

Iemand weet of hij al bestelbaar is?
Plaats reactie